Great Black

Alla inlägg under maj 2011

Av Maja Fredriksson - 29 maj 2011 19:23

... comes to save, the prinsess Zeda.


I fredagaskväll gjorde Link och jag lydnadsklass 3 debut på Enköpings BK. Jag blev otroligt nervös som vanligt. Link kändes dock taggad och vårt nya träningstänk verkar ge resultat i både fokus under moment och mellan momenten.


Halvvägs in i fria följet så säger TL fel i kommenderingen och just då känner jag lite hur det faktiskt kändes som ett helt vanligt träningspass. Även Link gick bättre och bättre i fria följet.


De moment vi lagt ner mest tid på i vår träning, rutan och fjärren gick riktigt bra och de moment som jag vet vi borde tränat mer gick sämst, metallen och inkallningen. På så sätt känner jag mig lite trygg då det inte blev några överraskningar utan att jag har koll på våra svagheter!


Sittande i grupp  - 10

Platsliggning - 10 (dock hade han satt upp huvudet och lagt sig på sidan, TRÄNA)

Fritt följ - 9.5

Sättande - 10

Inkallning med ställande och läggande - 7 - steg (oj vilken lång stoppsträcka!)

Rutan - 10

Hoppapport - 9.5 - tassar

Metallapport - 6 - står still, tassar (detta moment måste jag ta tag i!)

Vittring - 9 (Link luktar alltid av alla pinnar även när man ser att han har hittat rätt)

Fjärr - 9 - dk (Från sitt till ligg lägger han hakan i backan och då har han svårt att sätta sig igen. La därför in ett dk väldigt snabbt)


288.5 poäng och klassvinst! 

 

Links vittringspinne vid lydnadstävlingen!

(För Er som spelat TV-spelet Zelda så vet Ni att Links uppdrag är att rädda Zelda!  

Av Maja Fredriksson - 27 maj 2011 10:11

Oj vad denna vecka har gått fort! Inte ens hunnit ut till våra nya får som jag och Linda hämtade hem från Peter i måndags. Jag har haft fullt upp med min C-uppsats och den visuella gestaltningen. Nästa vecka ska vi opponera på varandra i tre dagar, sedan är det sommarlov!


Idag är det lydnadstävling för mej och Link. Känner mej väl inte sådär jätteladdad då vi inte fått till så många pass de senaste två veckorna. Får nog helt enkelt se denna tävling som ett träningspass.


Ikväll åker jag, Malin, Sanna och Marre iväg på agilitykurs för Jenny Damm på Finnbo Gård. Var där förra året med och var riktigt nöjd med helgen. Då hade Link precis startat klass 1 och idag är vi i klass 3 så det ska bli spännande och se vad vi kan ta del av denna gång.


Såhär trött blev Link efter två dagar med Jenny Damm förra året!



Av Maja Fredriksson - 23 maj 2011 18:38

Förra veckan blev det en hel del vallning. I lördags var jag och Sanna till Micke i Heby för att gå trailclinic för Gunnar Larsson. Det var en nyttig kurs för oss då vi aldrig ens varit och tittat på en ASCA tävling, än mindre visste hur poängen delades ut. Passade förstås på att fråga ut Gunnar in i minsata detalj och stod med när han sist på dagen dömde oss alla i träningstävling.


Totalt gick vi tre rundor på fåren, på två var Gunnar med och kom med tips och på den sista dömde han oss. Vi gick även två rundor på ankorna. Första gången för både mig och Link men vi skötte oss riktigt bra måste jag säga. Tyckte Link hade mycket bättre fokus och känsla på ankor än på får. Så det var kul!


Nu är det träning i två veckor innan de riktiga tävlingarna går av stapeln. Mest tempo, höger/vänster och fokus vid fösning så ska vi nog ta oss runt.


  


  



Igår var jag i Knivsta och tävlade klass 2 och 3. Fyra lopp och fyra disk. Lyckas inte få ihop det riktigt. Dock relativt nöjd med Links hoppklass 3 lopp, trots svår slalomingång.


Idag har vi varit och hämtat hem nya får från Peter. Vi fick tre och Linda fick fyra. De ska såklart utökas med ytterligare 4 var senare i juni. Efter det var det fort hem för att byta bil och åka och ögonlysa Modjas alla 12 valpar. Vilket liv de för när de åker bil, herregud!

Av Maja Fredriksson - 19 maj 2011 21:16

Trötta, väderbitna och mycket nöjda efter en dag hos Peter Nilsson.

Vi har haft en otroligt lärorik dag med 5 glada aussieägare. Sanna/Tijah - Mikaela/Thing - Blomman/Mumrik - Lillemor/Trotsa och Linda (utan hund idag).


Vi fick börja med några pass med fösning där fokus hela tiden ligger på djuren, hos både hund och förare samt att liggkommandot ska vara solklart. Jag måste tänkte på att klocka Link för att se hur länga han orkar fokusera för då avsluta med någon lätt övning för att på så sätt utöka hans fokuseringstid.


Passet efter lunch innehöll bra tips på fållträning som skall upprepas flera gånger för att sedan se om hunden fått en försåelse för att djurens placering i inhägnaden.


Sist på dagen fick vi träna flankeringar med rätt press på hunden. För Links del räcker väldigt liten press då vi jobbat mycket med detta under vintern och han vet lite vad övningen går ut på. Däremot måste jag vara hård på hans attityd i utgången samt ofokus då han gärna överdriver farten i flankeringen. När detta sitter ska vi gå vidare till position 2 och 3.


Imorgon ska vi till Eskilstuna och kika på VP för att på lördag gå kurs för Gunnar.

Känner mig lite stressad över lydnadsdebuten, nästa vecka måste vi fokusera på lydnaden.


Av Maja Fredriksson - 17 maj 2011 10:16

Denna vecka kommer att gå i vallningens tecken.


Måndag - Nötvallning hos Linda (Ankvallning hos Micke)

Tisdag - Nötvallning hos Linda

Onsdag - Fårvallning hos oss

Torsdag - Valldag hos Peter Nilsson

Fredag - VP i Eskilstuna (tjuvkika)

Lördag - Valldag för Gunnar Larsson


Väldigt intensiv vecka med massa vallning. Måste försöka få in några lydnadspass också, snart dax för tävling. Får bli mycket detaljer denna vecka samt fokus mellan moment för att köra lite mer kjedor nästa vecka. Vi nöter på. . .

Av Maja Fredriksson - 15 maj 2011 20:03

Tidigt imorse åkte Malin, Pia och jag iväg till Bro-Håbo BK, det var dax för Link och Vegas att göra sitt MT. Kallt, molnigt och efter ett tag började det även regna! Vegas gick in som hund nummer 3 och Link som nummer 4. Det var mitt första MT och jag tyckte att det var väldigt spännande att se hur grabbarna skulle hantera de olika uppgifterna.


Jag måste väl säga att jag kände igen Link i de flesta situationer. Det jag trodde han skulle ha löst bättre och som han även då löste sämst var figurraden. Det var den ända uppgiften som han inte klarade av att lösa riktigt själv utan här fick jag ropa på honom. Synd då han i övrigt löste allt annat på egen hand. Hade även velat se en 4:a (otrivsel/något undvikande) och inte en 3:a (social osäkerhet) på den sociala självsäkerheten, men nu blev det inte så. Det blev även ett litet tekniskt fel vid lilla bytet, då den näst intill åkte in i röret, tror i och för sig inte att detta ändrade hans handling.


Link slutade på 458 poäng och därmed gk mentaltest!

Nu väntar en exteriörbeskrivning i juni.


Samarbete Fö - 5

Samarbete TL - 3

Gripa ta tag 5m - 3

Gripa ta tag 40m - 3

Gripa hålla 5m - 5

Gripa hålla 40m - 5

Gripa slita dra 5m - 5

Gripa slia dra 40m - 5

Förföljande - 5

Förföljande gripande - 2

Uthållighet - 3


Social självsäkerhet - 3

Social nyfikenhet - 4

Socialt samspel - 4

Handlingsförmåga - 4

Anpassningsförmåga - 5

Koncentration - 3

Avreaktion - 3

Minnesbilder - 5

Rädsla - 4

Aggressivitet - 4

Nyfikenhet - 4

Skott - 5


   Min underbara smurf!

Av Maja Fredriksson - 12 maj 2011 10:13

Härliga maj är här och vi har som vanligt många bollar i luften. Förutom agilitytävlingar i Fagersta och Knivsta väntar även den efterlängtade agilityhelgen för Jenny Damm!

Maj bjuder även på MT, klass 3 debut i lydnad och AKC vallning i Mårtensby.


I början av juni blir det tävlingsdebut i vallning, ASCA och idag har jag precis anmält smurfen till utställning och exteriörbeskrivning.


Nu ska jag snart iväg för att träffa Linda, nötvallning står på schemat och förhoppningsvis lite valpmys! Ikväll kommer Mikaela och Thing och vallar hos oss.


      

Av Maja Fredriksson - 4 maj 2011 20:38

Idag åkte jag till Linda på förmiddagen för att hjälpa till när fårklipperen kom.

Efter någon timmer var det dax att åka till våra får och frisera de!


 Fålla byggdes!


Svarta-Lotta blev svart igen


  

Sumo kostade extra


Stora Sumo bredvid nyklippt får!


      Lyckliga nyklippta får i nya stora hagen!

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards