Great Black

Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit...

Av Maja Fredriksson - 24 mars 2011 08:46

...det är en makalös manick!


Jag har funderingar - på stegförflyttningarna i fria följet (klass III och elit). På SBK kan man läsa detta:


Lydnadsklassbestämmelser klass III och elit.

"Hunden skall även prövas vid förflyttningar från halt 2 till 3 steg i olika riktningar samt i vändningar på stället."

"För ett korrekt utförande av sidoförflyttnigar, skall föraren bibehålla frontriktningen och således t ex backa eller ta steg åt höger respektive vänster."


Det är inte många stegförflyttningar jag sett som jag gillar. Detta verkar höra ihop med att inte många ekipage lägger någon större vikt vid detta delmoment. Under rankingtävlingen i Kungsör kunde jag lätt räkna, de i min smak, snygga utförandena på en hand.


Den stora frågan är dock hur momentet skall utföras. Man får inte mycket hjälp av regelverket förutom att det gäller 2-3 steg i olika riktningar samt att föraren skall behålla sin frontriktning. Vad gäller hunden verkar det vara en smaksak för domaren. Hunden skall givetvis hålla position men det verkar inte som att det blir mycket avdrag för att hunden bakben (oftast) inte hänger med, utan får en sned positon.


Nästa diskussion är hur föraren får flytta sina fötter. Här får man en mängd med olika förlsag och tips när man frågar runt. Vi kan alla fastställa att utgångsställning är med båda fötterna ihop.


Exempel 1

Utgångsställning - flytta höger fot 50 cm till höger - flytta efter med vänster fot och åter inta utgångsställning. Är detta ett steg eller två?


Exempel 2

Utgångsställning - flytta höger fot genom att korsa vänsterbenet - flytta efter med vänster fot och åter inta utgångssällning. Är detta ett steg?


Exempel 3

Utgångsställning - flytta höger fot genom att korsa vänsterbenet - flytta vänster fot ytterligare 50 cm till vänster - flytta efter med höger fot och inta utgångsställning. Två steg?


Många påpekar att om jag korsar benen åt ena hållet måste jag även korsa åt det andra. Jag kan alltså inte ha olika förflyttningar åt olika håll? Då borde jag alltså inte heller kunna använda exempel 3 här ovan, där jag först korsar för att sedan bara flyttar benet utan att korsa?


Hittade en snygg stegförflyttning på youtube i alla fall. Hon gör däremot olika steg åt de olika hållen.






 
 
Liza. Lotus & Pax

Liza. Lotus & Pax

24 mars 2011 10:49

Min lösning är- korsa åt båda hållen. Jag räknar ett steg m korset och flyttar efter direkt med nästa ben, har väl således alltid 3 steg om man ska vara petig. Ett tips: små steg räknas lika mkt som stora och det är svårt att ta jättekliv när man korsar!

http://www.lizashundar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anna L

24 mars 2011 11:45

Jag flyttar exakt som på filmen med mina ben och har aldrig fått någon kritik på förflyttningen, men det klart jag tävlar ju inte lydnad utan bruks.
Ha det gott!

 
Maja och Link

Maja och Link

24 mars 2011 17:02

Hmm..hört att små steg kan ge nerdrag samt att för små steg inte räknas alls, alltså om man bara flyttar den 10cm.. . .

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Liza, Lotus&Pax

Liza, Lotus&Pax

24 mars 2011 21:07

Ja nu menar jag inte 10 cm steg men inte en-meterskliv heller ;)

http://www.lizashundar.bloggplatsen.se

 
Märith

Märith

12 april 2011 14:41

Väldigt intressanta. Jag önskar att jag hade sån pli på min vovve. Det har jag inte... Löser det sig inte snart får jag personligen flyga över den där Ceasar MIlan så han får "tsch":a lite vett i Rudolfo

http://flyttfirma-ystad.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards