Great Black

Direktlänk till inlägg 8 december 2014

Vallkurs

Av Maja Fredriksson - 8 december 2014 18:45

Intensivt med vallning i några dagar nu vilket är så himla kul! Torsdag och fredag spenderades hemma hos oss för att analysar vad jag behöver hjälp med i Jamies träning, för att under söndagen åka på vallkurs hos Peter Nilsson med Örebrogänget.


Efter genomgången på morgonen kom jag fram till att det var samarbetet mellan mig och Jamie som jag ville få till, det är prio ett. Hon gör väl egenligen inget dumt och jag kan få henne att göra mycket av det jag säger men jag känner att samarbetet och teamkänslan som t.ex Link och jag har inte alls finns där.


Fick börja med att låta Jamie valla fritt för att visa upp hur hon är och vilka bra och mindre bra egenskaper hon har med sig. Det syns ju väldigt bra att jag inte är så viktig i vallhagen och att fösningen är något hon är duktig på, hon styr flocken utifrån en bestämd tryckpunkt. Det vi ska jobba med är att hon är en MILD variant av en "killerdog". I fösningen faller hon efter ett tag in i att välja ut ett djur i flocken och vid tillfälle plockar hon ut det djuret och låter det inte komma tillaka till flocken. Hon har inget bett och jagar inte efter djuret men sorterar ut och håller bort det.


Jamie är också en "smygarhund". Hon vill gärna springa till grindar och drag men jag har märkt mer och mer att springer till märkliga platser som in under foderbordet och runt buskar. Peters förklaring var att hon vill smyga fram från någonting, det är hennes sätt att smyga/valla på djuren. Det betyder inte att det är en svag hund utan snarare har de ofta mycket pondus och ett lugn och stabil attityd. Ytterligare något att jobba med.


Eftersom Jamie vill ha kontrol och känner själv att hon har det när hon har koll på huvudena så går hon fint mot djuren i fösningen, tills hon lyfter de och de börjar gå. Då tycker hon det är lite jobbigt. Hellst vill hon springa upp och stoppa men vet att hon inte får och istället tappar hon fokus och börjar vingla och kanske äta något grässtrå. Där ska hon lära sig att hitta lugnet.


Vad fick vi för läxa då?


Fokus mot djuren, gå sakta fram. När hon lyfter djuren ska hon stanna, när hon är lugn får hon fösa vidare.


I fösningen ska jag sedan få in ligg med fokus mot djuren. Ett mjukt och tyst ligg. Lyssnar hon ska hon direkt få ett fram igen. Lyssnar hon inte, svart eller vitt, rikta allt min pondus/tryck mot henne och säga till henne för att sedan själv fokusera mot djuren igen och ge ett mjukt och tyst ligg osv.


När Jamie lägger sig fint med fokus mot djuren ska jag lämna henne samtidigt som jag går i en båge runt djuren med fokus mot de. Vända upp mot Jamie och säga kom. Jamie ska släppa djuren och komma till mig, jag bestämmer sedan vart jag vill att Jamie ska vända upp och gå mot djuren igen genom att säga där. Går hon in mot djuren eller sneglar in mot djuren ska jag rikta all min pondus/tryck mot henne och säga till henne för att sedan själv fokusera mot djuren igen och ge ett mjukt och tyst där igen.


Denna övning ska nötas länge utan andra övningar för att få till samarbetet. Jamie ska tänka att jag ger henne nya spännande uppgifter och inte är i hagen för att säga åt henne vad hon inte får göra. Idag körde jag ett pass på förmiddagen och ett på eftermiddagen och jag tycker redan att hon köper metoden mer och mer. Det hon är mest osäker på i dagsläget är om hon får ta dag i djuren igen på mitt där kommando efter att jag sagt kom.


Ska försöka filma på fredag för att komma ihåg hur träningen ser ut.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards