Great Black

Alla inlägg under februari 2013

Av Maja Fredriksson - 27 februari 2013 17:25

Ledig onsdag spenderades med vänner! Mötte upp Pia och Matilda vid skjutbanan för fika och hundträning. Perfekt att bara sitta och ha det gött i solen medan hundrna leker till skotten från skjutbanan. När valparna var trötta körde vi igenom lite brukslydnat och blä vad illa det gick! Herregud alltså, tror inte jag fick en bra känsla över huvud taget. Tränger i fria följet, slår inte av på tempot i framåtsändandet, dålig fart i inkallningen och ett lamt skall.


Vi la ner lydnaden och tränade lite skallmarkeringar på öppen "figge" mitt på planen. Första gångerna försökte han ta sin rulle, vilket jag inte trodde han skulle koppla ihop så snabbt, men sen bjöd han på några skall i alla fall.

Lagom till vi var klara var det dax att träffa Bella för att lämna tillbaka lilla Zion och träna en sväng med Vilja och Link. Vi åkte till konstgräsplanen och jag bestämde mig för att köra krypet bara. Oftast fina nedlägganden, något långt fram i position och lite högre bak efter halten. Men känds i alla fall helt ok med en hund som försökte!




Jamie fick under dagen träna på att leka på nya platser. Såklart svårare när det är mycket att titta på men hon bjuder ändå gärna in till lek när man väl är igång. På hemvägen passade vi på att åka förbi veterinären och hon väger 5.6kg, 10 veckor gammal!

Achilles har gått upp ytterligare och väger nu 7,7kg. När han var som mest aktiv hade han en matchvikt på 7,8 men som sällskapshund har han legat på 8kg. Så han är tillbaka till sitt vanliga jag igen kan man säga! Skönt!

Av Maja Fredriksson - 25 februari 2013 21:58

Idag fick Jamie sitt första träningspass. Hon fick helt enkelt bjuda på beteenden som jag klickade och belönade. Såklart har hon bjudit dessa vid matdags och lek men idag var fösta gången vi satte oss ner och tränade. För tillfället är det två beteenden som gäller, sitt och hopp.



För Link har jag satt upp en plan för agilityn. Tanken är att starta agilityklass 2 i april. Såklart är det mycket fokus på kontaktfälten, där vi ska träna in ett stopp. I övrigt ligger fokus på fart. Några punkter vi ska ha bakhuvudet är


  • Belöningsplacering - på linjen och ej hos mig
  • Handla tyst och bara belöna verbalt när han faktiskt trycker på - tänka lite mer lydnadsträning
  • Säkerhet på distans - sluta curla genom att springa med
  • Korta intensiva pass med explosivitet. 3-4 repetitioner av kombinationer eller en maxad bana - tänk tävlingslikt
  • Se över handling - framförbyten/blindbyten samt tysksvängar
  • Hoppteknik

Vi har en hel del att träna på vilket känns kul! Är alltid kul att ha en plan och sedan se hur hunden utvecklas!

Av Maja Fredriksson - 24 februari 2013 17:21

Igår var vi i grishusen och körde inomhussök med ett gäng räddningshundar. Link fick köra på nya figgar med egen rulle. Skött sig bra. Tycker att han blir lite slarvig när han känner igen miljön. Första passet fick han köra mycket tomt och sedan tre figgar med belöning på den sista. Inget att klaga på.


Det andra passet var delvis utomhus, där fick jag faktiskt fram en blindning när han markerade en gammal lega. Ett hål i väggen där hundarna innan haft en figge samt att en figga fanns i det rummet men 20 meter upp i luften. Vilket fall jobbade han alldeles för dåligt för att hitta en väg till figgen eller undersöka om det verkligen var en figge där eller om det bara var stark vittring. Jag tror dock att detta är beteendet han har på tävling, han vill så gärna till sina figgar och få belöning att vid vittring så markerar han.


Pratade lite med Pia som har Links pappa bland annat och hon tyckte absolut att jag skulle göra om honom till skallhund. Hon hade lärt om på Ozzy men även på Buddy (som är Links kusin).


Idag körde vi kort utomhus, 8-10 skick. Då vi har kört mycket dolt och mycket markeringar inomhus låg fokus på raka skick och system (framslag). Direktbelöningar på alla. Han jobbar så himla fint. Fin attityd! Fina slag! Återigen kan man se skallhundsbeteendet. När han väl hittat fig och lekar är det jäkligt svårt att få honom att lämna de, även när de är passiva och jag ropar.


Nu är frågan om man ska lära om till skallhund eller om man ska nöta på med rullen? Är liiite orolig att Link inte har tillräckligt intensivt skall men samtidigt så tog han ju till skall på tävlingen, när han inte kom åt sin rulle, och det utan att ha tränat skall någonsin i söket. Så det finns nog där ändå.


Är det fler som tränat om från rulle till skall? För- och nackdelar med det? Varför? Har någon bytt tillbaka?

Av Maja Fredriksson - 22 februari 2013 18:00

Igår fick jag helt plötligt ett sug efter agility och gick in på sbktavling och kikade runt. Hittade passande nog Rättviks tävling som erbjuder dubbla agilityklass 2 lopp, två dagar i påsk! Ett mål förra året var ju att få upp link i klass 3 men vi lyckades mest med 5-fels lopp eller nollade lopp utanför pinnplats.

För att tävla måste man ju träna och jag fick med mig Bella att hjälpa till med hinderflytt. Klubben har öppen lydnadsträning i ett gigantisk ridhus på torsdagar och jag passade såklart på att köra dit lite hinder. Tiden är knapp så fokus på fart/förarsläpp, stopp på balansen och hoppteknik står överst på träningslistan! Ett roligt pass blev det!


Med en valp i huset har långpromenaderna minskat och passande nog har jag ökat Links kedjevikt och samtidigt minskat längden på sträckan. Först tänkte jag att hoppet från 5kg till 8.5kg var lite väl men nu hade jag inget mellanting. Efter första sträckan idag gick jag tillbaka i anteckningarna och såg att han hade samma tempo på stäckan idag som när han för två månader sen ökade från 2.5kg till 5kg.


Link får träning, Achilles får sin kisspromenad och valpen orkar springa med och jaga Achilles koppel! Alla nöjda!

Av Maja Fredriksson - 21 februari 2013 10:41

Hittade filmen från Links och min rallylydnadsdebut. Här ser man också varför jag missade full pott. I vänstersvängen i slutet så sätter han nästan ner rumpan i marken -10.


Man ser nästan hur mycket jag tänker innan jag ska utföra momenten där Link ska sitta framför mig. Men det gick ju riktigt bra med tanke på att vi tränade in det lite snabbt efter banvandringen.


Av Maja Fredriksson - 19 februari 2013 18:34

Jamie kom ju lite oplanert hem till oss och jag har därför inte hunnit tänka ut några framtida mål för henne. Det är svårt att planera för en liten valp när man inte har en aning om vad det är för en individ ännu. Jag ser en del likheter med Link men mest olikheter och jag vill inte hamna i fällan att tänka "det ångar jag att jag inte gjorde med Link" eller "sådär ska jag inte göra med nästa valp".


Tanken är att vi ska sysselsätta oss med brukset. spår, sök eller båda. Hade ju varit kul att köra rapport men vi får se hur det är med medhjälpare där innan jag bestämmer något. Lydnaden får nog komma senare och agility vet jag inte heller om jag kommer köra. Vallningen som är en stor del av Links träning kommer såklart vara något jag vill testa henne i men den träningen kommer väl igång först nästa år.


Nu har hon bott här hemma i en vecka och hon bara växer och växer. Inte bara storleksmässigt utan hon tar även för sig mer och mer. I dagsläget har vi tre små mål:


  • leka på nya platser
  • skvallerträning
  • ensamhetsträning (hemma men framförallt vara iväg med mig själv utan de andra hundarna)

Hon känns som en okomplicerad, kavat och social lite prick!



Jamie 9 veckor


                   

Jamie och Zion på lekträff



Av Maja Fredriksson - 18 februari 2013 10:00

Achilles har bott hos min bror Kalle och hans tjej Linn i över en månad. Det har gått väldigt bra och han har stormtrivts över att få vara själv! Vi har träffat de då och då för en promenad. Tyvärr så gick Achilles plötsligt ner i vikt, väldigt mycket och väldigt fort, bara över 1-2 veckor. Orolig över diabetes eller ännu värre njurarna så åkte jag till veterinären i förra veckan. Alla värden visar på att han frisk, vilket är skönt. Nu bor han hemma ett tag och ska försöka göda upp honom och ta ytterligare några prover. Vi håller tummarna! Annars är han precis som vanligt, pigg, glad och surgubbe ibland!



Linn, Kalle och Achilles


I tisdags hände något konstigt. Jag besämde mig plötligt för att ta hem en av Sannas valpar. Links syster Thing har haft valpar på Sugarwind's Kennel och jag har ju varit där en hel del. Inte haft en tanke på att ta en valp utan velat vänta efter en Linkavkomma. Men det har hela tiden varit något speciellt över den här tiken och i tisdags kände jag att jag nog är dum som inte tar henne. Jag har ju väldigt svårt att hitta hundar som jag gillar och som passar mig och mina önskemål och sedan även gilla en valp i just den kombinationen.

Så nu bor det en liten svartvit tik här hemma. Namnet blev bestämt igår och det blev en liten Jamie. Än så länge känns hon mycket mer självständig och modig än vad Link var. Mycket mer nyfiken på både hundar och människor. En kavat liten tjej!



   


Då det har kommit tung blöt snö är det nästintill omöjlig att få till bra sökpass så just nu ligger fokus på lydnaden. Fick till två roliga pass i helgen när Malin var här. Träningsupplägget har lagts om en aning och nu är det 75% kedja som gälller och 25% detaljer. Kommendering såklart men kanske lägga den vid detaljträningen för att öka motivationen vid kommendering genom snabba belöningar för detaljer.



Link

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards