Great Black

Alla inlägg under juli 2011

Av Maja Fredriksson - 24 juli 2011 22:32

Idag åkte Malin och jag iväg till Mälarö Brukshundklubb för att tävla agilityklass 2. Två lopp stod på dagens schema. Links första lopp var oki, inget superflyt och några små missar TYVÄRR en rivning på näst sista hindret!!! Fy vad jag avskyr 5-fels lopp.


High five: Klassens snabbaste lopp, med 1 sek. - Tog kontaktfälten bra - Bra fart

High low: Rivning - flöt ut och inte så tight - Mer fokus från min sida


I andra loppet var vi också nollade till slutet (trodde jag). Efter A-hindret låg en tunnel som de INTE skulle ta. Lyckades rädda den situationen men då sprang Link upp på A-hindret igen så det blev en disk. Fick höra senare att vi redan fått 5-fel på balansens nedfart trots att han var på med baktassarna. Det hade jag inte blivit så glad över om jag hade gått i mål felfritt...


Verkar vara svårt att ta sig igenom agilityklass 2. Vi jobbar vidare.


Malin och Vegas lyckades tillslut ta sig runt banan, med nöd och näppe i flera situationer men fick tillslut en pinne! Är så kul att se Malin utvecklas och nu kunna rädda oväntade situationer! Bra där!


På vägen hem åkte jag förbi våra nya får. De är såååå bra! Link fick gå sitt första pass idag eller det blir ju fårens första pass nu i början när de ska vallas in. Långsam, långsam fösning med stopp så fort fåren börjar gå. Viktigt med bra flankeringar, både vad gäller att släppa fåren, attityden och avsåndet. Sedan fokuserade vi även på att få fåren att lämna staketet och att ta bort trycket när de valde att gå in i mitten av hagen. Vill inte ha några staketfår.


Link hade en helt annan fokus på dessa får än på våra gamla. Han kunde knappt släppa dessa med blicken och att lägga sig var mycket svårt. Kommer bli toppen!


Av Maja Fredriksson - 17 juli 2011 20:59

I helgen har det varit ASCA-tävlingar i Kroksbo, Heby igen. Precis som förra gången har det varit otroligt roligt att titta på många duktiga ekipage, träffat kära vänner och självklart tävla.


Under lördagen startade jag och Link på tre runs.

Open cattle - JCR (Lack of progress)

Open duck - 81 poäng

Started sheep - 85 poäng (Nice job, use your stop to slow things down) Qualifying


Första gången vi tävlade open. Korna gick inte alls. Gruppen höll inte ihop och ville bara vända tillbaka till fållan. Valde efter dagens slut att sälja mitt nötrun nästkommande dag då det blev för svåra djur för både mig och Link och jag tror att det hade förstört mer än hjälpt oss i vår träning.


Idag, söndag, har vi också startat i tre runs.

Open duck - 89 poäng Qualifying

Open duck - 96 poäng (Nice job) Qualifying

Open sheep - 100 poäng (Nice boy) Qualifying


 

Links Open run på får. Det går väl lite vääääl fort och jag tror inte jag kan hitta någon gång han stannar på mitt kommando, vilket leder till att inget får går igenom tratten vid första försöket....attans. Han håller dock hyffsat avstånd, fint hämt i början och fin infållning.

 

Det gick himla bra i helgen och vi är nu i Advance Duck, flyttade upp oss till Open sheep och tog även ett leg där. Idag blev Link även High in trial Open (högsa poäng av alla som tävlade i open räknat över alla tre djurslag) och High Combined Non WTCH (Högsta sammanlagda poäng av alla icke championhundar). Link får nu lägga till ytterligare två nya titlar till sitt namn.


KORAD LP1 LP2 LP3 Sugarwind's A Great Warrior STDsc OTDd


 

Stort grattis även till Malin och brorsan Vegas som gick en fina runda på fåren och därmed fick sitt andra leg och blev uppflyttade till Open. Duktiga Ni! 


Skickar även en extra kram och tanke till Eva som råkade ut för en olycka när hon var inne på nötterna. Hon hamnade fel när hon försökte hjälpa sin hund Sky med en utmanade tjur och blev stångad och åkte i backen. Tror hon klarade sig från att bli trampad men det såg riktigt otäckt ut!

Av Maja Fredriksson - 14 juli 2011 12:18

Förra veckan åkte jag, Sanna och Malin till Skutskär för att tävla agility i dagarna fyra. Det blev många disk för mig och killarna (Link och Jerry). Lyckades i alla fall att uppnå helgens mål genom att flytta upp Jerry till agilityklass 3.


Då Links kontaktfältsträning varit näst intill obefintlig hade jag inga större förväntningar på hans agilitylopp. Hade dock hoppats på mer kontroll på de banor där balansen låg i rak linje, men icke. Han hade även svårt med slalomingångarna. Lyckades nolla sista loppet för helgen, hoppklass 3. Fick dock göra tre "räddningar" och tiden drog iväg. En 21:a plats blev det och i klassen utdelades 17 SM-pinnar.


Direkt efter tävlingarna i söndags drog Malin och jag vidare ner till Halmstad för att hälsa på Liza. Vi har haft blandat väder och hunnit med både sol och bad på stranden, shopping, turistturer och hundträning i form av lydnad, agility och spår.


Imorgon åker vi hemmåt för att till helgen åka till Kroksbo, Heby för att tävla ASCA. Tyvärr fick vi inte till några vallningspass som planerat så jag känner mig lite oförberedd inför helgen.

Av Maja Fredriksson - 3 juli 2011 19:17

I helgen har jag varit helt ledig. Inget uppbokat brukar ofta leda till festligheter. I fredags flyttade min syster till sitt nya fina hus och min lillebror flyttade till hennes gamla. Detta firade vi med grillat i trädgården och en del öl, cider och rosé!


Lördagen var lite seg men efter lunch tog vi oss ut till Linda för att kika på de som gick vallkurs för Bintzje. Links syster Crozza var med och även halvsyster Peace. Då det var väldigt varmt ute fick de på eftermiddagen prova på att gå på nöt. Vi åkte senar till klubben och körde ett agilitypass. Kombinationen innehöll olika svårigheter, bland annat fick Jerry träna mycket på att springa nära och förbi kontaktfälten. Vegas fick träna tighta svängar och Link höga hinder i fart och sedan några snabba säkra running med direktbelöning (dock inte utladg).


Kvällen avslutades med inflyttningsfest hos min bror (syster gamla hus). Återigen en hel del alkohol iblandat. . .


Idag åkte vi ut till syster för att äta fika och träna lydnad. Hon har en riktigt stor gräsplan som är perfekt för det. Link fick för första gången träna på rutan, skickad från sidan och språng march med vinklar. Kort och lekfullt pass.


Nu ikväll åkte vi och tittade till fåren. Fårbonden är bortrest i helgen och ville bara titta till de, ge vattan och en påse äpplen. Tränade ett kort pass med flankeringar och korta hämt ute i stora hagen. Kändes riktigt bra! Provade för första gången att flankera utan press och med höger kommando, toppen fint gick det!


Tre korta med riktigt bra träningspass i helgen med andra ord! Nu är vi trötta och ska mysa i soffan med en bra film!

Av Maja Fredriksson - 2 juli 2011 10:59

Fick syn på WEWASC hemsida att resultaten från ASCA tävlingarna i Kroksbo har kommit ut och till min förvåning såg jag att Link tilldelats ett pris som jag inte visste om, nämligen High Combined Non WTCH!!


Det hade blivit fel vid prisutdelningen och Mackan med Rossa fick låna den fina rosetten ett tag, men nu är den alltås vår!


 


Av Maja Fredriksson - 1 juli 2011 19:51

I tisdagskväll klockan 22.45 mailade jag till Gagnef och frågade om jag fick efteranmäla till deras kvällstävling dagen efter. Det gick alldeles utmärkt. Åkte med Sanna upp i hennes bil utan AC vilket var väldigt varmt, men vi överlevde och hundarna ploppade vi i älven när vi kom fram.


Jerry har en pinne kvar i agilityklass 2 och Link har två pinnar kvar. Dubbla lopp för kvällen och jag hade väl hoppats på i alla fall en pinne på de totalt 4 loppen.


Jerrys mål denna försäsong har ju varit hans starter och kontaktfält vilket han gjorde med godkänt resultat under båda loppen. DOCK tog han balansbommen en gång för mycket i båda sina lopp = disk!


Link gjorde två fina lopp men har börjat riva. Funderar över om det är i de situationer när han kommer i högre fart och jag står still eller vrider honom inför nästa hinder. Tåls att utvärdera. Han tog alla kontaktfält fint. Balansen har han börjat trampa om väldigt mycket på för att få ett språng på nedfarten vilket gör att han "hoppar" mer än "springer" längst ner, detta måste tränas bort. I sista loppet lät jag honom springa rakt fram efter balansen (egentligen hoppet till hoppet till höger) då vi fortfarande har en del träning kvar på det.


En disk och en 5:a på rivning och därmed en 2:a placering (6 sek snabbare än 1:an).



Nöjd med alla loppen och känslan är på topp inför Skutskär nästa helg!

Grattis Sanna och Älva som tog första pinnen i hoppklass 2 och en 2:a placering.


När Liza var exprimenterade jag lite och sydde några förvaringspåsar till hundburen i bilen. Såhär blev det, röd och fin!


     

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards