Great Black

Alla inlägg under september 2011

Av Maja Fredriksson - 9 september 2011 17:13

Även denna dag kom vi ut och spårade. Idag stod olika underlag på schemat. Link har alltid lite svårt att komma igång, för att sedan jobba fint och mot slutet bli lite för ivrig. Ett positiv framsteg för oss dock!


Första spåret gick på gummi (löparbana). När han väl kom igång jobbade han på riktigt fint med ett ordentligt dra i kopplet dessutom.


Andra spåret började på gräs och övergick till asfalt. Jag hade gått barfota för att se om det skulle göra någon skillnad sedan sist men det tyckte jag nog inte. Link tycker att detta är det svåraste underlaget.


Sedan var det dax att spåra på en läktare av trä. Detta taggade han rejält på och spårade på mycket bra. Roligt att se hur han tog sig upp och ner på trappstegen.


  

Sista spåret låg på en stor grusplan. Nu började han bli lite väl ivrig och lite ofokuserad men vi jobbade oss fram till slutet.


Dagens spårträning var alltså på Enavallen i Enköping

 

Nya skor har jag införskaffat. Hoppas att dessa kommer att hålla mina fötter torra från höstens blöta planer. En lite gövre vandringssko men inte riktigt en känga.

 

Av Maja Fredriksson - 5 september 2011 13:40

Hundarna fick följa med till skolan i fredags för att direkt efter föreläsningen kunna bege oss via Tierp till Älvkarleby och Malins sommarstuga! Helgen skulle inte bara bjuda på agilitytävlingar utan även ett eget litet bruksläger a la aussie!


Under lördagen var det två klass 2 agilitylopp och första starten var jag osäker på om vi skulle klara så det låg en tunnel efter balansen som vi inte skulle ta. Då jag inte är klar med Links svängträning efter balansen så valde jag att köra på rakt fram och diska oss MEN få möjlighet att belöna en snygg balansbom.


Andra loppet missuppfattade vi varandra lite vilket gjorde att Link fick lov att ändra riktning över andra hoppet istället för innan, så det blev en liten rivning/krasch. Annars ett fint lopp! I mål med 5-fel (trodde jag). Visade sig att jag även fått 5 fel för nedfarten på balansen, vilket det inte var! Trejde gången nu i sommar. Jag klandrar verkligen inte domarna, det måste vara näst intill omöjligt att hinna se både uppfart och nedfart på en hund som accelererar och endast tar 4 språng på hela balansen. Jag tror även att många domare väljer/måste välja att bara titta på antingen framtassar eller baktassar vilket gör att man kan missa.


Malin och Vegas fick tävla både lördag och söndag. Inget nollat lopp men mycket fina saker har de börjat göra där ute på banan, båda två! Nästa år kommer de bli riktigt farliga!


Nu till det häpnadsväckande. Malin har fått mig att tycka att spår är - hör här, riktigt roligt!! Fick tre regler:

  • Gör de oftare än du brukar
  • Gör fler än du brukar
  • Lägg hårdare spår än du brukar

Dessa tre mål är ju inte särskilt svåra för mig att följa då vi inte spårat på väldigt länge, mer än någon gång när man varit med träningskompisarna. Jag tycker ofta att det tar tid att lägga, tar tid att vänta för att sedan tappa hoppet och lusten när det går dåligt för hunden.


Hårda spår däremot är ju toppen! Man kan ju lägga de överallt! Man behöver ingen skog och de behöver inte vara så långa och liggtiden kan vara betydligt kortare. Nu kommer jag även lägga längre spår i skog med men är så skönt att ha ett alternativ, för mängdträning tror jag verkligen att båda Link och jag behöver.


Fick även lite tips på hur jag belönar själva spåret och inte alltid pinnarna vilket är toppen då Link mer än gärna hittar pinnar men ser spåret som ett nödvändigt ont för att komma dit. Detta tips taggade han rejält på!


Totalt fick Link ca. 10 spår i helgen så nog var både han och jag trötta när vi kom hem på söndagkvällen! Nu är vi taggade till tusen! Måndagar är ju Links lediga dag från aktiviteter men idag kanske vi måste bryta det. . .


Tack bästa Malin för en kanon helg!

Av Maja Fredriksson - 1 september 2011 21:18

Idag var en sån där dag då jag blev alldeles lycklig över min hund! Efter att ha varit hos Sanna och hjälpt till att fota valparna åkte vi ut till fåren för att träna på läxan. Fåren är helt fantastiskt bra! De går inte mot oss människor, har fart men utan att vara springiga och reagerar fint på hundarna.


Läxan består av: fösning med fullt fokus rakt mot fåren. Tempo, rätt avstånd och lyhördhet att följa kommandot ligg och fram.


Jäklar vad fint han gick! Lyssnar lika fint nära som på 30-40 meters avstånd. Bra tempo, rätt avstånd och fin attity med låg svans. Om han vid något tillfälle försöker ändra riktning själv på fåren räcker det oftast med ett nej och så fram igen (här är det lite svårare på långt håll).


Det jag känner behöver nötas in mera är "time" kommandot, att han ska sakta ner. Idag behövde jag inte använda det men jag vet att det kommer att komma behövas.


Link vallar våren 2011


Igår var vi till Bro-Håbo och träffade Malin, Maria och Hamner. Det blev ytterst lite lydnadsträning men en riktigt bra apporteringsövning kom vi fram till och som vi hoppas kommer lösa vårat problem. Lite agility blev det också, mest running med fokus på balansen utan varken hinder eller belöning utlagt efter.


Imorgon drar vi till Skutskär och Malins stuga för att under helgen tävla agility i Tierp. Vi hoppas i alla fall kunna knipa en pinne innan säsongens slut.  


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards