Great Black

Direktlänk till inlägg 20 januari 2014

Nu kör vi - elitlydnad

Av Maja Fredriksson - 20 januari 2014 22:05

I helgen har jag försökt hitta lösningar på Jamies obefintliga drivning. Jag har faktiskt blivit skogstokig, galen, frustrerad...ja lite så som man blir ibland i träningen. Natten mellan igår och idag var nästan sömnlös, fundera fundera fundera. Så idag innan lydnadsträningen skyndade jag iväg till fåren för att få ett kort pass där både Jamie och jag kunde andas ut. Målet med passet var att jag skulle vara positiv, aktiv och hjälpa jamie istället för att ställa krav och göra uppgiften för svår, nästan tända henne lite på nytt. Vi valde att vara i ett mindre utrymme med färre djur. Pust vad skönt, det blev tre bra pass!


Sedan var det dax för lydnad i ridhuset. Började med Link. Sittande i grupp och platsliggning, båda helt ok. Sedan körde jag igenom följande moment med belöning mellan:


Fritt följ

Fint focus och attityd. Lite väl svajig, speciellt i långsam marsch där han tror att varje vänsterfot är en kommande sväng. Släpper i helt om språng marsch. Jag måste välja åt vilket håll jag ska göra helt om!


Z

Snabba fina skiften. Jag går ju som en kratta och lite långsammare än i fria följet.


Inkallning

Eftersom Link varit skadad hela förra året har jag bara kört raka inkallningar. Han blir något överraskad när det kommer två stopp. Fin fart! Sämre på sista sträckan, där ska fokus läggas!


Rutan

Startskall vid konen. Tror att hästskiten innan rutan är en apport men tycker att han tar mina extrakommandon fint! Jättefin ingång på inkallningen.


Apportering

Signalen är att titta när apporten han ska hämta läggs ner. Mikaela lägger dock ner mitten först och jag tro det är därför han springer rakt fram och inte till konen sedan. Återigen tar han mina exrakommandon fint. Sämre gripande i ridhuset. Kanske köra mot matskålar istället.


Fjärr

Oj oj oj, detta är inte vår starkaste sida. Börjar med att blanda ihop platsliggning och fjärr. Segt uppsitt. Flyttar fram flera gånger. Det här är svårt tycker Link!


Jag valde att stå över vittringen då vi inte hade några pinnar men även metallen eftersom jag vet att han problem me den. Den tränade vi vidare på efter kommenderingen istället. I det stora hela är jag jävligt nöjd! Han är otrolig glad och vill! Vet inte om jag vågar erkänna men det är ju nästan 2 år sen vi tränade elitlydnaden, på det en skada då vi inte tränat lydnad alls. Fina smurfen gör mig så glad!



Jamie fick göra följande


Linförighet - belöning


Läggande
Transport

Inkallning

Transport - belöning


Ställande

Transport

Apport

Transport - belöning


Hopp

Transport - belöning


Hon klarade alla kedjor men det kändes att attityden sjönk något. Ska försöka köra bara en kedja nästa kommendering och sedan motivera upp delar i momenten istället! Tyvärr dog kameran så ingen film från dagens pass!

 
 
Marie

Marie

21 januari 2014 20:28

Finfint ser det ut med Linken. Lite putsande på inkallning o fjärr så blir det SM nästa ;-). Vilket superfint ridhus ni tränar i!

http://www.123minsida.se/Minos

 
åsah

åsah

28 januari 2014 17:32

vilken snygg vänstersväng i språngmarsch!
har du gjort på nåt speciellt sätt för att få till så bra vänstersvängar? svänger du vänster i helt om?
jag går så dåligt och rusa är därför inte så snabb i svängarna, så får inte till det riktigt.. helt om ser dessutom rätt kasst ut för oss!

http://asahmedhundar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards