Great Black

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2014

Många tankar efter Frida Wallén kursen

Av Maja Fredriksson - 6 oktober 2014 17:06

I helgen som var hade klubben anordnat en träningshelg för alla klubbens instruktörer som haft kurs på klubben. Iår var det två dagar med Frida Wallén.


Jag valde att gå med Jamie för att försöka få en annan synvinkel på våra "problem". Jag ska väl egentligen inte kalla det VÅRA problem då det är JAG som har svårt att lista ut och förstå min hund. Jamie är väldigt olika Link, både i vardagen och i träning, vilket har gett mig många tankeställare. Så pass att vi i våras la ner lydnadsträningen helt och hållet. Det som har ställt till det mest för oss är helt klart att Jamie tänker så det knakar men även svårigheten att dra upp henne i "stress" och jobba för belöningar.


Här är tankarna efter helgen:


Fortsätta jobba med lek och belöningar
Samma övning som hon fått göra sen hon var valp. Lek med bollen. Sno den när hon släpper, låt henne jaga efter den lite:

  • Belöna när hon följer efter mig och vill ha den!
  • Låt henne följa efter en bit men be henne sitta (eller annan uppgift) innan belöning kommer.
  • Gör ett helt moment innan belöning kommer.


Jamie har oftast två lägen. Hon väljer att FRYSA eller att hoppa/sudsa mot en. Nu ska jag istället få henne att vara aktiv fast i en passiv position. I leken ska jag hjälpa henne med ett triggande ord (klar -  fääääärdiga) för att få henne att skälla innan hon får belöningen. Nästa steg blir att hon ska ha alla fyra tassarna i marken samtidigt som hon skäller innan belöning kommer.



Ytterligare aktiva beteende är att lära henne snurra, belöna när hon viftar på svansen eller att hon får TA godis ur handen men måste jobba för det och trycka sig fram utan att frysa fast i en position.



Få henne att sluta tänka och börja springa

Jag kommer alltid att ha belöningen på mig själv för att ta bort ytterligare element som får Jamie att tänka.


Eftersom att Jamie tänker en hel del sänker hon också farten. Jag kommer att prova något nytt och belöna trots sämre tempo i t.ex inkallning eller apporten.


Jag kommer att belöna ett moment som är värt en 8 som om det vore en 12 poängare. Förhoppningsvis kommer hon i framtiden att ta i mer när hon vet att det hon gör är rätt och hon kan sluta tänka


Jag kommer aldrig upprepa samma moment efter varandra. Risken är att hon tänker att hon gjort något fel och börjar tänka vad som var fel och att hon då fryser. Det kan räcka med att köra något kort emellan bara!


Köra hela moment! Hon ska veta hur det ska se ut och att hon gör rätt.


Träna fartfyllt och lätt (med ev. hjälper) på klubben och tävlingsplatser. Träna och nöta detaljer och nya moment hemma.


Om Jamie fryser

Jag ska inte säga "ojoj" (det där var fel) och göra om utan istället lägga på ett nytt kommando som är mer glatt och triggande "bättre kan du". Om Jamie fryser har jag två alt. att prova:


  • Om hon fryser i t.ex linförigheten, dra fram leksaken, och få henne att röra sig (antagligen springer hon och försöker ta leksaken). Be om ett nytt beteende t.ex skall och sedan ställ upp fot och belöna när hon går med. Om hon fryser i t.ex inkallningen, samma sak men istället för skall kan man också be en medhjälpare hålla i henne medan jag går ut för en ny inkallning.
  • Eller så ska jag ha en tunt koppel och helt enkelt fiska med henne om hon fryser och belöna när hon tar upp sin position.

Lägga på kommando FOT i alla starter men tänka på betoningen så hon inte tror att det är stanna jag säger.


Om hon blir ofokuserad när t.ex medhjälparen håller i henne ska denna själv agera och fokusera på mig så att även Jamie blir intresserad. Om jag inte har någon medhjälpare kan jag själv trigga med ett staaana staaaan eller visa leksaken för att få upp hennes fokus igen.


Idag körde jag igenom alla moment i appellen/lkl2 (fick inte med apporten och framåts. på film) för att kunna se lite bättre vad vi behöver träna mer på men framförallt kunna se vad vi gör för framsteg till nästa utvärdering. Jag hittade också en film från vart vi var i våras, när vi la ner lydanden helt ett tag. Vi har kommit långt och Jamie har MÅNGA fina sidor också!


Fin platsliggning

Bra stadga

Inget tugg på apporten

Fin attityd i frontpositionen

Jättefint tempo och riktning i framåtsändandet
Känns jämn, inga överraskningar



Här är en film från Januari 2014. Det är extra svårt för Jamie här då jag kör med utlagd belöning, hon gillade nämligen inte att ta belöningar från mig förut, det var bättre att springa till en skål.


 
 
Åsah

Åsah

6 oktober 2014 21:16

Det här ska jag läsa noga och ta med mig. Rusa och karma är ju också som natt och dag, men man lär sig otroligt mycket!

http://asahmedhundar.wordpress.com

 
Åsah

Åsah

6 oktober 2014 21:38

Bra tips! Kan lägga till att "klara...färdiga" eller "ett.....två" har funkat otroligt bra för pepp! Jag har använt det typ alltid då vi leker, även på fritiden.... Rusa är en sån hund som man kan kasta bollar till utan att hon behöver göra nåt, jag var ju inte van vid det med min förra hund som lättare gick upp i stress, och samma med karma... Helt annan grej... Sen har jag också upptäckt att när hon kan vad hon ska göra kan man öka tempot... På tex rutan var hon väldigt seg, men det var för hon var osäker och när jag shejpade in i en liten ruta med band (1x1m) och då började hon fatta... Då gick tempot upp ganska mycket.... Men tempot ligger alltid kvar som ett problem i lydnaden, men man kan ju kanske få till väldigt bra detaljer... Rusa är ju supersmart och en tänkare, så det är lätt att lära in fel också och skapa en osäkerhet... Vet inte om Jamie är samma? Och även vid utebliven belöning vid osäkerheter.. Där tror jag det är bra med hjälper..... Dock har jag förlorat mycket på att jag lärt in en del saker lite fel, och det hänger kvar.... I alla fall i kedjor! Svårt! Karma är svår åt andra hållet (är väl inte van nu) då hon lätt går upp i stress och blir frustrerad istället..... Men allt löser sig med tiden! 1-2-3 var ett genombrott för oss i alla fall, och gjorde skillnad på bara några veckor :) nu känns det som vi är på väg åt rätt håll!

http://asahmedhundar.wordpress.com

 
Maria & Blixtra

Maria & Blixtra

7 oktober 2014 13:55

Fin och tänkvärd läsning! Ni är så duktiga!

http://www.storlurs.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards