Great Black

Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av Maja Fredriksson - 6 oktober 2012 18:58

För lite drygt tre veckor sedan gick Links syster Thing upp på VP för första gången med matte Mikaela, den 12 september i Munktorp närmare bestämt. Med bara någon hämtträning på 100 meter veckan innan var tyvärr inte Thing mogen för uppgiften. Hon lyckades hämta fåren men med en lite för sprallig och okoncentrerad attityd tappade hon de sedan i fösningen.


Tankarna om att anmäla till Bråfors fanns redan där men efter att Mikaela fick order från barnmorskan om att inte stressa eller vara överdrivet aktiv (höggravid) gick ekvationen inte ihop. Vallningsträning inför tävling betyder många timmar i hagen och pressen över att hinna bli tävlingsklar ligger i luften hela tiden. Då kom Mikaela på att fråga mig, om jag ville tävla med henne. Jag nappade direkt på det men hade såklart ett önskemål, att Thing bodde hos mig de två återstående veckorna! Sagt och gjort, Thing flyttade hem till oss och träningen började.


Det största fokuset har legat på en bra utgång vilket visade sig vara lite mer jobb än jag trott. Första veckan gick helt enkelt åt till att berätta för Thing att allt hon tror är rätt helt enkelt är fel. Detta resulterade såklart i en ganksa osäker liten tjej MEN vad hon har jobbat sig igenom det! Det andra målet med träningen har varit att åka runt till så många olika ställen som möjligt och få fram samma fina attityd och eftergivenhet. Vi har farit och flängt runt till en rad härliga människor vilket vi är ENORMT tackasamma för - Cia i Enköping, Blomman i Fjärdhundra, Erika i Laxå, Linda i Örebro, Erik i Bråfors, Mackan i Hedåker och Malin i både Heby och Sala!


Idag var det så dax för VP i Bråfors. Jag var inte så nervös faktiskt och hade bestämt mig redan innan för att göra ett högerhämt, det håll hon är bäst på. Hon gjorde en fin utgång, som visst kunde varit bredare och djupare men djuren stod stilla och det är huvudsaken. Upptaget blev något snett och jag lät henne försöka räta upp situationen själv vilket hon inte riktigt klarade då djuren hade en del drag mot en utgång. Ett kort stopp och ett vänsterkommando till hjälp så var vi back on track!


Jag står vid startpunkten och Thing ska precis börja fösa fåren runt mig.


Fösningen kändes svår då vi föste i draget mot uppsamlingsfållan. Släppte på Thing och lät fåren hålla ett ganska högt tempo så långe de var på väg mot grinden. Thing var lite okoncentrerad och tittade på mig men vi skötte det fint. Däremot hamnade jag lite efter inför drivningen och när djuren passaerat fösningsgrinden fick de drag mot utställningsfållan istället. Försökte skicka Thing vänster men hon ville höger och jag lät henne korsa linjen istället för att riskera en tappad flock.


Thing på fösningssträckan


Drivningen var sedan helt ok. Hon tryckte djuren förbi mig vid några tillfällen och vi fick nog inte alla djuren genom andra grinden men hon höll dragen fint och tappade inte djuren som många andra gjorde. Nu först kunde jag slappna av och känna att detta kunde nog gå vägen. Fållan var inga problem då djuren gick in i stort sett på egen hand för alla hundar.


  


Thing håller draget, på väg mot fållan.


Kommentaren från domaren var att hon var okoncentrerad och att jag måste jobba med det med henne. "För det är väl en tik?" Ja det är en aussietik svarade jag. "Jaha, jag trodde det var en BC. Det förklara ju att hon inte hade eye". Hihi


Ugång - 15/20 (Dålig målmedvetenhet)

Upptag - 7/10 (Startar djuren snett)

Framdrivning - 10/20 (Av linjen)

Fösning - 8/10

Drivning - 8/20 (Cirklar) Här förlorar jag massor när jag låter henne korsa linjen.

Fålla in - 10/10

Fålla ut - 10/10


Vi slutade med 68 poäng och titeln GK VALLHU PR.

Thing blev den 15:e godkända aussien någonsin och jag är så stolt över henne!


KORAD TJH(FM) GK VALLHU PR Sugarwind's A Wild Thing - Thing


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards