Great Black

Alla inlägg under juni 2015

Av Maja Fredriksson - 8 juni 2015 21:11

Med bara tre arbetsdagar kvar går tiden väldigt sakta. Idag var dock en ledig dag som spenderades i skogen och i hagen.

Jamie fick köra rapport. Grund på bara 50 meter synligt (kom på efter att vi alltid ska köra minst 100 meter och osynligt) och sedan ett frispår på 400 meter. Hennes längsta någonsin. Full fokus i väntan på att bli skickad och fint arbete i skogen!

Link fick träna markeringar då han gärna vill krafsa bort skynket från figgen. Bella fick som vanligt sköta Links beteende och tredje skicket blev jättebra! Vi har också valt att figuranten ska ställa sig upp innan markering ska avslutas.

Efter lunch träffade jag Sanna i vallhagen. Jamie är en nöt att knäcka...kan hon fösa rakt mot djuren eller kan hon inte? Jag vet faktiskt inte... Haha! Link tycker visslan är onödig och att balans is the shit! Vi har lite att träna på med andra ord!

Av Maja Fredriksson - 7 juni 2015 21:06

Dagarna tuffar på och nu har jag bara 3 arbetsdagar kvar innan jag går på ledighet innan beräknad barnafödelse den 21 juni. Jag har hela graviditeten kunnat träna på som vanligt men nu är det med betydligt tyngre steg jag tar mig framåt. Rapporten går bra att köra och söket så länge jag får vara stighållare och slippa röra mig ute i terrängen.


Vallningen som vi precis kommit igång med igen tar tyvärr lite mer på kroppen. Jamie som behöver lite mer stöd och tillrättavisning av mig är svårt att få till bra träning med. Link däremot, som jag kan styra från håll, får köra på! Visslan ska tränas in och likaså ur balans som t.ex krossen. Sanna filmade ett litet pass nu i veckan. Link får hämta djuren och ta de rakt utan styrning från mig för att sedan fösa bort mot drag (som vi jobbar mycket på) och till sist göra en kross UTAN att falla över i ett hämt. Svårt tycker vi båda!



Jamie har bara fått två rapportpass sedan appelltävlingen. Ett med Bella där vi fokuserade på att springa flera gånger till Bella.


1. B-A 200m
2. A-C 300m
3. C-A 300m
4. A-D 350m


Jamie stannade (som jag misstänkte) 20 meter ut på det fjärde skicket. Jag var tyst och efter bara 3-4 sekunder valde hon att springa hela vägen i bra fart till Bella. På ett sätt inte bra med ett stopp. Åh andra sidan så är Jamie en tänkare och att hon själv tänker ut att hon ska springa för bästa belöning är viktigt för vår träning!

Det andra passet vi kört var med Rapportligan och Fenjas uppladning för appellstart. Jag hade denna gång Malin som mottagare på B. Jamie gick sjukt bra och jag är så stolt att hon nu har sprungit sin första fulla grundsträcka (1,1 km).


1. B-A 1100m
2. A-B 400m 

3. B-A 400m


Jamie gick som hund två men eftersom att första hunden inte sprang så blev det Jamie som tog täten från B till A. Ingen tvekan, full rulle till mig på A! Coola hund. Även Quick kom in på A men sedan blev det en del strul för övriga hundar. Detta resulterade i att Jamie fick en liggtid på över 60 minuter hos mig och jag valde därför att låta Malin komma och visa sig på A innan jag skickade henne. B station hade dessutom flyttat fram närmre oss på A (400m ifrån bara), med det vet ju inte hundarna. Full fart till Malin på B!


Planen nu är att fortsätta förlänga fristpåren och förlägningarna till 800-1000m ungefär. Vi kommer även förlänge grundsträckan men alltid med en förlägning!



Link har även blivit pappa igen! 8 fina valpar föddes den 1 juni på kennel Peak n'Stuff!


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards