Great Black

Alla inlägg under juli 2015

Av Maja Fredriksson - 24 juli 2015 17:27

Fem veckor efter Indys ankokmst var Link och jag ute på banan igen! Jag var osäker på om vi skulle orka oss ut men allt har flytit på bra här hemma så jag anmälde i sista stund till Post Advanced, vallningsform inom ASCA.


Link har dock inte fått så många träningspass, under de få vi gjort har vi fokuserat på följsamhet, tempo och "där" kommando. Något jag hade velat träna mer var att att lämna balanspunkten och gå ur balans, det funkade inte alls under tävlingen men vi löste det ändå.


Post Advanced är en tävlingsform inom ASCA som hålls på öppet fält, likt ett VP. Det finns två olika banor, A och B, och man får en grupp på kanske 7-10 får. Vi fick göra A-banan som innhåller:


Fålla ut

Fösning ca. 200 m upp till en grind, där jag som förare måste stanna på 100m.

Styra hund och djur i en åtta fram till nästa grind och sedan ner mot tratten.

Efter tratten tar man tillbaka djuren och fållar in de.




Link skötte sig helt ok. Tyckte han samarbetade bra men var lite flaxig och ofokuserad. Det var väldigt högt gräs så det påverkade säkert ockås. Han såg inte riktigt djuren ute på flankerna.


För att få starta Post Advanced måste man vara klar med högsta klassen i arena klasserna och gör man två godkända rundor så får man en titel. Idag vann Link hela tävlingen och belönades med 114 poäng av 125. Han är så rolig att vara ute och valla med och jag bara älskar hans malliga uppsyn efter att vi vallat!

Vet att många inte gillar att t.ex min hund hund blir så glad när vi är klara med ett vallpass men jag ser det som att vi gjorte världens bedrift och är så jävla nöjda, likt ett avgörande mål i en VM final i fotboll, snarare än att han är glad över att få sluta valla. Bästa bästa blåa smufen! Du äger!


Av Maja Fredriksson - 6 juli 2015 13:51

Tiden står både stilla och flyger iväg samtidigt! Torsdagen den 18 juni föddes Indy Liz Tibblin och vi har sedan dess spenderat dagarna hemma för att lära känna vår underbara dotter!


Snart har hon varit en del av familjen i tre veckor och jag själv börjar sakta men säkert vara på banan igen, lagom till regnet kom idag... Inte svårt att skjuta upp träningen och spendera dagen inne med Indy, vänner och fika istället. Hundarna däremot, de hade nog valt andra aktiviteter.


Medan vi var på BB bodde Achilles hos mina föräldrar, Jamie bodde hos Bella och Link var hos bästa uppfödaren Sanna. Underbart med vänner och familj som ställer upp!


Förra veckan hade jag som mål att ta mig ut på promenad med barnvagnen, check! Denna vecka är det ett rapportpass för Jamie och vallning som gäller. Jag råkade skicka iväg en anmälan till en valltävling med Link som infaller om 3 veckor... vi får se om vi startar eller ej. Jamies mål är ju lägre rapport om 2 månader. Känns som gott om tid nu men man vet ju, att det alltid önskas mer träningspass när tävlingsdagen väl kommer.


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards