Great Black

Alla inlägg under januari 2013

Av Maja Fredriksson - 28 januari 2013 18:27

I helgen har jag, Malin och Pia varit Hedemora och spenderat helgen i vår sommarstuga. När vi anlände i fredagskväll var det hela -1 grad inne. På med alla element, full fräs på brasan och bakpotatis i ungen! Maten intogs med mössorna på. Under lördagen blev det uppletande och lite brukslydnad. En bra dag som avslutades med middag och film.


Under söndagen åkte vi på en för oss otippad aktivitet. Jag och Link tävlade rallylydnad. Har haft lite panik att inte tävlingssäsongen varit igång ännu. Både lydnad och agility brukar ju vara inbokat i januari/februari. Det ända jag hittade på SBK tävling var en rallylydnadstävling inte långt från stugan så vi körde på det. Alltid bra med tävlingssituationer tänkte jag.


Vi har ju aldrig tränat rallylydnad innan så jag var in på datorn och kikade på skyltarna. Tänkte att ja skulle träna lite men kände att det bara förstörde vår lydnad, så det fick vara. På bangenomgången pratade jag med domaren som visade hur man skulle göra när hunden sitter mitt emot en själv, så innan min start fick jag försöka få till det då Link GÄRNA bara sitter i fotposition.


Vi slutade på 90 poäng. Tyvärr tog link min 270 graders vänstersväng som en vänding på stället och hann sätta ner rumpan innan jag fortsatte frammåt vilket tydligen betyder att vi genomfört ett felaktigt moment och 10 minus. Hade jag varit smart hade jag gått en lite större cirkel och haft full pott.

"Fin kontakt :-) Mycket snugg runda :-) Synd på sättandet!!" -Domarens kommentar


Rallylydnad var inget som kändes givande för oss. Förstör lite för lydnaden, kändes kort och lite meningslöst arbete och dyrt dessutom. Men nu har vi provat på det i alla fall.

Av Maja Fredriksson - 24 januari 2013 15:38

Idag hade jag några timmar ledigt på lunchen och mötte därför upp Bella och Pia för att köra inomhussök.


Link fick köra svåra legor med lösrulle för att tvinga honom att ta sig hela vägen fram till fig. Självklart har han sin egen rulle på sig då jag hela tiden vill utmana honom att inte blinda. Vi la en figge högt upp och ställde för en skiva för stegen så att han inte skulle försöka klättra upp som sist. Istället försöker hundskrället att hoppa upp på stegen, vilket såklart misslyckades och han tvingas kasta sig över en vägg som är 150 cm hög. Fastnar med ena bakbenet på något vis men verkade ok så vi fortsatte passet.


Trots att han hittar figgar och ser de genom galler och dylikt villl han ändå leta sig ändå fram innan han markerar, vilket jag hoppas att han tar med sig ut på tävlingsbanorna! Bra men lite galet pass med andra ord.


När vi ändå var på gården passade vi för första gången på att valla in smågrisarna. Link har varit utanför boxarna några gånger men aldrig gått in. Lite skräck blandad förtjusning tror jag. Han fastnade gärna med focus på en gris och visste inte riktigt hur han skulle flytta de. Tanken är att Link ska kunna hjälpa till att flytta och hålla grisarna medan man mockar ur t.ex Vi får se.



Av Maja Fredriksson - 18 januari 2013 12:34

I veckan som varit skulle Link ha pratats med Ivra. Vi var alla förväntasfulla.

Ivra börade löpa någon gång runt nyår men enligt matte hade det varit svårt att se, hon hade inte heller visat något intresse för andra hundar så både matte och uppfödare var lite fundersamma om hon verkligen var i höglöp, men vi bestämde oss i alla fall för att göra ett försök i söndags. Som vi trodde var det inte dags. Men de verkade gilla varandra och lekte en hel del!


Efter ett blodprov på måndagen visade det sig ändock att Ivra var mitt i sitt höglöp så ytterligare en date planerades in under tisdag förmiddag. De blev glada att se varandra och lekte en del men Ivra visade inga tecken på att hon var i höglöp. Så fort Link försökte stanna upp leken och lukta på henne eller lägga huvet över manken så skrek hon ifrån och sprang iväg. Även fast Link visade intresse och försökte uppvakta så var han inte alls så ivrig som när andra tikar i närheten löpt.


Hur som helst är det mycket tråkigt att det inte blev någon parning. Oavsett om jag skulle ha behållt en valp eller inte så tror jag att det blivit en mycket intressant kull som skulle varit spännande att följa.


    
Ivra och Link i söndags


Igår var vi i ridhuset och tränade. Målet för kvällen var för Link och min del bara att komma igång. Jag har inte haft något sug alls för lydnadsträning men tävlingssäsongen närmar sig och nu måste vi ta oss i kragen. Ingångar, position i fotgående, kryp och korta kedjor stod på schemat. Vi hann även med framåtsändandet lite kort. Det är kul att träna, mycket pyssel.


Efter träningen fick Jamma och Vegas följa med hem till oss då Malin ska iväg med jobbet i helgen. Nu på förmiddagen blev det en långpromenad i kylan och ikväll blir det vallning i ridhus!





Link - Januari 2013

Av Maja Fredriksson - 14 januari 2013 17:13

Tiden rinner iväg och vi är redan en bit in på det nya året! Julen har spenderats framför datorn och examensarbetet som avslutas med opponeringar på torsdag. Men vi har även hunnit med en hel del träning och valpmys.


Malin med flock har varit på besök över nyår och fokus har legat på att få till bra sökträning! Beslutat att ge rullmarkeringarna en chans och har lagt upp ett ordentligt träningsprogram. Vi har analyserat, funderat ut lösningar, köpt in träningsböcker för att ordentligt kunna göra anteckningar och förstås tränat i massor!


Link har även fått börja med dragwaight för kondition, uthållighet och styrka. Alla viktiga delar i sökträningen! Nu jäklar ska vi vara förberedda!


Idag på DW rundan stannade två killar i 12 års åldern och frågade lite varför han hade kedja, om han var stark och vilken ras det var. När jag berättade att det var en vallhund så utbrast den ena killen "åh vad coolt, har du får? Bor du på ett sånt där bondeplace?".


30 minuter med ca. 5 kg

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards