Great Black

Alla inlägg under september 2011

Av Maja Fredriksson - 28 september 2011 09:16

Träningen fortsätter. Fösning och "vallningslydnad" med höger och vänster.

Känner fortfarande av en osäkerhet på Link då han blir frustrerad över övningen då han inte vet om jag ska lägga press på honom så han ska flankera bort från mej eller om han ska flankera mot mej. Resultatet av det blir tyvärr ett litet gläfs i utgången. Kommit på att en liten rörelse från mig räcker för att få bort detta, topp!


Fösningen går verkligen superbra just nu och jag kan nu stå mitt i vår hage, 40x70 meter, och låta Link fösa fåren runt i en kvadrat. Det som är bra med våra får är att de inte vill gå längst staketet utan gärna in i mitten så han får verkligen jobba.


All fösning har däremot gjort honom lite manisk på att trycka får rakt fram och hålla de ifrån mig så nu ligger vi efter med drivningen och balansträningen. Detta märktes tydligt när vi var hos Linda igår och skulle hjälpa till att ta in fåren i lilla hagen. Finns nog med på filmsnutten.


Igår var vi alltså till Linda en sväng. Först tränade vi på läxan och sedan tittade jag på när Folsbergavalparna träffade fåren. Jag hann inte se alla valparna ordentligt men min lilla favorit Esther gick otroligt bra i stora hagen. Kul att se!


Link fick göra en insats att hämta in fåren och sedan hjälpa till att lasta 6 stycken på hästtransporten då de skulle till sitt nya hem hos en av valpköparna. Link skötte sig, men såklart finns det saker att jobba på! Herregud - 3 ligg är INTE oki!




Av Maja Fredriksson - 22 september 2011 09:05

Igår åkte jag och Sanna för andra gången till Högbo för att drillas i vallning av Shania. Linda var tyvärr sjuk och fick stanna hemma. Tycker så synd om henne för hon missade verkligen många riktigt bra vallningspass. Strålande sol, bra djur, ett härligt fält och en kanonbra intruktör - i tre timmar!


Vi började med att visa upp vår läxa, fösning. Link gick bra, liite stökigt direkt i början av passet när baggarna skulle plockas ut ur en skogsdunge men annars med bra fokus, driv och avstånd. Ingen lina kommer behövas mer men vi måste träna på att jag ska kunna stå vart som utan att han störs av det. Det är inte så att han vänder fåren men jag känner att han får en liten dragning åt det hållet jag står. Förhoppningsvis för att kompensera så att djuren inte går till mig, något jag måste klura ut och känna efter.


Sedan var det dax att lära in höger och vänster. Detta genom en övning i tre steg. Första steget som vi också började med och fick känna på var att placera fåren som ett objekt i ett hörn. Man placerar sedan hunden och en själv på ett bra avstånd till djuren, till en början står man själv nära hunden så att hunden måste vinkla 90 grader för att kunna runda mig i sin flankering.


Link och jag har tränat på detta sätt förut så han förstod det snabbt. Jag ska börja experimentera med avstånd och egen placering till dess att jag kan stå hos fåren och Link kan flankera självständigt och utan min hjälp förflytta sig hela kvarten från staket till staket utan att komma närmre djuren. Detta är alltså ren lydnadsträning. Viktigt att inte köra det för länge utan blanda med övningar där djurkänsla ingår.


Steg två blir sedan att stå vid en långsida och på så sätt får hunden 180 grader att röra sig på. Steg tre blir att flytta ut djuren på öppet fält och får då 360 grader. s


Tredje läxan var att träna in kommandot "gå bort". Detta använder jag en hel del i vardagen och även ibland när Link kommer för nära djuren så det kommer gå ganska smärtfritt att få in hoppas jag. Svårigheten blir väl att utföra det på långt avstånd.


Läxa till nästa gång blev alltså:

  • Fortsätta fösninsträningen - avstånd och placering
  • Träna höger och vänster - kunna steg 1
  • Lär in "gå bort" kommando

Sista "passet" ville Shania se hur Link gör i ett hämt. När jag står hos fåren. I vanliga fall står ju jag alltid hos Link. Avståndet blev kanske en 60-70 meter. Som jag gissade vinklade han inte ut i 90 grader i starten utan kom in lite snävt, däremot anpassade han sig längre fram och rundade djuren hyffsat bra. Där har vi såklart något att jobba på och det visste jag men det var ändå kul att se att han utifrån sina erfarenheter gör sitt bästa.


Taggade till tusen för träning ska jag idag träffa Linda för att uppdatera henna på vår läxa! Shit vad jag blir motiverad av att få en uppgift att träna in och ett mål.


(Filmade övningen, får se om jag orkar lägga upp den i veckan.)

Av Maja Fredriksson - 18 september 2011 22:02

Söndagen den 16 oktober (heldag) i Domta, Fjärdhundra 2 mil utanför Enköping.


Tävlingsträning på VP-bana där hämt, framdrivning, fösning/drivning samt in- och utfållning ingår.  Hämtets längd kan anpassas efter önskemål.


Grupper om 5-6 bagglamm kommer att användas. Vi har möjlighet till 8 starter på förmiddagen och 8 starter efter lunch.
 
Pris: 150 kr inkl. lunch  
Max 16 ekipage – först till kvarn gäller!


Anmälan med namn, hundens namn och ev. specialkost mailas till: majafredriksson@hotmail.com


Av Maja Fredriksson - 16 september 2011 20:54

På förmiddagen fick Link spåra 4 stycken hårda spår nere i hamnen i Enköping. Underlaget blev blandat, asfalt, grus, kullersten, trätrall och betong. Spåren gick väldigt bra idag! Kom igång lite segt men det största framsteget för Link idag var att han kunde spåra förbi både petflaskor och plastpåsar utan att behöva titta på de!!


På eftermiddagen blev det vallning på Blommans bagglamm. Hagen vi var i har inte så stora ytor så det blev inte jättemycket fösning. Skickade på några hämt där Link var tvungen att hålla ut och gå in lugnt och fint mellan får och staket. I första skicket fick jag lägga in ett "du" för att få honom att flankera ut sista biten, vilket han gjorde fint. Det andra hämtet var fantastikt fint! Bra utgång, fart och fokus. Fantastikt bra upptag där han själv stannade till, checkade av hela flocken på 22 baggar och drev sakta frammåt!


Fan vad det är härligt med sådana här träningsdagar! Imorgon kommer bästa Malin och ska lägga spår med oss!

Av Maja Fredriksson - 15 september 2011 18:24

Efter en heldag i skolan mötte jag upp Linda hos fåren för effektiv vallträning. Efter att ha analyserat filmerna och lyssnat igenom vad Shania sa "han tittar, tittar, nosar lite i marken och sen blir han intresserad" var målet med dagens träningen att ha full fokus på en gång! Denna uppgift visade sig inte vara några problem! Link har absolut fått bättre fokus och attityd och jag tror att han därmed fått mer tryck på djuren, vilket han inte haft förut. Idag blev det lite högre tempo tyvärr, det få vi jobba med men i slutet av sista passet gjorde han en sån himla fin sak så det som gick dåligt skiter jag i idag!!


Effektiv träning på 30 min. i vallhagen och sedan ett spår till Link.

Cirka 400 meter långt och 4 föremål. Även om han inte gjorde det bästa spårarbetet fanns där många ljusglimtar. Sista biten gjorde han över förväntan riktigt bra!


Just nu fokuserar jag på att lära mig läsa Link, lita på honom och våga släppa på! Det har blivit lite av en ond cirkel där jag inte litar på att han kan och stoppar upp honom, vilket i sin tur gör att han inte riktigt litar på att han har spåret utan måste utesluta alla alternativ innan han tar det. Jag har väl blivit irriterad på det och då har han börjat "låtsasspåra" lite panikartat. Det är detta vi försökt jobba oss igenom nu de senaste veckorna, vilket gjort att vi båda börjar gillla spår mer och mer. . .




Av Maja Fredriksson - 14 september 2011 10:00

Kom på att Linda filmade Link och mej första gången vi var hos Shania. Tänkte att det kan vara kul och bra att ha kvar för att se de förhoppningsvis eventuella framstegen vi gör.


Har försökt att filma några pass under läxträningen med och i det här klippet finns en snutt med när det gått 2 veckor. Nästa vecka ska vi tillbaka och visa upp vad vi har lyckats åstakommit.  


Läxan är alltså fösning, i lina och utan. Full fokus på djuren och flytta de med attityd, rätt tempo och rätt avstånd. Fram betyder alltid fram och ligg är ligg, 1:a gången!


Av Maja Fredriksson - 13 september 2011 10:23

Hurra, idag blir Link och hans syskon 3 år! Tre händelserika år med massa upptåg och äventyr! Min fina fina smurf börjar bli stor. . .




  

 


Av Maja Fredriksson - 12 september 2011 11:36

Fredagen spenderades med bästa tjejerna, Lisa, Linda och Malin Fahlén över en plockmiddag och några glas vin! Mycket trevligt som vanligt och samtalen resulterade i att Malin Fahlén numera heter Malus Fahlén.


I lördags mötte vi upp Lisa och Linda igen men denna gång i spårskogen. Link fick två 300-400 meter långa spår som Malin lagt. Kom igång dåligt, jobbade sedan på bra och på sista spåret gick han lite för fort för sin förmåga. Känslan var sådär. Vinkade av Lisa och åkta med Linda hem och körade två korta pass i vallhagen där läxan tränades. Det gick toppen! Vilken kille jag har!

I lördagskväll var det fest hos min lillebror som fyllde 25! Riktigt trevligt med god mat, goda drinkar och en härlig stämning! 


På söndagen stod agilitytävling i Uppsala på schemat, men lyssna nu, jag valde att åka ut i skogen med Malin och spåra istället! Som tur var så gick båda Links spår väldigt bra! Kul att se hur han löste Malins hopp över diken och bäckar. . .

Efter spårskogen åkte vi till klubben, där även Linda mötte upp oss, för att för fösta gången köra igenom lydnadselit, uppdelad i två kjedjor. Väldigt nyttigt att få se vart det brister och var mer tid och fokus behöver läggas. Skönt att se ett mönster och att ha en plan för det!


På kvällen åkte vi till Sanna och valparna! Några favoriter börjar man få!


 

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards