Great Black

Alla inlägg under januari 2015

Av Maja Fredriksson - 29 januari 2015 20:57

Idag drog jag och Bella till Haning för att få en genomgång av Link och Zion. Zion en årlig check inför tävlingssäsongen och målet med Link var att få nya ögon som kanske kan hitta lite andra infallsvinklar än vi tidigare gått igenom.


Jag har kollat runt en hel del och till slut kom lotten att falla på Eva Solberg på Häst- och hundkiropraktorn.  Eva var väldigt grundlig både att titta på rörelser och att känna igenom leder, låsningar och muskler.


I rörelserna såg hon en stelhet bak och då framförallt i höger. Han sträcker liksom inte ut ordntligt. Någon knicks i vänster fram men väldigt liten, i stort sett inget att anmärka. Fina mjuka rörelser i sväng.


Nu kommer jag inte ihåg alla fina namn och exakta ställen där Link har ont men när hon sedan gick igenom honom mer grundligt så har han rejält ont i höger bak. Hon rättade till några låsningar där och jäklar vad han skrek!


En liten spänning ungefär mitt på ryggen som kan påverka rörelsen och skapa att hunden passgår mer.


Fram är han något stel i höger men framförallt i vänster och som mest i bröstmuskeln fram. Triceps är också spända och båda behöver mjukas upp och strechas ut. Hon kollade även lite på "gamla" skadan innanför bogen och kände en liten reaktion men inte alls något farligt, skönt! Carpus och alla tassar, knäleder, armbågar, höfter etc. jättefina!

Det sista hon hittade var en låsning i nacken när han böjer den åt vänster. Hon behandlae även den och den kändes genast bättre.

Nu ska jag massera och strecha Link. Han ska ta det lugnt i några dagar för att sedan öka på men utan att rusa runt och leka. Skogspromenader och balansövningar till att börja med och om några veckor något lugnt vallpass. Om 3 veckor ska vi tillbaka för att kolla av honom igen.





Av Maja Fredriksson - 19 januari 2015 22:11

Vila hela helgen så idag var vi sugna för lite träning igen. Link fick fortsätta med sina skallmarkeringar. Tre svårigheter har vi att jobba med, längre avstånd, fler skall och fortsätta hålla avstånd trots retning.


I steg 3 jobbar vi med längre avstånd och 10-20 skall.
I steg 4 har vi för första gången börjat med dold belöning som plockas fram under markeringen.


Det jag verkligen gillar med Link är att han vill nära inpå figgen, utan att röra, för att sedan markera samtidigt som han backar! Duktiga smurfen! Tur vi har Bella som alltid ställer upp och tränar med oss!





Jamie är i höglöp och vi ligger lite lågt med hennes träning då hon haft ont i en tå. Nu är hon dock bra igen och jag har diskuterat hennes kommande rapportträning och lagt upp en plan. Idag fick hon träna krypet. Det tar sig! Och JA, det är Link som gnäller efter Jamie!






Av Maja Fredriksson - 5 januari 2015 21:07

Vi har haft besök av både Malin och Liza i en vecka och nu är det bra tomt här hemma med bara tre hundar, Billy och jag. Förutom skratt, bastubad, shopping, god mat och onyttigheter har vi även hunnit med en del hundträning.

Nyår är över för denna gång och vi hade väldigt trevligt med middag hemma hos oss med vänner! Achilles klarade smällarna helt ok.


Link har fått köra några sökpass där vi har fokuserat på raka skicka (station 1) med figge på djupet. Funderat en del över hur djupt jag vill ha figgarna, nu har de varit på 70-80 meter. Om jag kan programmera om Link att gå 60 djupt istället för 50 så har jag ju säkrat medvindssidan. Frågan är om man behöver träna djupare? OM jag gör det vill jag ha ordentligt avvallat och inte bara 3-5 parallella spår.


Förutom skogsdelen har Link även fått träna markeringar. Jag har bestämt mig, han ska bli skallhund. Jag men framförallt Bella har lagt upp en plan och vi börjar med att han ska kunna markera mig och Bella innan vi plockar in andra personer och vi blandar inte in det i skogen förrän han är helt säker på de.


Första steget är att Link ska ta ut ett avstånd från figgen/mig själv, när denne står, sitter eller ligger. Antingen genom att sätta sig eller att backa undan. Vi har fokuserat på att Link ska backa bort då han gärna hoppar på figgarna och leter rullen lite nära enligt mig.



Näste steg är att han ska kunna skickas på 5-10 meter mot figgen för att sedan backa undan. Link skäller även men det vi fokuserar på är att han tänker avståndet mot figgen.


Jamie har fått vila mest hela veckan efter att hon varit öm i en tå men igår träffade vi rapportgänget! En ca. 400 meter lång grundsträcka med en liggtid på 25 minuter innan första skicket. Jag gick ut till B och Bella var kvar på A. Jamie går som 4/5 hund. Precis när jag ska skicka henne springer hon ut 10 meter och bajsar (trots att hon gjorde det precis innan vi gick ut till B stationen. Sedan springer hon 10 meter till och stannar. När jag motar iväg henne så springer hon sedan i full fart.

Vi gör en 100 meter förlängning till station C. Jamie kommer in superfint och håller spåret jättefint i bra tempo!


Tillbaka till A så är det samma sak igen. Hon går ut 10 meter och stannar. Jag motar och hon springer nog till B men vänder. Jag går efter. Ser att hon stannar och bajsar en gång till, tydligen inte så bra i magen... Hon springer sedan i full fart mot A men vänder och tillbaka till mig igen. Tillslut måste de ropa på station A och då springer hon.


Sista skicket till mig på C, inga som helst problem. OM jag ändå bara kunde dubblera mig själv!

Svårigheter för Jamie detta pass. Svårt med olika drag till olika mottagare. Hennes längsta sträcka någonsin (500 meter). Längsta liggtiden, 25 minuter och totalt ett pass på 2 timmar. Många hundar. Dålig i magen. Detta ska vi jobba på den närmasta tiden.

Bella kommer låna Jamie en dag i veckan, träna agility och lydnad. Vi ska försöka låta henne sova där en kväll i veckan så det även kommer in lite vardagslydnad/regler, matrutiner och soffmys. Kommer bygga mycket rapportträning på frispår och belöning att bara springa till Bella.

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards