Great Black

Alla inlägg under februari 2011

Av Maja Fredriksson - 28 februari 2011 19:24

Idag var vi ut till Linda i Folsberga för lite vallträning. Sanna var med och efter ett tag kom även Vegas älskade matte Malin! Under korta pass med fokus tränade vi korta fösningar och flankeringar. Link fick 3-4 pass och gick bara bättre och bättre!


Flankeringarna har jag tränat såhär: Ligg (jag står vid fåren), lagt press (Link vänder bort huvudet) och pyssch (Link flankerar). För någon vecka sedan var Link frustrerad, skällde och for iväg i alldeles  för hög fart och jag har haft svårt att få till rätt press på honom. Idag blev följden av detta att jag sa att det inte är okej att skälla och tog bort honom och lade om honom. Kom också fram till att ett enkelt DU är tillräckligt med press för att han ska vända bort huvudet och flankeringen känns MYCKET lugnare och finare med! Ska befästa detta någon vecka till, sen är det kanske dax att lägga in höger och vänster i träningen?


Sista passet kändes toppen! Link ville inte sluta, han gick en fin runda och känslan var på topp! Efter passet åkte Malin och jag och åt sushi! Både trevligt och gott att få tillbringa lite tid med Malin som varit sjuk alldeles för länge!


Nu till min fråga angående rutan! Hur F-N ska jag få till det? Har blivit lite sur på mig själv att jag inte kunnat välja metod och känner att om jag ska få till det här momentet MÅSTE jag välja en som passar oss och ge den en chans.


Target - Man lägger en target i rutan som man sedan skickar hunden på.

Det är väl den jag kört mest med. På kort avstånd och på låååångt, med synlig och lite gömda targets, men likväl känns det som att Link letar mer efter targeten än tar hjälp av konerna för att hitta den.


Shejpa - Låta hunden söka sig till mitten av rutan och stanna själv.

Verkar svårt att få Link att se helheten. Han dras mycket närmre konerna och inte i mitten. Sämre fart. Känns ändå som en bättre metod än den med target.? 


Springa rakt genom - Lära hunden sikta mellan konerna och springa rakt igenom.

Känns som lite lika träning som i 2x2 metoden i slalom, dock står konerna ganska långt ifrån varandra. Måste även få till en bra tajming i stoppet. OM hunden skulle springa på sidan, får man då in den genom dirrigering om den bara lär sig att springa rakt fram?


Som sagt, alla kanske funkar men vilken ska man välja? Har Ni fler tips och förslag? För - och nackdelar? Jag blir galen på detta moment!


Vad har Achilles gjort idag då? Jo slitit sönder tidnininge som kom med posten och som straff kilat ihop hörntänderna och inte kommit loss! Till sist, efter några timmar hade pappret lösts upp och han kunde åter igen skälla i och leka farbror polis!


  

Av Maja Fredriksson - 27 februari 2011 16:39

Fick en chock när jag lästa att första banvandring var klockan 07.20 i Kristinehamn idag. Efter diverse samtal hit och dit fick jag till slut tag på ett vandrarhem i Kristinehamn, 4 km från ridhuset, TOPPEN! Jag och killarna (Link och Vegas) kom fram så vi hann med både en promenad och ett kort träningspass innan pizza, chips och rosé dukades fram till Melodifestivalen. Är väldigt mysigt och trevligt att bo på vandrarhem!


Klockan ringde 06.00 (istället för 04.00), Link var först ut i agilityklass 1A. Alla banor under dagen var lagom svåra klass 1 banor med flyt i! Till vår fördel skulle man ta A-hindret två gånger, då Link inte har några stopp så tjänar vi tid på det! Vi gjorde ett lugnt och stabilt lopp som ledde till en 1:a placering av 68 starter och sista uppflyttningspinnen, så nu är vi ÄNTLIGEN i agilityklass 2!


Tre timmar senare var det Vegas tur i hoppklass 1. Tyvärr hoppar han ramen på däcket i båda sina lopp !? Annars gjorde han kanonfina lopp, fina jakko, stabila slalom och jag kunde skicka honom på hinder självständigt! Låg före honom hela loppen vilket gjorde honom lite frustrerad i andra loppet så han sprang förbi ett hinder eller två.


På plats träffade vi även Lotta och lillasyster Ezili. Gud så liten hon var och supertrevlig! Fick många, många pussar och hon ville gärna leka en sväng mitt under prisutdelningen.


Trötta och nöjda med dagen strök jag Link från hans sista lopp (redan uppfyttad och starten var lika så ingen spec. träning på balansen heller) och åkte hem så vi var hemma redan vid 15. Nu ligger vi utslagna i soffan allihopa!


Link tränar däck!  

Av Maja Fredriksson - 25 februari 2011 18:28

Idag stod agility- och lydnadsträning på schemat. Stackars Malin var till doktorn idag och verkar inte bli bättre så Vegas får stanna här till på måndag.


Efter kort agilitypass med inriktning på kontaktfält och tighta svängar över ett hinder åkte vi till konstgräsplanen och tränade lydnad. Där fick båda killarna träna inkallning. Jag har börjat ha belöning hos mej för att få bättre tempo in. Vegas har bättre fart än Link och bättre läggande, där fuskar Link och slår inte ner armbågarna ordentligt.


Sedan fick de träna på positionen i ff och framförallt i vänstersvängar för Vegas. Han ligger (enligt mej) för långt fram och i vänstersvängen vill han gärna ta ett kliv fram innan han svängar runt med rumpan. Link däremot överdriver sina bakdelsrörelser vilket gör att han blir sned.


Här kommer några filmer från dagens lydnadspass. Självklart fick bästa brorsorna springa av sig efter träningen! Vilka härliga killar vi har! Underbart att se de, veggievalpen och smurfen!






 

Av Maja Fredriksson - 24 februari 2011 21:31

I tisdags var vi till Vällingby BK för att träningstävla lkl 1. Jag valde att köra FF - sättande - inkallning och ställa upp för apportering, alltså en kjedja i tävlingssituation med belöning utanför planen. Link tappar fokus och blir lite noschalant när det är kommendering så där fick jag ojja honom två gånger. Sättandet var klockrent! Skönt då vi precis bytt kommando från sitt till zitt. Planen var sedan att belöna farten i den släta inkallningen men då han hade ganska dåligt tempo var B-planen att ställa upp inför apporteringen och sedan springa av och belöna, vilket jag gjorde.


Pippi och Milo från kull 2 var där och "debuterade". Söta små charmtroll! En bit kvar till tävling med det ser mycket fint ut redan nu!


Igår och idag var vi ut till fårhagen och körde tre 10-minuters pass, de övningar jag fick av Peter N. Link börjar få bra tempo och rikting i fösningen, även fokuset är bättre. I flankeringsträningen väljer han 90% att gå till vänster. Fortfarande en del frustration så vi kämpar på.


Idag kom bästa brorsan Vegas på besök. Malin är sjuk sedan Karlstadsvistelsen och legat i feber hela veckan. Så idag fick han komma hem till oss och bo här ett tag. Livet som sällskapshund var enligt Vegas lätt att välja bort mot dagens vallpass och lydnadspass i ridhuset ikväll.


Imorgon blir det vallning igen och är Malin sjuk i helgen så får Vegas hänga på oss och träna agility i Solna på lördag och tävla agility i Kristinehamn på söndag. Nu ska vi ha pjamasparty, äta godis i sängen och ha det gött!


Bästa brorsan Vegas


        


     


   

Av Maja Fredriksson - 22 februari 2011 15:09

En otroligt viktig del i min uppväxt som jag är stolt över att jag fått med mej är vikten av att engagera sig, i sina egna drömmar, för andras intressen och självklart i det som vi har gemensamt!


Framförallt har jag fått mycket av detta av min far. Han har alltid varit engagerad i sportklubben, varit tränare eller lagledare, tittat på alla våra matcher (vi är fyra syskon), varit chaufför och uppmuntrat. Än idag går vi och tittar på varandras intressen, allt mellan fotboll, cross, hundtävling eller konserter i kyrkan, det är så man gör i vår familj!


Det är därför inte konstigt att jag tycker det är självklart att man ska engagera sig, inte bara i sina egna intressen utan även för att hjälpa andra. Jag är medlem vid Enköpings brukshundklubb och mitt stora intresse är hundträning. Jag hjälper till att hålla i agilitykurser samt öppna agility- och lydnadsträningar för klubbens medlemmar. Någon enstaka gång har jag suttit som skrivare vid lydnads- och brukstävlingar. Varje år hjälper jag till att ordna inoff agilitytävlingar samt KM. Jag har även startat upp en öppen sökgrupp och hittat mark till denna, då det fanns ett stort behov av detta på klubben, inte bara från min egen sida utan även önskemål från andra. Jag är även webmaster och sitter med i agilitysektorn.


Utöver detta så tränar jag enormt mycket på fritiden. I höstas blev jag delägare av ett gäng goa tackor! Detta har bidragit till att jag startat upp en vallningsgrupp för att få till bättre träning och kunna ta hjälp av och träna tillsammans med andra duktiga ekipage. Nu under vintern då det är svårt att få till bra lydnadsträning har jag även startat upp en ridhusgrupp som jag själv tycker är guld värd!


Sedan åker jag även till ett ridhus i Solna och tränar agility med ett gäng och ett annat träffar jag i Kungsörs inomhushall!


Varför är det så svårt för människor att engagera sig? Varför ska alla bara ha och ha och ha? Jag hör ofta folk som klagar på att det är så svårt att komma med i olika träningsgrupper, det ordnas inga tävlingar, det finns inga instruktörer och därmed hålls det inga kurser på klubbarna.


Min fråga är, vart är alla dessa människor där det är t.ex medlemsmöten? Det verkar ju finnas ett sug efter hundträning av olika slag men ingen verkar vilja göra jobbet! Det komiska är att det egentligen inte krävs särskilt mycket för att få ihop en fungerande träningsgrupp, säkert mycket mindre än att klaga över att det inte finns en.


Nu lägger jag själv väldigt mycket tid på just hundträning. Jag studerar 125%, jobbar på helgerna, delägare av får, har tre hundar som tävlas i agility, lydnad, spår, sök och vallning. . . men hinner jag göra så pass mycket som jag gör borde väl alla kunna bidra med något!

Av Maja Fredriksson - 21 februari 2011 13:02

I fredags åkte Malin, Sanna och ja till Karlstad för att debutera vårat agilitylag. Tyvärr kunde inte Marre och Crozza följa med, så vi fick starta på tre hundar.


I lördags var vi till Karlstads agilitytävling där lag och inoff starter väntade. Ändast 4 lag körde och i agilityklassen var det inget av lagen som tog sig runt, alltså inte vi heller. Tijah nollade men Link och Vegas fick en varsin disk. I hopploppet nollade både Link och Vegas men då var det istället Tijah som diskade sig, skulle med andra ord varit toppen med en fjärde hund på plats. Link och Vegas hade ungefär lika svajiga lopp och dåliga svängar, vilket som jag trodde, visade sig att Vegas fick den snabbaste tiden! Vegas har myckte högre fart än Link, för honom hänger allt på att få till tighta svängar.


     

Team Sugarwind


Under söndagen var det hoppklass 3 för mina killar samt två inoff. lopp. Link valde jag att diska i agilityloppet då han var väldigt högt upp på balansen, han var på, men jag valde att ta om hindret. Han kändes väldigt trött och slö under hela söndagen.

Vi lyckades ändå med ett nollat hopplopp och hamnade på en 7:e plats.

Links första SM-pinne! Tyvärr 0,53 sek ifrån cert!

 



Jerry skötte sig fint under helgen. Småmissar här och där, några nollade lopp och en slalomingång ifrån SM-pinne (ev. även cert). -20 grader är dock inga bra förhållanden för en liten dvärgpinscher utan päls. Han kämpade på bra!



Efter helgen träningslopp har jag ändå fått en bättre bild av vad som behöver jobbas vidare med. Link måste få upp högre fart, träna bakombyten och hoppa på max höjd (rev något hinder ibland). Jerry måste träna starter (tar ca 30 sek innan jag får jerry att sitta i starten), bättre fart i tunnlar och hoppteknik, där tappar vi mycket tid. Jag måste springa på MYCKET mer men komma ihåg att behålla min tydliga handling samt att vara tyst i min handling.


Idag kom en glad överraskning med posten.



Av Maja Fredriksson - 21 februari 2011 10:30

Vill ju försöka få lydnadsklass 3 avklarad under våren/hösten men tycker det är svårt att få till bra och motiverande träning. Några moment kan man i alla fall slipa på inomhus så som, stegförflyttningar, vittring och fjärren.


Såhär ser fjärren ut nu. Detta är första passet jag la in sitt-stå och stå-sitt och det märks. Från stå till sitt har han inte samma resning som från ligg till sitt.


Även ligg-stå och stå-ligg är relativt nytt vilket märks då han gärna vill lägga sig direkt och inte invänta kommando, från stå måste det vara ligg tycker han.



 

Av Maja Fredriksson - 17 februari 2011 18:08

Idag var vi ut till fåren för att ta tag i det nya träningsupplägget i fårhagen. Körde tre korta men fokuserade pass med Link. Ett med fokuserad fösning där jag även hjälpte till att gå rakt mot fåren i ett bra tempo. Andra passet blev flankeringar där jag måste hitta ett bra tryck. Har ofta för mycket tryck och Link som inte riktigt visste vad det gick ut på blev lite frustrerad men det löste vi fint till sista passet! Press - Link vände bort huvudet - Pysschade. Kanon


Nu ska vi iväg till ridhuset för lydnadsträning.


Fokus i fösning


   


     


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards