Great Black

Alla inlägg under mars 2013

Av Maja Fredriksson - 25 mars 2013 20:10

Har tänkte att jag varje vecka ska introducera något nytt för Jamie, både vad gäller miljö, lek och träning.


I leken får hon leka på nya platser, med olika störningar och med olika leksaker/föremål. Det går riktigt bra och hon bjuder gärna upp till dans.

Förra veckans miljöträning stod i bondgårdens tecken. Hon fick hälsa på får, hästar och kor. De stora djuren är lite läskiga till en början men hon söker sällan stöd hos mig utan vill gärna fram att ta uti med saker själv.





Denna veckas utmaning blev klossen. Jag provade ett kort pass för några dagar sedan. Hon hade svårt att förstå att det var andra saker än hon själv inblandat i leken men idag trillade poletten ner väldigt snabbt.



Mina fina hundar, mars 2013


Achilles, Jamie och Link

Av Maja Fredriksson - 20 mars 2013 14:23

Trots att jag gjorde en friskvårdsbesikning på Link för ett tag sedan så har han inte känts helt 100. Jag har vid två tillfällen sett att han haltat till efter hårt arbete/vild lek. Söksäsongen närmar sig och även vallträningen börjar komma igång. Jag bestämde mig för att boka in ett nytt besök, denna gång hos Stefan Rosén på Redog.


Stefan tittade på Links rörelser i olika tempon och min känsla var rätt. Link har kortare steg på vänster fram i både skritt och trav. Han har även tappat muskler ända från bogen och hela vägen ned i benet. Han smärtar vid palpation och böjprov samt att han ömmar i musklerna. Vid böjprovet så kunde han inte stå upp utan la sig och skrek. När Stefan sedan kände igenom musklerna så skrek han massor. Han har rejält ont med andra ord.


Vi bokade in en ny tid idag hos veterinären Linda för att röntga och se så att det inte fanns några senor som var av, brosk efter skada eller pålagringar. Idag upptäckte vi även att han ömmar i carpus. Flera röntgenbilder togs, bog, carpus och tår. Det bra är att vi inte hittade några skador eller pålagringar. Det vi misstänker nu är muskelinflamation.


Veterinären ville även ta blodprov för att utesluta borrelia/anaplasma, vi väntar på svar från det. Nu går Link på rimadyl och har koppelvila. Vi ska börja med laserbehanling 2ggr/veckan. I slutet av veckan ska jag prata med Stefan som ska göra upp en plan för att bygga upp Link igen!


Nu har alltså alla planer på träning/tävling skjutits upp. Det gör oss ingenting för jag vill ha en hel och frisk hund! Troligen är detta en gammal skada som ligger och ömmar. Jag kan inte annat än förundras över vad våra hundar gör för oss människor, trots att de har ont!


Min underbara krigare!


Achilles var ju till Strömsholm i fredags efter att ha matvägrat i två dagar. Han var även seg och ville inte gå ut. När jag hämtade honom skällde han inte ens. Upptäckte ganska snart att han var svullen på halsen och vi bestämde oss för att åka in på en gång.


Efter undersökningen så behandlas han nu för infektion. Blodprovet visade inget. Han går på smärtlindrande och anitinflamatoriskt. Han piggnade på sig under helgen och både äter och dricker igen. Men han är fortfarande seg, skäller mindre och tuggar maten i små små bitar. Helt klart har han fortfarnde ont. Han är ockå väldigt svullen fortfarande. Höger sidan är värst.


Vi har med andra ord en riktig sjukstuga här hemma. Vi hoppas att hundarna ska bättra på sig under kommande veckor så vi får en härlig sommar istället!


Min galna terrier!

 

Av Maja Fredriksson - 13 mars 2013 19:45

...eller är det Sportwagon?

Idag blir Sugarwinds kull 1 hela 4.5 år. Det känns verkligen som att tiden bara springer iväg! Hejja alla syskon och självklart alla bästasta ägarna!




Link vintern 2012/2013


Jamie växer så det knakar. Vi leker på olika platser, svårast är i närheten av brorsan Zion. Näsan har hon böjat använda mer och mer så i veckan har vi börjat med en ny utmaning, luktdiskriminering/vittring. Provar en ny metod då vi absolut inte har börjat med överläming av föremål ännu, än mindre av att släppa de på kommando.



Av Maja Fredriksson - 11 mars 2013 21:34

Idag blir Jamie 12 veckor. Hon har fått spruta, gått över på 3 mål om dagen och väger 6kg. Vi leker mest men har börjat med handtarget och hoppstå.





Av Maja Fredriksson - 5 mars 2013 18:38

Nu är resultaten från Årets Aussie 2012 presenterade. Tyvärr ingen vinst för Sockervindarna men många fina topp 5 placeringar. Självklart var det flera SW som skickat in sina resultat, vilket är kul! Nästa år hoppas jag se ännu fler på listorna!


Lydnad - Link 4/53
Spår - Vegas 2/36
Sök - Tijah 2/9 (Vegas 6 och Link 7)
Vallning - Tijah 2 och Thing 3
Allround - Vegas 3 och Link 4/38

Agility  - Link 20/20
Utställning - Link 20/20


Jamie har fått några korta aktiveringspass också. Handtarget i rörelse och sedan leker vi mycket! Hon är så himla cool! Har börjat morra och slita i leksaken precis innan hon kommer fram till mig, haha!


Av Maja Fredriksson - 1 mars 2013 17:34

Igår var det ridhusträning och vi hade bestämt oss för att köra hoppteknik. Gick en kurs för några år sedan och har även kört en del med min systers dvärgpinscher men minnet är kort och allt har nästan glömts bort. Efter lite tips på blogginlägg, filmer och artiklar hade vi ialla fall en idé om hur vi ville göra. Pratade även en hel del med vänner och bekanta och fick hjälp, speciellt tack till Elin Åström.


Vi körde basic och progressive grids samt bend work. I basic hade vi 6 fot mellan hindrena (4 i starten). Link hoppade två hinder i slutet nästan varje gång och till nästa gång har vi några förändringar. Sittande start, inte för mycket viktförsjuktning framåt eller explosiviteten som kommer av att han hetsas framåt när han står. Vi ska även växla mellan att ha belöning mellan 4-5 hindret och i slutet.


I bend work övningen såg man stor skillnad på fart, teknik och attityd hos Link. Det ska bli extra kul att se om vi gör några framsteg på den här övningen. Här kommer jag ändra min position till en mer centrerad. Lägga leksaken närmre hinderstödet och även här ha en sittande start. Eventuellt även ändra höjden på hindrena, lägre in mot mitten och högre i ytterkant för att hjälpa honom att verkligen böja sig.


Såhär såg det ut igår, Links första pass alltså.



Jamie har fått ytterligare ett kort klickerpass. Hon är så rolig som försöker förstå vad det är jag vill. Hon provar både sitt, hoppstå och även en liten tass kom fram. Idag var det handtarget som gällde.


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards