Great Black

Direktlänk till inlägg 25 juni 2013

Sommarfest, sol och sök

Av Maja Fredriksson - 25 juni 2013 18:57

Misommar är över för denna gång. Liza har varit här på besök med sina två dogs och vi har haft lyxen att bo hemma hos Pia i huset. Fyra "tanter på ca 25-26 år" och 8 hundar. Vi har även haft Bella på besök så antalet hundar ökade något. God mat, jordgubbsdaiquiries, skratt, hundträning och lite sömn! En mycket trevlig helg med gänget!


De ringde från Strömsholm i förra veckan. Ledvätskan i samtliga leder såg mycket bra ut och alltså inget som orsakar smärta. Gissningsleken är i full gång, allt från avmaskning till epilepsi medicin mot nervsmärta diskuteras. Såklart ska ortopeden på semster och vill fortsätta medicinera i höst. I onsdags var vi tillbaka till Redog igen. Link har fortfarnade ont i vänster bog, troligen den stora muskeln under bogbladet samt i höger tricep. Med andra ord mindre ont men då går han ju även på Rimadyl. Laser, vibb och ökade promenader. Förra veckan 15 min och detta vecka 20 min. Han får även spåra! Jag märker ingen skillnad i hälta om han rör sig lite eller mycket, vi får se på fredag vad de säger när vi ska tillbaka.


Spårmässigt kör vi olika svårigheter:


  • Hårda och raka, icke förarspår
  • Hårda och raka, med olika vindriktningar
  • Olika underlag/övergångar, raka
  • Vinklar

Spåren är ungefär 100m och vi kör kanske 6-8 stycken i veckan. Inga föremål eller belöningar i spåret utan jag kastar belöning vid fint spårarbete. Ibland kan jag gömma en snusdosa i spåret (om det finns möjlighet) men då är den helt dold. Det går riktigt bra och han har fått både drag i linan och fin attityd att spåra vidare efter belöning. Denna vecka ska vi börja lägga längre spår för att få till uthålligheten.


Link sommaren 2013


Igår hade jag sökkurs och innan kursstart hann vi med lite träning med hundarna. Jag bestämde mig för att låta Jamie prova på söket. Hon har gjort en vindövning tidigare men inget mer. Hon fick se två figgar gå ut på ca. 30 meter och fick sedan själv välja vilken hon ville springa till. FULLT ÖS ut på Liza, tvärnit i vind och belöning i form av lek med stora snörbollen. När Liza slutade leka sprang hon snabbt tillbaka till mig. Med lite hjälp gick hon sedan ut till Bella för att kampa. Inte lika uppskattad leksak så Bella fick jobba på lite för att få henne kvar.


Skick 1 - Träff, lek med stor snörboll

Skick 2 - Träff, lek med kamp

Skick 3 - Träff, lek med stor snörboll

Skick 4 - Träff, lek med kamp

Skick 5 - Träff, kattmat

Skick 6 - Träff, kattmat


Se över belöningarna. Köra färre skick och istället lägga mer tid och fokus på figgarna (tycker gott att hon kan tänka efter liiiite längre innan hon springer tillbaka till stigen). Fortsätta jobba med olika retningar och avancera ut på djupet då hon redan nu har fin attityd och tempo.


Tänk att ett pass på 6 skick kan få en att gå och småle! Jag gillar verlligen söket och jag som skulle ha en spårhund. Tanken var ju att Link skulle köra sök och Jamie spår, kanske blir det tvärtom.


Jamie sommaren 2013


Idag har vi varit med Linda hos Larssons och vallat in ungdjuren. Link fick gå och putta/trycka med hjälp av Modja då jag inte vill låta honom tappa de för att han inte får springa. Jamie fick gå in för första gången på kor. Hon var nyfiken men passade även på att äta lite koskit. Stundtals hade hon fin fokus men var lite försiktig, vilket uppskattas då jag vill ha en hel valp med mig hem från kohagen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards