Great Black

Alla inlägg under september 2015

Av Maja Fredriksson - 29 september 2015 09:48

Då har vi startat vår andra elitsökstävling, jag och Link. Start nummer 1 igen. Link vindade vänster så jag valde att skicka där som första slag - träff och helt ok markering. Inget att anmärka på.


Sedan gick han 300 meter tomt, eftersom vi återigen missade andra figgen som även denna gång låg på 200 meter. Han hade bra djup på höger sidan (förutom vid ett tillfälle). Det märkliga är att han sprang ut, jag gick fram och sedan stod jag och väntade. När han är borta länge brukar det betyda att det är figge. Inget skall. Valde efter en lång stund att ropa in och då kom han med bra tempo. Efteråt fick jag veta att Link hade stannat ute i rutan och LAGT SIG NER. Det här ser inte jag då jag gått framåt på stigen. Ovetande så skickar jag på andra sidan och sedan får vi då oavsökt på höger sida och där låg såklart också figgen vi missade.


På vänster sida, vindsidan, var han lite grundare men absolut inget att dra på. Sista figgen låg på vänster sida i slutet. En riktigt dålig markering men glad att han fick en träff efter alla tomskick. Jag är nöjd att jag vågade gå på lite längre slag och därmed behövde inte Link skickas lika många gånger.


I betyg fick vi 6 - 6 av domarna vilket är rimligt. Stannar/lägger sig i rutan, missar en figge och dålig markering. Men sen kommer det en märklig kommentar. De tyckte att han hade för dåligt tempo! Att han inte drog på och ville ut i rutan. Nu vet jag inte om de även drog för det i betyget eller om det var något de bara sa men det fick mig ändå att fundera.


Link har inte den intensitet som han brukar, det har jag nämnt själv, att jag inte känner igenom honom riktigt. MEN - han springer i en bra galopp ut på alla slag. När han kommer till stigen måste jag beordra stanna för att han inte ska springa ut på andra sidan och han har full fokus ut och vill inte komma in i fot. Han hade inga som helst problem med tiden denna tävling heller.


Valde att även köra uppletandet men där ville domarna se mer system i letandet. Att hunden bara sprang ut och letae tills den hittade blev ju svårt, för då hade den mer tur om den sprang på något och det blev svårt för oss som förare att hålla koll på vart den varit och inte.

Jag är i alla fall väldigt nöjd över Link. Han sprang ut på ett UPPLETANDE och inte ett sökslag på första skicket! Hittade tre föremål, inget tugg alls och letade bra hela tiden. Vid ett ställe stannade han upp lite längre så jag lät honom leta och han inte skicka sista gången i högerkant. Frågade domaren vart sista föremålet låg men det visste hon inte. Fick kommentaren att han inte varit på högra sidan alls. Märkligt tyckte jag då han tagit föremålet i högre hörnet.


Betyg 7 - 6.5


Vi valde att bryta här och åka hem. En förbättring frånförra tävlingen men långt ifrån vår målbild, så som han gick i maj vid högretävlingen. Ett superfint sökarbete, bra ork i uppletandet och underbar attityd i lydnaden. Om en vecka tävlar vi igen sen får vi se om vi utvärderar och tränar vidare för att starta igen till våren.


Problem 1 - hitta figgar
Problem 2 - inte stanna i rutan
Problem 3 - markeringar
Problem 4 - tempo


Väl hemma så åkte jag ut till fårhagen. Två av Links valpar, Nyx och Clinique var på besök för att valla i dagarna två. Även flera av Gins valpar fanns på plats. Så kul att se hur de utvecklades för varje pass! Väldigt olika individer men med ganska starka likheter med sina föräldrar.


Av Maja Fredriksson - 14 september 2015 09:36

I fredags var det dags att tävla ASCA Post Advanced igen. Det var bara två startande men inte vilka två som helst utan två Sockervindar, Link och Pippi. Saknade syster Thing men vi lyckades inte övertala de att köra denna gång tyvärr. Hade varit fint med triss i socker på pallen!

Jag var inte alls nervös utan säker på Link och vad han kan. Dessvärre behöver Link valla varje dag inför tävlig för att hitta sitt lugn, vilket vi tyvärr inte hunnit med. Det märktes också under rundan då Link gjorde allt lite för fort och har svårt att lämna balansen mot mig etc. Vi belönades ändå med en kvalificerad runda och fick därmed också titeln PATDs.



I lördags åkta jag och Malin till Dala-Floda för att tävla elitsök, Links och min elitdebut. Links debut var över på 17 minuter. Han kändes trött redan efter de första 100 metrarna. Hittade första figge på 100 meter, missade den på 200 och började markera figgen på 300, 5 sekunder efter att tiden tagit slut. En eller två figgar spelar ju ingen roll, det är tre vi vill ha. Kändes ändå bra att kunna avsluta och belöna med en träff i slutet!


Den andra figgen vid 200 meter låt vid ett berg. Jag såg att Link svängde av för tidigt och valde därför att skicka om där. Link sprang då upp på berget och vi gick vidare i rutan. Fick sedan veta att figgen låg nedanför berget och vinden låt så att han inte kunde få den uppefrån. Hade han gått ut rakt och inte svängt av på första skicket hade vi fått den. Bitter, ja lite!


Kände dock inte igen min trötta hund. En jobbig ruta med ris och snår, men inte omöjlig på nått vis utan ganska öppen, men tung. Antar att mina hundars kondis rasade samtidigt som min graviditet.


Nu några dagar senare, när bitterheten lagt sig, är jag ganska nöjd över vår debut ändå. Han jobbade sig rakt ut på djupet med fina framslag hela rutan igenom. Även om han var trött/hade ont så hade han ett helt ok tempo men framförallt jämt genom hela rutan. Då jag var nervös att han missat fig skickade jag lite väl täta slag och jag gissar på att han gick runt 20-24 tomslag och 2 träffar, det är riktigt jäkla bra gjort!!


Tänk att den här lilla smurfen har tävlat elitsök! Jag är så stolt över honom!



Eftersom vi var kvar och hejade fram Malin och Vegas till sitt andra cert passade jag på att träna både lydnad och upplet efter en tuff sökruta. Valde att belöna vissa delar och ge en bra minnesbild till Link. Nu har vi lagt upp en plan till nästa tävling men framförallt ska vi under hösten/vintern slipa på konditionen och komma tillbaka i vår bättre än någonsin!


Samtidigt som vi tävlade sök var Jamie utlånad till uppfödaren Sanna för att debutera i vallningssammanhang! När Jamie bodde hos Sanna i somras vallade de en del ihop och jag fick idén om att e även skulle tävla ihop denna helg.
En kvalificerad runda och High In Trial Started!!



Blandade resultat denna helg men jag är stolt över alla prestationer oavsett! Vi avslutade dagen med att fira Link som blev hela 7 år! Det är inte klokt vad tiden går fort! Så mycket roligt som vi gjort ihop och så många vänner jag fått genom denna hund! Tänk att vi debuterade i appellspår ihop med brorsan Vegas och att vi nu sju år senare fick debutera i elitsök tillsammans!


Av Maja Fredriksson - 7 september 2015 21:42

Då har Jamie startat lägre klassa rapport för första gången. Snabbresume - hon sprang inte.

Ska jag vara ärlig så lutade det väl mer åt att hon inte skulle springa men jag hade ju aldrig tävlat om jag inte trodde att chansen fanns. Som många kloka människor runt mig sagt, alla tävlingar oavsett resutlat är en erfarenhet rikare.

Faktiskt så är jag fruktansvärt pepp att hårdköra Jamie nu 9 veckor framåt (och även efter det såklart) för att se hur mycket bättre vi kan prestera då!


Idag har jag utvärderat och analsyerat både tävlingen och vår träning. Vad finns det för orsaker till att hon inte springer och vad måste vi lägga ner mer träning på!?

  • Lång sträcka
  • Svår/klurig sträcka
  • Liggtid
  • Krångel andra hundar
  • Skott
  • Tidigt på morgonen
  • Väder
  • Låg, skendräktig
  • Ej tränat på flera dagar
  • Fel träningsupplägg
  • Tävling - stor skillnad mot träning

Lång sträcka - Jamie har inte gjort så fasligt många långa sträckor. Vi har hela tiden fått kämpa oss igenom varje 100 meter vi lagt på. Hon har gjort ca. 25 sträckor som är mellan 500 - 1100 meter långa. 14 av dessa felfria eller utan hjälp och bara 4 stycken som är över 700 meter. Många (hmm..i stort sett alla) säger att man inte ska träna långa sträckor. När hunden väl kan springa långt och när de inte längre bryr sig om det är 700 eller 1500, fine. Men med tanke på Jamies tidigare problematik så tror jag att vi måste jobba oss upp i även längre grundsträckor. Frågan är hur?


Svår/klurig bana - När vi gick ut banan på tävlingen insåg både Bella och jag att vi tränat för lätta sträckor. Inte så att banan var omöjlig eller ens elakt lagd utan vi var inte förberedda på detta. Jamie som dessutom ibland kan tycka att träsk etc. är onödigt kan behöva tända till på lite tuffare terräng.


Liggtid - Det här är något som vi sällan tränat och som blir den största skillnaden på tävling tror jag. Vi har inte träna liggtid många gånger, även om det står TYDLIGT i vår rapportbok att man ska träna det. 13 gånger har vi tränat liggtid, som är mellan 20-60 min. 8 av dessa gånger har det blivit krångel, hon har fått hjälp eller gått i lågt tempo ut. Jamie har alltså bara gått bra 5 gånger med lång liggtid.


Krångel andra hundar - På tävlinge har jag fått lära mig att det är många hundar som kanske inte springer eller vänder på sträckan. Ganska tydligt även på denna tävling. Nu har vi så himla bra grupp så det blir sällan trassligt vid våra träningar, hihi! Jamie har tränat med andra hundar ca. 23 gånger. Vid 5 av dessa gånger har hundarna innan henne strulat till det. 4 gånger har hon klarat det galant ändå, bara senaste tävlingen som hon inte sprungit. I början av träningen fick Jamie ofta gå efter en säker hund för att få drag till B stationen. Kanske kan det vara något att se över? Hon har också ofta gått som hund 1 på första skicket vilket innebär kort liggtid.


Skott - Vi har inte haft riktiga skott på träning. Bara från militären, skjutbanan och en sprängning (haha). Skott i övrigt är inga problem, vid plats, lek, budföring etc.


Tidig morgon - Det tränar vi sällan. Hon är ju inte lika pigg då som på kvällen. Motivation!
Väder - Vi tränar ju i alla väder.

Låg/skendräktig - Visst kan det vara så men då får vi blåsa på mer motivation!
Ej tränat på flera dagar - Kanske var det fel upplägg att "vila" henne i form sista dagarna.


Träningsupplägg - När jag tittar tillbaka på vårt upplägg har vi lagt massor av fokus på att Jamie ska vilja springa till Bella på andra skicket. Träningsuppläget har ändrats drastiskt efter appellen i maj och fram till nu. Vi har kört massor av frispår där antingen Jamie fått se Bella gå ut eller där Bella gått en kort grundsträcka på 50-100 meter och sedan gjort en lång förlängning. Det har blivit väldigt få skick 1 eller 2. Tidigare tränade vi mycket på att springa mellan 3-5 skick, då blev det också mer träning på att springa oavsett om man var trött, sprungit sträckan tidigare eller utan retning. Med fristpår blir det ju väldigt mycket retning, vilket inte finns på träning.


Tävlingslikt - Jamie vill ju ha det som det alltid ska vara. Det är klart att vi inte vill träna tävlingslikt hela tiden men från maj månad har vi bara gått ut en längre grund, 400 meter och mer, totalt 10 gånger. Av dessa gånger har Jamie sprungit felfritt första skicket 8 gånger och andra skicket 5 gånger.


Hur ska vi sammanfatta detta och lägga upp kommande träning...
Utöver rapportträningen ska vi även dra på mer fysträning för Jamie. Jag har varit alldeles för slapp med det sedan Indy kom till världen, och även innan när jag var gravid. Den här hösten kommer bli grym men förhoppningsvis grymt bra!

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards