Great Black

Alla inlägg under januari 2011

Av Maja Fredriksson - 31 januari 2011 15:23

Gick in på AgIF sida idag och blev positivt överraskad när jag såg att jag och Link blivit utsedda till ÅRETS NYBÖRJARE 2010 av AgIf!! WIIEEHA!!! Ett mycket glädjande besked och ytterligare ett kvitto på att vår träning resulterat i ett fantastiskt debutår.


Links hoppdebut i maj


Idag har vi varit på klubben och tränat ett pass. Första halvan av dagens träning bestod av att svänga efter runningen. Träningen gick kanon. Provade även att ha ett hinder rakt fram som han inte skulle ta, utan sväng. Går bra på mina röstkommandon, lite lång sträcka efter balansen än.


Andra delen av träningen blev explosiva starter efter landning, idag i samband med back och runt kommandon. Då Link dra ner sitt tempo för att hoppa tight får han också en lägre fart. Det kniviga är att få upp hans fart, dels innan hoppet men mest efter landningen. Lämnar jag honom att självständigt ta hoppet får han bättre fart efter landningen, då jag springer ifrån honom, däremot får han sämre fart till hindret om jag inte följer med (han är väldigt påverkad av min fart).


Av Maja Fredriksson - 30 januari 2011 19:36

Igår var vi till ridhuset i Solna för agilityträning med gänget. Det är otroligt kul att träna ihop med Malin och Pia. Hoppas jag inte tjatar sönder de med alla idéer och tankar. Duktiga är de i alla fall! Jag körde med båder Jerry och Link och kom fram till en plan för nästa pass.


Jerry ska få träna hoppteknik då han svankar och flyger alldeles får lång stund över hindrena. Tips mottages på bra övningar.


Link ska få träna fartbanor, snabba och explosiva starter samt explosiva ifrånskjutningar efter landning!



 


Malin och Vegas följde med hem och dagen har bjudit på soligt väder med massa bra och rolig träning. Vi började i fårhagen där Link fick ägna sig åt mycket djurkänsla och inte så mycket lydnadskommandon, samt ett pass med fösning i linan. Efter det åkte vi och fikade semla uppe vid skjutbanan och tänka sig, de var riktigt mycket skott däruppe, toppen! Passade på att träna lite budföringar samt sitt- och platsliggning. Vi avslutade dagen med en patrullstig för Vegas och några sökskick för Link.


Nu ligger vi utslagna på soffan och äter upp Malin godis! Mums!


  

Vallhundar eller hundar i vallhagen?


 

Vegas tränar tempo


    



  Vegas tränar långsamt tempo

Av Maja Fredriksson - 27 januari 2011 15:54

Superfint väder idag. Träffade därför Pia/Vasco på klubben för att träna balansbommen. Jerry går hur bra som helst när matskålen står efter balansbommen, är det ett hinder mellan så fattar han ingenting. Kanon att vi kom på det, nu är det bara att träna!


Link har jag lite smått börjat presse efter balansbommen (vill vara säker på att underlaget inte är halt). Ligger jag före kan jag pressa honom att ta rätt hinder och inte springa rakt fram. Är det ingen fälla raktfram ligger jag kvar och drar honom på rätt hinder. Vi får se hur det kommer funka på tävling.


Vasco har fått ett pass till. Både han och Pia är lite ringrostiga och det märks att han blir störd av att Pia springer med!


Lite bilder och film från dag! På ett av klippen ser man hur snabb den lilla racerråttan är när han springer ikapp med Vasco. . .


  

Link och Vasco


    


   


     



  Vasco tränar running

Av Maja Fredriksson - 26 januari 2011 11:36

Dagarna och veckorna rullar på. Skönt att det börjar bli ljusare om dagarna men jobbigt med alla is. Som tur är får jag till några pass på konstgräsplanerna (dagtid), ridhusträning för lydnad på torsdagar och för agility på lördagar. Däremellen blir det vallning i lilla hagen som än så länge har superbra underlag och några sökpass i inomhusmiljö på vår gård och alla byggnader.


Den officiella agilitysäsongen drar igång redan nu i februari, lydnadklass 3 debut är planerad till mars/april och med bra träning och tillgång till olika får så blir det nog en start på ASCA till sommaren. Söket får vänta till efter sommaren, svårt att få till bra pass i skogen med all snö.


Kullkampen 2011 har fått bra gensvar och i nuläget är det 14 anmälda och ytterligare 3 på gång. Alltså är det bara två sockervindar som saknas av 19 (håller fortfarande tummarna att de också kommer)!


Mitt kursberoende fortsätter men jag försöker hålla mig i skinnet! Jenny Damm i maj är betald och klar. Sedan blir det vallkurser för Gunnar och Maarten i maj/juni inför ASCA tävlingen. Kan verkligen rekomendera vall och djurhanteringshelgen hos Isi och Anne Awes i mars (mer info finns på Maybetails hemsida). Gick den förra året och den var verkligen super. Bra arbetsstationer, kanon instruktörer, mycket tid, god mat och trevligt sällskap!


Hagen 26 januari 2011

  Vasco

Link

Fösning

Av Maja Fredriksson - 26 januari 2011 11:00

Min terrier är så glad, springer runt i snön själv och är helt enkelt lycklig! Man ser hur full i fan han är!


Hittade en film från Gotland 2009 som beskriver ganska tydligt hur han är!



 

Hittade en film på lilla råttan också! Herregud, hur tänkte jag när jag debuterade  med en racer-råtta som inte har en susning om vad slalom är!?!?!?


Nåja, övning ger färdighet och i slutet av veckan tog han i alla fall ett 12-pinnars. Haha



 

Av Maja Fredriksson - 21 januari 2011 13:12

Så var äntligen Kullkampen 2011 officiell! Gudmor Maja och brorsan Link har varit i farten och dragit ihop en fullspäckad helg som kommer att bjuda på en rad olika aktiviteter, en prova-på helg där vi kommer att presentera fyra olika grenar i hopp om att inspirera och motivera alla Sugarwinds hundar till fortsatt träning.


Fredagen den 5 augusti klockan 18.00 träffas vi i Bredsand, Enköping för att checka in i våra krypin och för de som vill tar vi oss vidare till campingens restaurang, Bresse Krog för en matbit.


Lördagen tillbringar vi i vallhagen/sökskogen där både lunch och fika serveras. På kvällen tänder i grillarna vid campingens strand och årets kullkamp går av stapeln.


På söndagen åker vi till brukshundsklubben för att inspireras av både lydnad- och agilityträning. Vi äter en gemensam lunch och avslutar helgen med att tacka våra instruktörer och fikar ihop.


Nu hoppas jag att ALLA Sockervindar anmäler sig via detta formulär!




VS


      

Kull 1


Kull 2  


Av Maja Fredriksson - 11 januari 2011 15:19

Idag när jag skulle träna lydnad upptäckte jag såklart att "min" lydnadsplan var glashal, typiskt. Istället letade jag mej fram till idrottsanläggningens teknikbana. En liten 5-manna plan med kosnstgräs! Perfekt! Tyvärr är det många kommunsnubbar som jobbar i huset bredvid så där får jag nog hålla till kvällstid. Vet att belysningen brukar vara på.


  

Lilla planen precis vid mej.


Tog bilen och åkte ner till den nya konstgräsplanen och blev så lycklig för de höll på att ploga den! Den ligger bredvid Enköpings gymnasium, ingen använder planen på dagen och inga sura gubbar som kommer och muttrar!


Stora 11-manna planen som nu är helt plogad!


Link blev så lycklig när han kunde springa på gräset! Tränade inkallningen som gick över förväntan väldigt bra! KUL! Jag har nu även planerat en klass 3 start!


Av Maja Fredriksson - 10 januari 2011 17:53

Idag kom Sofie/Milo och Linda/Modja på besök. Jag och Pia var redan på plats och rekade hagen. Tyvärr hade stora hagen blivigt isig efter helgens töväder men den lilla 10x20 funkade kanon. Alla hundar fick även ett pass inomhus i ladan.


Link tror att han kan allt själv och vet ABSOLUT åt vilket håll hämten ska vara åt. Vasco skötte sig kanon. Han går riktigt bra med mej så idag fick Pia nöta på hur hon ska få till det och i slutet såg det jättefint ut! Milo var lite väl speedad i början, sedan gick det riktigt bra och i slutet var han för trött. Viktigt att veta när man ska sluta. Modja gick jättefint. Diskuterat lite på stoppen, vi får se vad Linda bestämmer sig för.


Milo - 11 månader


     


          


Hittade lite bilder från när Lisa var på besök. Bland annat några från hagen när Trolla och Lystra var på besök och när vi var och simmade.


    


    


Jag har försökt att träna lkl 3 nu under vintern, men jag har svårt att fokusera när jag inte har något bestämt mål. Funderar på att helt enkelt välja ut en tävling och träna mot den trots att vi har lång väg kvar.

Frittfölj, måste träna myket mer uthållighet samt förflyttningar och vändningar på stället. Höger börjar gå bra, vänter sådär, bakåt är sämst. Sen måste vi få in snabbare helt om.

Sättandet går måste jag ha hjälp med så någon kan klicka in. Han vill gärna ställa sig.

Inkallningen går just nu megadåligt! Han har börjat prova att ställa sig själv, utan kommando vilket leder till sämre och sämre fart in. HOPPAS att det är en tröskel man bara måste ta sig över!

Rutan ser riktigt fin ut! Har däremot inte tränat inkallande efter rutan än.

Hopp-apporten är jättefin och metallen älskar han, vi har inte tränat den som ett moment än utan han har den här hemma men jag har blivit tvungen att gömma den för annars springer han runt med den hela dagarna!

Vittringen går kanon hemma, dax att börja träna det på andra platser.

Fjärren har vi en bit kvar på. Ligg-stå är fint men han har svårare för Stå-ligg. Stå-sitt har vi inte börjat med än. Ska göra det nästa vecka tänkte jag.

Som sagt, en hel del pyssel kvar men nu ska jag nog sätta upp ett mål i alla fall! Har ju hittat en perfekt lydnadsplan bara 2min gångavstånd från mej. Alltid plogad, lagom med störning och belysning dygnet runt. Perfekt!


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards