Great Black

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2014

Uppflytt!

Av Maja Fredriksson - 26 oktober 2014 18:05

Idag åkte jag iväg till Bro-Håbo för att tävla lydnadsklass 2 med Jamie. Bella var med som sällskap vilket alltid är trevligt! Jag drog startnummer 9 (av 10 hundar) och skulle ligga i den andra platsliggningen.


Den första platsliggningen börjar med ett litet gruff (på några meter) mellan två hundar men sedan går platsen bra till förarna kopplar upp hundarna igen, ytterligare lite morrningar. När det sedan är dax för Jamies platsliggning sätter sig hunden bredvid Jamie (nr. 3) upp direkt. Den börjar fixa och greja. Hund nummer ett kör en egen liten fjärr på flanken och när halva tiden har gått går hund nummer två upp och fram till hunden bredvid Jamie. Blir lite stelt mellan de två stora svarta och vi alla får gå tillbaka. Domaren bestämmer att nummer 3,4 (Jamie) och 5 får göra om platsen när vi alla gjort klart våra lydnadsprogram. Jamie ligger som den drottning hon är, helt still, helt oberörd som om det är vilken vanlig dag som helst! Underbar stabilitet hon har!


Jag sätter in Jamie i bilen och går sedan för att titta på de andra tävlande. Ganska snart börjar två hundar göra utfall mot varandra och lite senare blir det ytterligare ett utfall mellan några andra. Härlig stämning på avbytarbänken!


Nästa insident som händer är att en lkl2 hund sticker från planen och hoppar på (inte arg men lite väl upphetsande och på) två hundar i publiken. Föraren står och ropar men eftersom hunden inte lyssnade på 1 meters håll var både jag och Bella skeptiska till att den skulle komma när den väl var framme och for runt bland de andra hundarna. Väl infångad så kunde lugnet lägga sig - i typ 3 sek.


Nu var det en av två hundarna som nyss blev påhoppad smiter i kopplet och springer in till elithunden som kör sitt program. Den hunden ligger stilla i rutan medan matten blir kommenderad runt. Skrik och gap och till sist kommer den lösspringande hunden tillbaka. Väldigt duktig elithund som fortsätter sitt program som om inget hänt!


Nu måste det väl ändå vara över, jo nästan. Jamies andra platsliggning med totalt tre hundar, Jamie i mitten. hund nummer ett sätter sig ganska snart och efter halva tiden går den upp och sedan går den lugnt till matte. Hunden på andra sidan Jamie börjar bli lite orolig och kikar på hunden och börjar sedan krypa....

Jamie är fan KUNG - full pott - en 10!


Väl inne på planen:


Fritt följ - 8 (Ojämn pos. Bra språng. Fina omhalter)

Duktig tjej. Hon ligger på en 8:a träningsmässigt och jag är mycket nöjd över kommentaren på sprången! Allt med attytd är bra för Jamie


Läggnade - 8,5 (Fin framför. Tempo lägg)
Det här är lite hårt tycker jag. 1,5 poäng för tempo i läggandet. Det var INTE långsamt! Skulle säga en 9,5 själv..MEN många fick neddrag på tempo där.


Inkallning - 8 (Bra tempo. Islag. Avslut)
Japp Jamie slår i vilket jag inte bryr mig om, här tänker vi fart fart fart. Avslutet tjuvar hon och går in i fot så jag säger fot (man måste eg. vänta 3 sek.)


Rutan - 9 (Tempot ut)

Hon tar inte riktigt min förberedande signal som hon brukar men hon STÅR i rutan!


Apport - 8 (Växlar tempo vid ingång)
Minns inte men tror att hon travar först och sen galopp in och sedan in i front.


Hopp - 6,5 (Sitter ej bakom hinder)

Jamie hoppar ut bra, kollar på rutan, kollar på publiken, ett litet skall, sen vänder hon sig. Lyssnar då såklart inte på mina två sitt. Sedan tillbaka fint men tjuvar in i fot - igen!


Fjärr - 7,5 (Står och går. DK sitt x2 Önskar mer distinkta skiften)

Helt klart Jamies svåraste moment - att göra något två gånger - utan att börja tänka! DK på första sitt. Lägger sig framåt på första ligg. Sedan två fina skiften i slutet.


Helhet - 7 (Håller i halsband vid ruta. Ej korrekta ingångar, ska vänta 3 sek innan plac.)

Som sagt halsbandet minns jag inte att jag gjorde, brukar inte ha det och ingångarna tjuvade hon på...hihi

Totalt 166,5 poäng - 1:a pris och uppflytt till lydnadsklass 3!!



På eftermiddagen hann vi med ett rapportpass med Nisse och Gucci. Grundsträcka på 200 meter och förlängning på ytterligare nästan 200 meter. Jamie var så himla duktig på 1:a och 2:a sträckan sedan stöter vi på problem.

Jag har ju länge misstänkt att det ska komma på 3:e skicket eftersom vi har mig på B stationen.


Idag löste vi detta genom att Bella fick komma och visa sig och sedan skickade jag Jamie när hon skrek som mest. 4:e skicket till mig, inget problem. På 5:e valde vi att mötas på B stationen och så fick Jamie springa ikapp när Bella kommit iväg en bit. Snyggt avslut.


Klassiskt problem har jag hört och sedan att när man får problem med tredje skicket visar det att hunden fattat rapporten...så vi ska väl ta oss igenom det här med!


Tanken är att fortsätta dra på frispår på Bella och få upp intresset i Bella och spänningen i frispår! Sedan byta plats igen så det är mig hon springer till på tredje skicket och om Bella är mottagare på tredje skicket kommer hon att visa sig.


Idag var hon dukigt ändå tycker jag. Första gången hon springer en sträcka på ca. 400 meter! Snart är vi uppe i appell-längd, coolt!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards