Great Black

Alla inlägg under december 2009

Av Maja Fredriksson - 31 december 2009 18:13

2009 började med att jag började studera till bildlärare och vips så kunde man börja träna hund på dagtid, toppen!


I januari fick Link prova på Sök för första gången vilket vi fastnade för och har fortsatt träna under hela året. Sanna och jag hann även med att gå en agilitykurs för Jörgen Tellqvist.



Under februari månad började Link sin första kurs, valpagility. Han var även iväg på sin första utställning, i Örebro. Fem Sugarwind's valpar var där och det slutade med att Link fick HP blev BIR och slutligen BIG 2 valp! En vecka senare åkte Sanna och Mariah iväg med fodervalparna Link och Thing och även denna gång slutade det med HP, BIR och BIG 2!


Min fina lilla smurf!


I mars blev Link och hans syskon 6 månader han var nu 50 cm hög och vägde 15,7 kg. Fredagsmys med Malin och Vegas blev veckans höjdpunkt och det var nu vi drog igång lydnadsträning på riktigt.


 


I April fick Achilles köra sin första inoff. agilitytävling i Västerås. Jag och Link åkte även iväg på första förträffen på Räddningshundutbildningen i Märsta. Malin och Vegas var även de med och självklart yngst i gänget med sina 7 månader.


I Maj drog agilityn igång på riktigt och Achilles tog sin andra pinne i Hoppklass 2 i Fagersta. Tyvärr upptäckte vi att Achilles fått prostatit och vi var tvungna att kastrera honom vilket ledde till en lång vila från agility. Link och Vegas var iväg på andra förträffen på Räddningen.

Jag och Sanna var iväg på en endagskurs i Running Contacts för Fanny Gott.


  


I Juni åkte vi iväg på en underbar vecka till Gotland hela gänget, där fem dagar med agilitytävlingar väntade! Denna helg fick Jerry göra sin debut på agilityplanen!



I Juli var vi iväg till Skutskär och fick bo hos Malin och Vegas i deras sommarstuga. Achilles som blev uppflyttad på Gotland fick göra hoppklass 3 debut. Jerry tog sin första pinne i Agilityklass 1!



Nu var det även Achilles tur att gå en kurs, hoppteknik på klubben.

Link fick sitt  första officiella resultat i utställning Juniorklass, en 1:a och HP på rasspecialen i Eskilstuna.

     


I Augusti var det så dax för Link att debutera i Lydnadsklass 1. 

Några små missar här och där och tyvärr nollade vi läggandet som han annars gör så himla snyggt! Platsliggningen gick kanon! Väldigt fokuserad på mej! Trot allt är jag väldigt nöjd med Link, 166.5 poäng och ett 1:a pris!


Dagen efter åkte vi iväg för att göra inträdesprovet till Räddningen som vi klarade galant! Extra roligt var det då Links bror Vegas med matte Malin gjorde oss sällskap med samma resultat!


Sista helgen i augusti åkte jag iväg på mitt allra första Aussieläger! Jag, Sanna, Malin och Liza delade på ett litet rum ihop med 5 hunder! Mysigt! Jag och Link var med i sökgruppen vilket var väldigt kul och lärorikt.



I September fyller min killar år. Link blev 1 år gammal, han var nu 52.5 cm hög och vägde 18,6 kg. Achilles blev hela 5 år, tiden går fort men jag minns så väl när vi åkte och hämtade hem den lilla valpen på 1,4kg.

Achilles blev Klubb Mästare i medium för andra året på Enköpings Brukshundklubb!



Link röntagades med HD B och ED ua. Skönt, nu var det klart!










Oktober bjöd på både MH för den lilla smurfen och debut i Spårappellen. Med 9,5 poäng av båda domarna får jag väl erkänna att han kan ju spåra, min lilla stjärna! Tyvärr nollade vi platsliggningen men slutade med 241,5 poäng och uppflyttning! Vi är även mycket nöjda med MH och självklart har vi våra vapendragare Malin och Vegas vid vår sida hela tiden!

Under November och December har vi mest tränat räddning, i februari är det dax för delprov 1. Vi har även tränat en hel del sök under dessa månader.

Som ni ser har det hänt otroligt mycket under detta år! Vi har inte bara tränat och tävlat utan jag har även fått en otroligt härlig vän, Malin! Det började med fredagsmys och hundträning men har blivit både middagar, fest och skratt! Detta är något jag uppskattar högt och hoppas fortsätta livet ut!

Vill även nämna Links underbara uppfödare som är med och hejjar och hjälper till på allt vad vi tar oss an. Bättre uppfödare kan man inte hitta! Du är bäst Sanna!

Vill även nämna alla Sugarwind's valpköpare som alltid är lika roligt att träffa! Vi får inte heller glömma gudmor Mariah, vilken tillgång!

Vänner för alltid!

GOTT NYTT ÅR!

önskar

Maja, Link och Achilles

Av Maja Fredriksson - 21 december 2009 11:25

Igårmorse klockan 08.00 åkte jag och Malin med hundar iväg till Rosersberg för en heldag med räddning. Avslutning för höstens träning i 30 cm snö med stigande mängd då det mestandels snöade hela dagen. Vi hade i alla fall turen med oss att slippa de allt kalla minusgradenra, endast -6 grader hade vi.


Jag och Malin hamnade i samma grupp, vilket är bra eftersom vi tränar ihop och man då får både se och höra av instruktörerna vad man behöver träna på. Med under dagen hade vi hen höglöpande tik vilket inte märktes alls på Link. Hon gick inte i vår grupp men vi arbetade på samma områden.


Vi började med ett miniytsök som var upplagt precis som delprov ett. Vi fick själva besämma hur vi ville söka av området och hur vi tänkte. Jag missade att skicka Link runt en container men annars jobbade vi fint och hittade båda våra figgar! Inget att klaga på sa instruktören.


Sedan var det dax för ytterligare ett ruinsök men den här gången med skott under arbete. Link reagerade inte alls, var fullt fokuserade i sitt arbete.


Tredje momentet var platsliggning med skott. 4 skott och han tittade på det första annars hade han full fokus på mej. Nu stod jag kvar på en meters avstånd då jag ju börjat om i vår platsliggningsträning och inte ville förstöra något där men skott är inga problem alls!


Sedan tränade vi lite markeringar två och två. Link fick hämta rulle på liggandes figge. Gick kanon!


Vidare så var det dax för 4 mörkerskick. In i kolsvarta containrar med div. olika hinder och underlag. Link arbetade väldigt metodiskt och använde nosen och hittade figgarna snabbt!


Sist ut på dagen var det oåtkomliga figgar i koppelsök. Den första hade jag lösrulle på, som de stack ut när de såg hans nos. Han tog den fint men tyckte det var lite konstigt att jag redan stod bredvid men det löste sig. Den andra figgen låg i en trumma som inte gav någon vittrning från ingången uten 1.5m högre upp. Han markerade den fint och sedan gick jag ner till öppningen och där fick han vittring den här gången och sin belöning. Vidare upp i huset ca. 5m fick han vittrning igen på figgen i trumman och belönades av mej med klappar och uppmuntran (röret slutade där). Som sista figgen för övningen och dagen hade jag placerat ut favoriten Malin med direktbelöningen, kampleksak. Släppte honom så han fick söka av våningen på frisök och det blev en kanonavslutning!!!


Efter 7.5 timme var vi ganska trötta men väldigt nöjda med dagen!

Nu har vi jullov i 3 veckor sen blir det hårdträning inför delprov 1 i februari.


På onsdag åker jag till Portugal för att fira jul. Achilles ska bo hos mina föräldrar och få ha det lite mysigt utan Link, han älskar att vara själv och pysslas om. Link ska bo hos min syster och min kompis Tessan. Så de får verkligen ledigt från allt vad träning heter och jag antar att de kommer att skämmas bort med både det ena och andra.


GOD JUL!



Av Maja Fredriksson - 17 december 2009 21:01

Var nyss in på Lizas bogg och såg en utmaning som man bara måste vara med i.


"Är det inte snart dags att skriva upp sina mål för 2010? Jag tycker vi ska spalta upp det i möjliga mål och drömmål. Den som lyckas bäst får bjuda de andra på nåt smarrigt, alltså den som överskrider/klarar flest mål!"


Jag har gjort en egen sida MÅL 2010 som ni hittar under mina kategorier med mina mål för nästa år.


Spännande!


  

Av Maja Fredriksson - 15 december 2009 19:45

Ibland frågar men sej själv vad man håller på med när man en ledig lördag går upp klockan 05.00 för att åka på Hundmässa. . . men så fort man hoppar in i bilen med alla galna hundvänner så slutar man fundera.


Anledningen till att vi åkte så tidigt var att vi ville följa med och kika på när Mariah och Redo tävlade i Elitlydnad. Det slutade med ett första pris och en 3:e placering. Bra jobbat!


Dagen blev lång med både utställning, agility, freestyle och självklart en massa shopping! Efter 10 timmar på mässan så åkte vi hem igen. Malin följde med hem till mej för en myskväll.



Malin och jag tog en välbehövlig sovmorgon men fick sedan den smarta idén om att åka och träna miljöträning med Link och Vegas på mässan! Här sitter vi och tittar på Freestyle klass 3.



    


Efter att vi tränat lite lydnad fick vi syn på skyltarna som fortfarande stod kvar vid utställningsringarna och vi kunde helt enkelt inte låta bli. . .

Av Maja Fredriksson - 11 december 2009 14:11

Hitte just ett foto från förra årets 1:a advent, var ju bara tvungen att ta ett nytt kort på killarna iår!


2008

     


2009




Imorgon åker vi till Stora Stockholm och hejjar på Mariah och Redo som ska tävla lydnad. Vi hoppas att Liza orkar ta sig upp och komma och snick snacka lite under dagen och självklart ska vi shoppa!

Av Maja Fredriksson - 9 december 2009 21:16

Idag har jag tränat agility med hundarna eller rättare sagt slalom.

Achilles får ju massträning på ingångar och fart, vilket är mycket nyttigt för honom!


Jerry kan ju bara slalom om jag är på vänster sida, blir tokig på den lilla råttan, men vi nöter på! Tycker att han studsar lite för mycket i slalomet med.


Link har väldigt bra fart men sämre ingångar så vi har backat lite i träningen för att verkligen sätta ingångarna  och idag kunde jag skicka honom från ganska svåra vinklar.


Jag velar fortfarande på om jag ska ha running på Links kontaktfält eller inte!? och OM jag ska ha det är det ju verkligen hög tid att börja träna de! Funderar även på att låta Achilles ha det!? Vi har tränat och tränat och bråkat och varit osams i stort sätt ända sen han började sin agilitykarriär. Kan bara minnas ett lopp som han gjort en riktigt snygg nosetouch, i Skutskär, efter en vecka på Gotland när jag helt enkelt struntade i vad han gjorde på kontaktfälten. De sista två tävlingarna iår sprang han helt enkelt förbi HELA hindret och in i en tunnel typ 20 meter längre bort, ALLT för att slippa stanna på dessa kontaktfält. OM jag ändå ska nöta running med Link kan jag ju lika gärna låta Achilles springa med.

Av Maja Fredriksson - 4 december 2009 14:34

Veckan började ju så härligt med frost och blå himmel! Vart tog det vädret vägen?

Idag var vi ut i skogen och körde vårat 4 pass med flying. Han har fått riktigt sug och flyger faktiskt fram över stigen och ut till nästa figurant, som just nu ligger på omkring 30 meter.

Nästa pass är det dax att få ut de på fullt djup och lite dolda, vill inte få in för mycket synretning så han hakar upp sig på det.

Provade även några markeringsövningar vilket gick bra. En figurant hittade han inte men då gick vi ut i koppel och vindade in för att sedan gå tillbaka och skicka från stigen, blev bra.


Då jag går i skolan i veckorna och jobbar och har räddning på helgerna är det svårt att få till sökträningen. Men nu har det löst sig så bra att jag är med i två olika grupper och faktiskt ihop minst 2 pass i veckan, hoppas det ska räcka till att komma ut i tävlingsskogen till i vår!


Nu ska vi baka julgodis!


Lycka till imorgon Malin/Vegas och Sanna/Älva, även Mikaela/Thing på söndag!

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards