Great Black

Alla inlägg under december 2011

Av Maja Fredriksson - 28 december 2011 10:58

Jag har lite då och då fått höra om SASK(Svenska Australian Shepherd Klubbens) ideal aussie. Att man vid ett årsmöte har beslutat vart siffrorna i ett MH, idealiskt borde vara. De har också på vissa punkter tagit fram siffror som är acceptabla eller godkända.


Tyckte det var ganska intressant att jämföra med medelvärdet i rasen (samtliga 1 513 st). Hade ju såklart varit intressant att jämföra med hur det såg ut för 5 eller 10 år sedan också.

Det är ju några punkter i diagrammet som skiljer sig genom att de går åt helt fel håll. Tänker framförallt på:

  • Gripande¨
  • Aktivitet
  • Överraskning, rädsla
  • Ljud, rädsla
  • Spöken, nyfikenhet

Sedan skulle man alltså önska bättre gripande och drag i lek samt intresse och lek i avståndleken. Finns en del att jobba på.


     



Passa såklart på att jämföra min egen hund mot SASK ideal. De mest avvikande är väl gripande, kvarstånde intresse, hot/agg på spöken och nyfikenhet spöken.



Av Maja Fredriksson - 26 december 2011 15:45

Tidigt imorse åkte jag och killarna till Östhammar för att tävla elitlydnad, närmare bestämt 05.45 ringde klockan. Väl på plats fick vi startnummer 12 och Malin och Vegas nummer 11, av totalt 14 startande. Det blev därmed en lång väntan och inte gruppmoment förrän klockan 12.00


När det väl var dax för gruppmomenten hann vi inte mer än bakom planket när hunden bredvid Link hade gått upp men som tur var (för Links skull) gått och uppvaktat tiken åt andra hållet. Vi fick återgå och sätta om hundarna. Jag såg hela tiden Link då det fanns ett kikhål i planket, han satt fint och tyst men kändes lite orolig. Därefter var det platsliggande. Link lade sig fint och precis när vi kommit bakom planket så fick vi gå tillbaka igen, återigen hade hunden bredvid Link gått upp till tiken på andra sidan. Vi fick lägga om och fick lägga till ett dubbelkommando men han la sig fin och låg fint hela platsen!


Sittande i grupp - 10

Platsliggande - 9,5 - dk ner

Fritt följ - 9,5 - snygga stegförflyttningar! Bra position! Släpper vid helt om språng.

Dumrutan - 8,5 - långsamt ligg, gränsfall

Inkallning - 9,5 - ngt snett avslut, bra stopp

Rutan - 6 - rörigt vid rutan, lägger sig innan

Apport dir.  - 0 - fel apport (går fint på mitt kommando men svänger in mot mitten)

Metall - 7 - dk återhopp, tveksamt grip (kastar väääldigt snett)

Vittring - 9,5 - avlämnande (jag som tappar den och Link fångar den i luften)

Fjärr - 5 - en fel ställn. en självständig position (han gör stå/ligg själv)


Totalt 234,5 poäng och ett 2:a pris


Vi går i alla fall åt rätt håll, från ett 3:e till ett 2:a pris.
Dagens High Five:

  • Gruppmomenten! Trots krångel med hunden bredvid kändes han lugn och var tyst, vilken klippa!
  • Fria följet!
  • Stoppen i inkallningen!

Dagens High low:

  • Sprang inte rakt in i rutan? Svårt att få till på tävling, träna att se själv.
  • Apporterings dirigering. Nollat båda tävlingarna, träna mer med annan som lägger ut.
  • Fjärren. Osäker eller stressad? Gnäller, gör skiften själv, flyttar fram ngt.

Målet med dagens tävling var att få till bra transporter och förberedande signaler. Kändes faktiskt bättre än väntat. Han var med och jag fick känslan av att han visste vad som skulle komma hela tiden. Ingången på planen är det som gick allra bäst, vet lite bättre hur jag ska lägga upp den sträckan nu! Dessutom var jag inte nervös alls, så kul att tävla!


Vill också passa på att tacka av momentet Stå, sitt och ligg under marsch "DUMRUTAN". Östhammar tillsammans med Kungsbacka hade årets sista lydnadstävlingar i Sverige idag och därmed fick vi också äran att köra detta moment en sista gång. Nästa år kommer Z:at in i lydnadseliten!


Av Maja Fredriksson - 25 december 2011 20:03

Så var julafton över för denna gång. Åkte ut till min syster på landet redan på förmiddagen. Passade på att köra igenom elitlydnaden med Link, tre gånger med lite olika belöningspunkter. Achilles fick köra lite uppletande och Jerry fick lära sig att runda konen. När alla hundarna var duschade och torra var det dax att fira jul!


Vi äter ju inte julmat i vår familj (framförallt eftersom mina bröder äger en cataringfirma och har fått nog av julmat sedan någon månad tillbaka) men vi hade i alla fall sill, skinka och potatis till förrätt. Varmrätt blev potatisgratäng och fläskfilé och efterrätt hemmagjord saffransglass med hallonsås. Som så många andra familjer tittade/sov vi till Kalle Anka för att sedan dela ut julklappar. Är mycket nöjd över mina julklappar, ett par Muckboots, raggsockor och Link's fina fina fårskinnsfäll som han fick av sin uppfödare (även en VP present)! Alla i familjen åkte vidare medan jag, Jenny och hundarna dukade fram mer mat för att hålla oss vakna. Jag beslutade mig för att stanna kvar hos syster och somnade redan klockan elva i brasans sken!


Idag gick vi en promenad med hundarna, kändes som riktigt vårväder. Sedan kommenderade syster mig och Link genom elitlydnaden igen. Efter lite fika var det ut igen och den här gången fick Pia kommendera oss.


Fritt följ - släpper i språngmarsch. Träna höger om.

Dumrutan - alla skiften rätt och gick ingenting på kommenderingen. OM han gör fel är det på sitt skiftet.

Inkallning - helt ok, ska köra mera fart

Rutan - fint

Dir.apport - Tjuvstartar till konen så jag måste ta det lugnt med den förberedande signalen. Har fått bort att han använder tassarna!!

Metallen - Inga tassar, långsamt in. Inget skrammel!

Vittring - Jättefint. Ett omtag när han plockar upp den.

Fjärr - Från stå till sitt är svårast.


Efter en del diskussioner på facebook fick jag ett filmtips från Karin Blom. En kelpie som vallar grisar. Visade min pappa detta klipp, som då är grisbonde med 2000 grisar som största boskap. Vi diskuterade detta klipp och användbarheten av hundar även för grisbönder och han var verkligen positiv. När han var ungre flyttade han, dock med lite jobb, de stora galtarna och suggorna men nu när han är äldra och har ont i ryggen skulle detta absolut vara till hjälp. Så nu ska vi ut till familjegården och träffa grisar. Se lite vad som krävs av hunden för detta arbete. Helt klart närarbete.


(Han gillade dock inte alls att grisarna i filmen bodde som de gjorde och haltade)





Av Maja Fredriksson - 22 december 2011 14:55

Vad jag har saknat det, Link med tror jag!


Igår träffade jag Sanna för att starta igång sökträningen igen. Denna bruksgren som vi verkligen gillar verkar alltid komma i skymmundan. Nu när vintern är så pass mild och med lite snö dessutom så tänkte jag damma av våra kunskaper och försöka få till 2-3 pass i veckan med förhoppning om att vi ska kunna starta lägre i vår.


När vi bara var två igår så passade jag på att träna och checka av Links markeringar. Sanna fick gå ut 5-10 meter bara. Jag har lovat mig själv att köra alla kommande övnignar MINST 15-20 repetetioner. Dels för att få in en känsla för längre sträckor men även träna hundens uthållighet, motivation och vilja. Jag blandade lösrulle, egen rulle och direktbelöning. Fördelen med att träna nära är att jag lätt kan se hur Link arbetar och anpassa nästa skick utifrån föregående samt lättare bryta och göra om om han gör fel. De flesta gånger fick han lösrulle.


Då Link var lite väl het for han två gånger ut på djupet, passade på att kalla in och belöna att han dels gått rakt och djupt samt INTE tagit sin egna rulle. Andra gången kallade jag in och placerade mig så att han sprang förbi Sanna för att kolla av om han hade näsan på även vid inkallning och om han har den där perfekta olydnaden att skita i min inkallning för att istället plocka figge, klockrent! Duktiga smurfen!


  • En figurant på 5-10 meter
  • Lösrullar, egen rulle och direktbelöning
  • 15-20 repetitioner

Till nästa gång måste jag komma ihåg att röra mig frammåt och innåt i rutan för att samtidigt få in framslagen. Men mest träning ska jag lägga på system på djupet med dirketbelöningar och om en månad få in tomslag!

Av Maja Fredriksson - 21 december 2011 12:39

Jag har insett att mitt tävlingsår kommer sätta mig i personlig konkurs!

Det här är nog inte hållbart - eller!?


20 agilitytävlingar fram till juli. (känns väl ändå ok)
16 dagar i juli (det blir semester hela den månaden alltså)
20 tävlingar aug, sep och okt (varje helg. . . )
7 dagar resten av året.
63 dagar x 120 kr (två starter per dag) = 7 560 kronor

 

Då är inte resorna, maten, boendet etc. inräknat!


Sen hade jag tänkt att tävla vallning, både i Sverige, Holland och Tyskland. En start där kostar väl 250kr.

Säg nio dagar med tre starter per dag, 6 750 kronor.

Släng på lite söktävlingar och lydnadstävlingar på det så blir min ekonomi glad!

Måste nog börja fundera på att hitta en sponsor!! Någon? Frivillig? Vem som helst? Nej? Ingen? ok. . .

Av Maja Fredriksson - 20 december 2011 13:45

Även detta år har varit ett helt fantastiskt tränings- och tävlingsår! Målen har varit bra och rimla som gjort att vi lyckats uppfylla de flesta men även överbevisa oss själva på andra!


Men det är viktigt att påminna sig om att - Framgång är ett resultat, inte ett mål!

Här kommer i alla fall planerna för nästa år.


 

Agility

  • Uppflyttade till agilityklass 3
  • Kvala till SM 2013 

 

Bruks

  • Uppflyttade till högreklass sök (förhoppningsvis hinner jag träna sök nu i vinter/vår - beror alltså på snön)

 

Lydnad

  • Lydnadschampion

 

Vallning

  • Bli uppflyttad till Advance i alla tre djurslag, ASCA
  • Ev. starta IK1 

 

 

Achilles

  • Olika motions och träningsformer för att hålla honom frisk!

 

Jerry

  • Kvala till SM 2013

Den som vågar - vinner!

Av Maja Fredriksson - 18 december 2011 17:48

Många bra och intressanta diskussioner pågår hela tiden på aussieforumet på facebook. Gång på gång återkommer det heta ämnet, vallning. Många olika riktningar tar diskussionerna, hur aussien mäter sig mot övriga vallhundsraser och hur rasen skulle utveckla sig om man införde reg. liknade BC's vallhundsprov men även diskussioner om vilket vallhundsprov som passar rasen bäst, ASCA eller VP.


Jag själv tävlar båda formerna. Vi debuterade på "tävlingsbanorna" iår och tävlar i Open och Advance på alla tre djurslag, får, nöt och anka. Vi har också ett godkänt vallhundsprov. Nästa år planerar vi att tävla både ASCA och IK1, även AKC om det anordnas tävlingar.


Några intressanta kommentarer är hur en del ändå känner igen aussien från den gamla typen av kroppsavallande BC. Några duktiga BC instruktörer som varit med ett tag tycker att aussien påminner om hundar (BC) från deras barndom. Så vad skulle egentligen hända om vi började avla på vall och är det det vi vill, efterlikna en BC?


Andra kommentarer som jag har svårt att förstå (jag är ju ändå nybörjar i detta) och som jag vrider och vänder och analyserar är de som inte tycker att ett VP är framtaget efter en aussie. Även fast "man" tycker att ett VP visar på grundläggande elemetn som behövs i en vallhund menar man att det inte är för hundar som vill jobba nära och har mycket tryck.


Jag har försökt att jämföra tre olika vallprover.

SVAK - Vallhundsprov


Vid ett vallhundsprov används 5-6 får och det sker på öppet fält. Först är det ett hämt på 100 meter. Föraren står kvar vid stolpen och får först börja gå när fåren har rundat densamma. Sedan är det fösning 100 meter genom en grind. Andra och tredje "benet" kan man välja fösning eller drivning. Sist ska man fålla in och fålla ut djuren.



AKC - B course

  

Även i detta prov används ca. 5 djur och det går på ett öppet fält. Det börjar med ett hämt på 50-100 meter. Sedan är det precis som ett VP, två grindar och en fålla. Skillnaden är att man får driva fåren hela banan.


AKC banorna är uppdelade i tre olika svårighetsgrader och det jag har beskrivit är den enklaste. I de svårare blir det längre hämt, upp till 350 meter och föraren får inte gå med hunden runt banan utan ska stå kvar vid stolpen.


Det här är en AKC bana. Detta är en provform som intresseföreningen Kroppsvallarna anspråkar för och hoppas få som officiellt prov under nästa år.



ASCA - Post Advance

 

Även under detta prov används ca. 5 djur och sker på öppet fält. Man måste dock tävla i högsta klass (advance) på ASCA för att få tävla denna bana, som alltså är en svårare provform. Det börjar likt de två tidigare proven med ett hämt (föraren står vid handlers line, tror jag). Djuren ska sedan fösas runt banan, som har två grindar, en mittfålla och sedan ytterligare en fålla.


Det här är alltså ASCA (Australian Shepherd Club of Americas) tävlingsform för de lite duktigare ekipagen.


Tre prov som enligt mig har en liknade uppbyggnad med hämt, fösning/drivning och fålla in och ut. Det skiljer sig lite mellan vart man som förare får vistas och hämtets längd. ASCA som arbetar fram prover efter aussie, AKC som vill ha prover som passar kroppsvallare och SVAK med sitt VP.


Förklara gärna för mig varför ett VP inte är anpassat, framtaget, passar sig för en aussie. Det finns säkert prover och arbeten som bättre visar på hundarnas kapacitet och som verkligen tar fram det bästa i aussien men som jag ser det gör i så fall inget av dessa prov det?

Av Maja Fredriksson - 18 december 2011 16:47

I helgen har Malin och gänget varit här! Även Matilda och lilla Viggo har vi haft på besök.

Mycket mys, god mat och skratt. Mitt fina lilla gudbarn, Jamma är ju bara för söööt! Jag vill ha en puppie jag med!


Trots snöblandat regn har vi hunnit med ett lydnadspass i alla fall. Moment som börjar bli knackliga är dumrutan och dir. apporteringen och då med kommendering såklart.


Två problem i dumrutan. Dels gör han hoppstå på kommenderarens röst, dels gnäller han när han blir lämnad sittandes och liggandes. Funderat och och nog två bra träningsplaner för detta!


I apporteringen finns det väl flera delar som måste funka men framförallt så gnäller han och går på kommendring vid konen, mycket frustration och oskärhet samt så har han tassar innan han griper! Nu har vi plockat isär momentet och tränar apportering för sig. Fick till en riktigt fin i slutet av passet, den känslan tar vi med oss.


Nu är vi trötta trötta.

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards