Great Black

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

Högredebut i sök

Av Maja Fredriksson - 28 oktober 2012 20:06

Nu har Link och jag debuterat i högresöket! Dessvärre blev det en kort debut där vi "bara" fick köra söket.


Började med att skicka båda hörnen vilket han jobbade fint på. Flyttade mig systematiskt framåt och gillade verkligen Links sökarbete. på kanske 4 skicket hör jag hur Link börjar SKALLMARKERA. Han har aldrig varit skallhund, har svårt till ljud och svåraste momentet på lydnaden är skallet då det är svårt att få honom att just skälla. Gissa om jag blev förvånad! Jag ropar in honom och väljer att skicka på vänster sida igen, fint tomslag. Skickar återigen på höger sida och samma sak igen, SKALL! Ropar återigen in honom och först då slår det mig att det måste vara något med rullen! Såklart det var, jag hade satt på den slarvigt och den var liksom vriden, som ett BH band kan bli, så den hängde alldels för högt upp så han inte kom åt den. Skickar alltså en tredje gång på figgen och nu markerar han klockrent. Han hade verkligen försökt att markera de två tidigare skicken med men kom inte åt den. Även domaren hade sett att rullen satt väldigt konstigt när vi kom in i rutan och funderade ett tag på det. FAAAN!


Skickar vidare på vänster sida och han markerar den heldolda fint med fint påvis! Höger fint tomslag och sedan vänster igen. Han går fint på djupet och sedan slår frammåt men ändrar sig och slår bakåt. Här kommer mitt andra misstag. Jag ser att han går tillbaka till den dolda legan men säger INGET!! Han snurrar runt och ser fundersam ut och till slut så markerar han den igen. Blindmarkering.


Minns inte om jag skickar två tomma till och sedan är han borta ett bra tag. Efter ett tag kommer han med rullen. De på stigen trodde han fått sista figgen och jag med, dock har han BLINDAT tydligen och hittar inte till figgen såklart. Trots att han varit i närheten.


Många tankar flyger i huvudet. Han blindmarkerar aldrig och har fint arbete runt figgar, öppna som dolda. Blev det knas när han belv skickad flera gånger och inte kunde ta rullen eller blev han osäker när han dubbelmarkerade den dolda legan? Blev han trött eller kanske osäker och mindes hur glad matte är när han kommer in med saker i uppletandet som vi tränat massor på de senaste veckorna? Vi har även kört mycket direktbelöningar, kanske blev flera rullmarkeringar utan belöning knas...men då borde han inte vilja blinda.


Anledningen till att jag ältar så mycket är såklart att jag vill lägga upp bästa möjliga träning för Link så han inte ska bli osäker! Funderat hela dagen på vad som gått snett och vad vi ska göra åt det. Egentligen är det bara den där sista blindmarkeringen som spökar i mitt huvud. Resten är mitt fel, men det känns skit det med! Här har man en sån jävla snäll hund som försöker göra det jag lärt honom och så har jag klantat mig med rullen!


Nu ska jag älta vidare och komma fram till bra träning. Vi har nämligen fler tävlingar som väntar! Kanske är det så att en gång är ingen gång, annars har vi ju något att pyssla med i vinter.


HIGH FIVE till grymt sökarbete av Link! Fin attityd och vilja att markera!


Vi gläds ialla fall OTROLIGT MYCKET för bästaste brorsan Vegas och Malin till uppflytt ur lägresöket! Jag var nog lite nervös då jag för 3 veckor mer eller mindre tvingade de att anmäla till söket. Grymt jobbat att få till ett sökarbete på tre veckor och shit vilken fin lydnad de hade!

Malin och Vegas

 
 
Ingen bild

Malin med Vägzy

28 oktober 2012 20:36

Tack för grattis. vilken fin bild på vägzy han ser ju rätt samlad ut där.. Så mycket till just sökarbete hade vi väl inte lyckas få till men han hittade ju figgar och sprang.. och lydnaden var som sagt var bra! Det var kul och spännande i varjefall.

Verkligen HIGH FIVE för fint system och som sagt viljan att markera. Och du för att bli bättre måste man få älta och analysera OCH komma på lösningar för vidare träning. Och det ÄR du BÄST PÅ!! Köör bara kööör!!

 
Ingen bild

Ulla-Brith o världens bästa Slip

28 oktober 2012 22:45

Hej !
Jag tror att sista blindningen kom pga osäkerhet hos Link. Tävling är tävling och vi förare uppför oss konstigt. På träning gör man om ett dåligt slag och belönar hunden när den gör rätt. Den möjligheten finns ju inte på tävling. Ni är så duktiga ! Så nästa gång går det säkert bra.

 
Ingen bild

Stina o Trolla

29 oktober 2012 11:50

Uhhh, vilken dramatik.Kan finnas många orsaker till blindningen. Sämsta senariet tycker jag är om han tar den för att du ska bli nöjd. Men jag tror inte det. Det blev nog allmänt rörigt för honom. Han verkar ju ha motivation och ös i söket...viktigast ;=)) Kör på !!Bättre tur nästa gång. Kommer i håg när jag tävlade sök med Indra och tjänstetecknet repade upp sig...tråden tog aldrig slut (jag fick inte av den)och då klockades det ju hela tiden...;=))

 
Maja och Link

Maja och Link

29 oktober 2012 14:13

Han var i närheten av figgen så kanske att han tog på vittring och var dessutom lite osäker av allt som hänt innan. Nu ska vi alla fall ut och träna ett kort, positivt pass! Vi tar söktävlingen som ett träningspass och jobbar vidare med det som jag tror brister.

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards