Great Black

Alla inlägg under september 2014

Av Maja Fredriksson - 27 september 2014 16:30

Igår beslutade jag att Link och jag tar ledigt från tävlingar ett tag framöver. Känner hur både jag och Link vill träna träna träna men att någon av oss måste stå för hjärnan i detta team och tänka på Links bästa. Söket som jag tänkte tävla i höst innehåller många delar och det är svårt att få till all träning med behövliga vilodagar utan att stressa fram något.


Vi tar det i vår takt och satsar på vårsäsongen istället.



Jamie skulle ha tävlat KM i lydnad idag men vi får inte till den där förbaskade rutan. Vet att jag krånglade länge med Link också. Bestämt mig för att fokusera på rapporten och vallningen så länge inte snön kommer så tar vi tag i lydnaden i vinter istället.


Idag fick Jamie köra rapport igen. Vi har ju bytt plats jag och Bella men för att inte stressa fram något så har vi gjort lite enkla frisprår på ca. 100 meter. Idag kände jag dock att vi skulle testa av henne. Bella på A och jag på B.


B-A 200m
A-B 200m
B-A 200m
A-C 230m
C-A 230m

Fem skick med bra attityd och fart till samtliga. Inga tveksamheter. Kort liggtid med fokus på att springa mellan. får hoppas att det här upplägget håller i sig ett tag så vi får ut sträckan lite längre.


   

Av Maja Fredriksson - 24 september 2014 13:16

Hurra för bra träningskompisar! Jag har ju börjat med rapport, eller försöker lära mig rapport i alla fall. Det är svårt, himla svårt. Frågade därför Petri och Emma om hjälp och om de inte skulle kunna ordna en helgkurs. Herregud, inte hade jag förväntat mig det här upplägget:


Lördag:
09.00 samling och presentation.
10.00 Rapporttävling A-Ö (Vi kör en lägrerapport på appellplanen)
12.00 - 13.00 Lunch på klubben.
13.00 - 15.00 skogsarbete (framföringsträning för mer erfarna och "springaträning" för de mindre erfarna)
15.00 - 16.30 Fysträning (backintervaller vid Skattmansöådalen och stretching)
16.30 Grillad korv och avrundning


Söndag:
09.00 - 11.00 Ingrid Bahlenberg föreläser.
11.00 - 12.00 Lunch på klubben
12.00 - 15.00 Skogsarbete (rapport, frispår, förlängningsträning)



Det ska bli så sjukt kul! Väskorna är packad och Jamie är redo, nu vill vi lära oss massor!

Av Maja Fredriksson - 21 september 2014 22:42

Äntligen har jamies MH spindel kommit på aveldata! Det har gått över 4 månader tror jag!

http://www.sugarwinds.se/jamie_mh.html

Av Maja Fredriksson - 19 september 2014 11:27

Under denna vecka har vi backat tillbaka lite i Jamies rapportträning för att försöka klura ut varför 2:a skickat till Bella på station B har krånglat. Himla tur att jag börjar lära känna många duktiga rapportekipage så jag kan få hjälp och tips på vägen, annars hade det aldrig gått.


Efter vila i augusti körde vi igång igen i september. På samtliga 3 pass när vi skickade tillbaka till B så tvekade Jamie att springa. Sträckan var totalt 200 meter och Jamie springer ut 30, vänder tillbaka till 10 och står sen och funderar. Efter extra kommando (kanske dumt) så springer hon sedan med fin attityd och utan att tveka.


Vi funderade på om det var den längre sträckan som gjorde att hon inte hade motivation att springa. Vi provade att att skicka 300 meter från B-A för att se om det var avsåndet som var jobbigt men till mig springer hon utan att tveka även på längre avstånd. Ett pass fick Bella komma och visa sig (öka motivationen) ända in till station A. Då springer Jamie fint sedan.

Vi fick sedan tips om att byta plats. För att få en rättvis utvärdering behåll vi avståndet 200 meter som Jamie tvekat på tidigare. Nu gick jag ut till B med Jamie. Först lek och godis hos Bella på A. Kort liggtid. Stor skillnad ingen tvekan att springa tillbaka till Bella på A. Nöjde oss där!


Pass två gjorde vi samma upplägg. Lek och kattmat hos Bella på A. Jag gick till B. Jamie tjuvstartade till och med för att få springa tillbaka till Bella på A. Nu skickade Bella tillbaka Jamie till mig. Inga problem alls.


Pass tre kortade vi ner och ville istället träna flera skick och se om motivationen dog i och med flera skick. Sträcka på 100 meter, enkel terräng men inte synligt. Kort liggtid på 30 sek.


1. B-A

2. A-B

3. B-A

4. A-B (Bella visade kattmat innan hon skickade till mig)

5. B-A


Fem skick utan några som helst problem. Avslut hos Bella med lek och kattmat och gos när jag kommer tillbaka.


Frågan är nu om man ska fortsätta att nöta på såhär?

Ett pass där man har lite längre stärcka men bara skickar 2 skick,(möjlighet 3 för att avsluta hos Bella, men med hjälp å tredje skicket).

Ett pass med närmre avstånd men fler skick.

Ett pass med närmre avstånd men med längre liggtider.


Svårt när man inte riktigt vet själv. Tur att vi ska på rapportkurs snart! Ska bli så kul!

Av Maja Fredriksson - 8 september 2014 21:08

För andra året i rad åkte vi iväg till Håverud för att titta på rasmästerskapet i lydnad och bruks. Förra året var Link skadad och Jamie för ung och detta år har vi lagt all vår träningstid på vallningen så varken Link eller Jamie var tyvärr klara för start.


För att inte gå runt helt sysslolösa anmälde jag Link till en rallylydnadsstart och Jamie till exteriörbeskrivning, något som båda klarade alldels utmärkt. Link vann nybörjarklassen med 100 poäng och får därmed flytta upp till nästa klass. Jamie fick en fin exteriörbeskrning och är ett steg närmre en korning.


Vi har haft en jättetrevlig helg, liksom förra året, med fint väder, härliga hundar och fantastiskt sällskap. Det har blivit mycket hundprat och massa skratt. Då jag varit "tävlingsfri" har både Link och Jamie fått träna lydnad en hel del, tack Sanna för sällskapet och lydnadspeppen! Vi har såklart hejat på Malin och Links bror Vegas samt Ingela och Jamies Bror Hobbe. Malin och Vegas fick certpoäng i elitspåret och Ingela och Hobbe blev rasmästare i appellspår med uppflytt till lägre! Grattist till Er! Sen fick ju lilla Lok sitt första officiella resultat, gk nybörjare rallylydnad!


På vägen hem kom vi fram till att Link nog skulle få köra sök igen och höstens tävlingar har redan kollats upp. Det finns några i slutet av oktober och kanske kanske kan vi hinna bli klara till en start. Idag körde vi igenom söket lite kort och kollade av lydnaden.


1. Träff - direktbelöning

2. Träff - direktbelöning

3. Tomt

4. Tomt

5. Träff - direktbelöning

6. Station 3 - direktbelöning


Ett kort men bra pass. Fin attityd!

Efter en matbit åkte vi till klubben och körde ett lydnadspass. Link fick träna framåtsändande med grupp, skall, kryp, inkallning och fritt följ. Link har alla delar fint i framåtsändandet men behöver ett dk vid tempoväxlingen. Väldigt nöjd med vad vi fått till hittils. I skallet har han en liten paus efter första skallet och ett lite för desperat skall. Tänkte göra om den förberedande signalen och mängdträna momentet. Krypet går riktigt fint, inget att klaga på. Inkallningen lägger jag fokus på sista biten från ställandet och försöker behålla tempot hela vägen in i position. Fria följet brukar alltid vara bra på träning.


Jamie fick köra ett rapportpass efter 1 månads uppehåll. 100-120 meter.

B-A 100 meter

A-B 100 meter

B-A 100 meter

A-B 120 meter


Lite sämre tempo andra skicket till B. Duktig tjej, men nu vill vi upp i 300 meter, känns som det är dax nu!

Av Maja Fredriksson - 1 september 2014 10:22

De senaste veckorna har Link fått träna vallning dagligen inför IK1 tävlingen och det slog mig vilken fin genomarbetad hund jag har fått med härlig attityd och ett lugn i arbetet. På måndagen efter Redog besöket bestämde jag mig, jag anmäler till ett nöt VP. Något som jag under flera år haft i bakhuvudet. Link har inte träffat korna så jättemycket under året men så pass mycket att jag vet att han är både modig och trygg i hanteringen med de.


Messade arrangörerna i Bergslagen i tisdags och frågade om det gick att efteranmäla. Bara några minuter senare fick jag svar och lika snabbt ångrade jag mig. Skulle ju vilja träna lite mer på korna innan. Snällt fick jag bita i det sura äpplet och jag hade ju ändå tre dagar på mig att träna innan VP som var i lördags. Vi hann få till två nötpass med Linda. Upptäckte att Link har svårt att driva djuren till mig (då vi nästan aldrig tränat det) men att han tog innerflanker och ur balans väldig bra!


Eftersom vi efteranmälde fick vi starta som nummer 1 på lördagmorgon. Vi åkte hemifrån 05.00 och var på plats i Kristinehamn klockan 07.30, första start 08.00 Upplägget var lite annorlunda för att underlätta för korna och arrangörerna. Fålla ut - drivning - fösning - hämt - fålla in. Alla djuren gick 3 vändor innan de byttes ut. Vissa grupper var svåra och andra lättare, som det är när man arbetar med levande djur. Link fick en grupp där ett av djuren inte riktigt ville gå med de andra. Link jobbade bra men jag märkte tydligt att han vallar enstka djur och inte jobbar för att hålla ihop hela flocken. Det måste vi träna mer på, mer rutin!


I utfållningen ville domaren att hunden skulle gå runt fållan och sedan gå in i bakkant. Links djur gick ut lätt så fort jag öppnade och jag hade svårt att få Link att förstå att han måste gå in i fållan. Fick kommentaren tveksam, 7/10.


I drivningen ville ett djur gå åt ett annat håll och vi blev fast runt fållan innan vi fick ihop djuren och kunde börja drivningen. Jag valde (efter veckans tränings) att placera mig bakom/på sidan av djuren. Krokigt, något stopp och delad flock gav 10/20 poäng.


Djuren var verkligen tröga och gick och åt mycket. Många av hundarna hade svårt att få de i rörelse, även vi i fösningen, 2/10. När man föst djuren förbi grinden lämnade man över djuren till utställningshundarna och gick bort 100 meter för att göra ett hämt. Link gick lite tight i utgången och jag valde att stoppa honom och få ut honom (vilket jag vet kostar 2 poäng). Full pott på upptaget och sedan hade korna, framförallt en, fullt drag hemmåt. Få skicka upp Link nästan 100 meter och stoppa upp ett djur för att sedan skicka tillbaka honom och fullfölja sin framdrivning. Totalt fick vi 46/50 på hämtet!!


Vid infållningen blev jag väldigt passiv och återigen hade vi något problem med ett djur. Tycker dock att vi fick in djuren relativt lätt, 8/10.


Av 16 starter blev 8 godkända. Vi fick totalt 73 poäng (46 på hämtet) och Link blev därmed godkänd vallhund på nöt! Han är den andra aussien i Sverige med den titeln! Tycker verkligen att fler aussies borde satsa på nöt VP. Det är inga raka linjer, hundarna går närmre djuren, några använde skall, de pendlar och man har en lite större flock än i fårgrupperna. Mera Aussies på tävlingsbanorna!


Återigen var det många som kom fram med fina ord om min hund. De var imponerade att han hade ett så fint hämt (tror han var bland de vidaste för dagen), att han jobbade med mjuka rörelser och att han hade mod att flytta/stoppa enstaka djur. Domaren kommentar "Mjuk vallning" tar jag med mig då bra djurhantering är viktigt för mig, speciellt då vi hjälper bönder med sina djur.


Är så otroligt stolt över våra framgångar, vilket flow vi har nu. WTCH titel inom ASCA programmet, godkänt VP på får, 2:a pris IK1 och nu godkänt VP på nöt.


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards