Great Black

Alla inlägg under november 2014

Av Maja Fredriksson - 28 november 2014 21:30

Förra helgen hade jag ordnat med en liten bruksdag i Enköping. Vi var ett ganska stort gäng på 12 personer och totalt en 13-14 aussies, plus några andra hundar. Under förmiddagen delade vi upp oss i tre grupper, sök, rapport och spår.


Jamie fick köra en väldigt svår grundsträcka på 300 meter. Bella gick ut till B och jag var kvar på A. Jamie fick gå som första hund och kom in fint! Cool tjej! När hundarna skulle tillbaka till B fick Jamie gå på rull på Nisse. Hon gick iväg så fint och var borta ett bra tag men sen hör vi henne skälla, argt. efter ytterligare en stund ser vi henne på A igen. När hon ser mig tvärvänder hon och fortstätter skälla bort mot skogen. Jag kallar in. Då vi misstänkte att hon sprungit på något så tog vi med oss hundarna i koppel och hälsade på på station B. Jamie ville hela tiden gå en annan väg så jag misstänker att hon sprungit en annan väg än mot "spåret". Provar att skicka igen men hon vänder efter 50 meter, där jag misstänker att hon följt en väg istället för "spåret". Jag väljer att gå med Jamie halva sträckan och skicka, perfekt.


Tillbaka till A, inga problem. 4: skicket flyttade station B närmre oss med 100 meter. Jag valde att gå förbi den där stigen igen och nu gick Jamie jättefint. Tillabaka till A, inga problem.


Vid lunch samlades alla i klubbstugan för gemensam lunch som Robin hade lagat, köttgryta med ris och hemmagjort bröd. Jättegott och trevligt!


På eftermiddagen åkte vi ut till pappas grishus och körde inomhussök och nosework. Malin och jag blev själva på nosework och övriga delade upp sig i två gäng och köra sök i alla tomma grishus. Detta brukar alla tycka är kul, både hundar och förare, även idag! När jag avvek sent på eftermiddagen tror jag att övriga fortsatt en runda till!


En lyckad dag där man med enkla medel kan få se många fina och duktiga hundar köra bruks!


Efter helgen har jag och Bella tränat en hel del grundövnignar med Jamie. Vi har tränat spontant att springa mellan oss och framföringar där vi har böjrat med fotgående under retning samt sitta i ca. 10 sek innan marsch kommando ges! Hon är sjukt duktig på detta! Igår blev det ett kortare rapportpass. Jamie har ju mindre dragning till Bella så vi exprimenterar vilken station jag ska vara på, A eller B. Nu valde vi att byta tillbaka, jag gick ut till C och Bella kvar på B för att sedan göra en förlängning åt varje håll.


1.  B-A   50 meter
2.  A-C   100 meter
3.  C-minus A   150 meter


Alla skick superfint, trots en inte allför övertaggad Jamie.


Idag körde vi upplet med alla hundarn. Dagens träning var föremål nära stigen, då Link gärna springer ut på djupet, så även idag! I det ena hörnet hade vi faktiskt lagt ett svårt, litet metallföremål som såklart både Link och Zion plockade in. Link letade bra idag och jag valde att bryta efter 3 föremål.


På eftermiddagen åkte jag till Hundsimmet i Bålsta och köpte ett 20 gånger kort. Achilles och Jamie fick visa upp sig och gjorde det bra båda två. Achilles älskar ju att simma så det var inga problem. Jamie som är tveksam till att plaska runt var superduktig och hade fina, kraftiga simtag! Nu blir det simträning för alla hundarna hela vintern.



Av Maja Fredriksson - 21 november 2014 12:58

Jamie har alltid varit en speciell liten hund, en terrier, tok-mycket-tik, gosse... en hund med massor av envishet och egna idéer. Redan som liten drog hon iväg i skogen fast att vi människor och kullsyskon lekte vid planen. Inte för att jaga eller så men egna små äventyr. Hon är trygg och nervfast och har aldrig riktigt haft utbyte av belöningar, trams och flams.


Väldigt svårt för mig som ägare att hitta ett sätt som fungerar för oss och vår relation. Vi har jobbat oss igenom en rad med olika aktiviteter, spår, sök, lydnad, agility... för att hittat två grenar som verkar passa oss, vallning och rapport.

Rapporten tror jag funkar för att det alltid ser likadant ut. Samma rutiner och samma väska och matskål med kattmat på stationerna. Vallningen är något där hennes instinkter tar över och då händer det saker (även om vi har många saker att jobba på där också).


Igår slog det mig att när Jamie var liten tyckte jag att denna låt passade så bra in på oss, inte för att hon någonsin har hatat mig men frustrationen som fanns där..


Men idag så har den låten bytts ut mot en annan theme song för oss, förundrande och fantastiskt hur en relation kan ändras.


When I need motivation my one solution is my queen
Cause she stays strong





Av Maja Fredriksson - 10 november 2014 16:27

... med envishet!


Jag känner mig som den mest veligaste personen i världen. Hoppar fram och tillbaka mellan att köra sök med Link och inte. Hur många gånger jag än kastar bort idén om ett sökchampionat så kommer den likt en bomerang tillbaka hela tiden. Den främsta anledningen att jag inte kan släppa det är att söket är så förbannat roligt och att Link är så förbannat bra på det! Vi har så kul när vi tränar sök! Hela han lyser sök!


Kanske behöver jag inte ha ett championat som mål men det gör nog varken till eller från. Anledningen till att jag vill byta bruksgren är ju Links mående på lång sikt. Jag är skeptisk till att han håller för all den träningen som krävs i söket. Långa rutor, tuffare rutor, full fart i svår terräng, kondition och styrketräning på sidan av och dessutom lydnadsträningen på det.


Min plan är därför att göra om Link till spårhund. Link har lärt sig tidigt att använda luftburen vittring och att jobba med hög nos, det tar han även till i spåret när det blir jobbigt. Snitslar etc. är t.ex svårt att använda sig av eller om föremålen ligger i vind. Link är en mer natrulig sökhund och därför har väl spåret aldirg riktigt varit lika roligt att träna.


Nu har jag dock bestämt mig för att vara envis. Envis att inte själv ge upp och envis att få den där hunden tävlingsklar!Vi har börjat från början med att öka Links spårmotivation och ge honom verktyg för att klara av spåret. När det blir jobbigt, vid t.ex långa spår, svåra spår eller om Link tappar spåret i en vinkel, så väljer Link


1. dra upp huvudet och vinda som en galning

2. ner med nosen i marken och låtsas spåra så långt det bara går - rakt fram


Han har alltså ingen tanke på att cirkla tillbaka och hitta spåret igen. Hjälper man honom med det så kan han cirkla men han lyfter ändå huvudet och missar då spåret igen, igen och igen.


Men nu är vi igång! Nu ska Link bli en spårhund. Nu ska vi visa vad envishet är!




Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards