Great Black

Direktlänk till inlägg 29 september 2015

Vad är ett bra tempo?

Av Maja Fredriksson - 29 september 2015 09:48

Då har vi startat vår andra elitsökstävling, jag och Link. Start nummer 1 igen. Link vindade vänster så jag valde att skicka där som första slag - träff och helt ok markering. Inget att anmärka på.


Sedan gick han 300 meter tomt, eftersom vi återigen missade andra figgen som även denna gång låg på 200 meter. Han hade bra djup på höger sidan (förutom vid ett tillfälle). Det märkliga är att han sprang ut, jag gick fram och sedan stod jag och väntade. När han är borta länge brukar det betyda att det är figge. Inget skall. Valde efter en lång stund att ropa in och då kom han med bra tempo. Efteråt fick jag veta att Link hade stannat ute i rutan och LAGT SIG NER. Det här ser inte jag då jag gått framåt på stigen. Ovetande så skickar jag på andra sidan och sedan får vi då oavsökt på höger sida och där låg såklart också figgen vi missade.


På vänster sida, vindsidan, var han lite grundare men absolut inget att dra på. Sista figgen låg på vänster sida i slutet. En riktigt dålig markering men glad att han fick en träff efter alla tomskick. Jag är nöjd att jag vågade gå på lite längre slag och därmed behövde inte Link skickas lika många gånger.


I betyg fick vi 6 - 6 av domarna vilket är rimligt. Stannar/lägger sig i rutan, missar en figge och dålig markering. Men sen kommer det en märklig kommentar. De tyckte att han hade för dåligt tempo! Att han inte drog på och ville ut i rutan. Nu vet jag inte om de även drog för det i betyget eller om det var något de bara sa men det fick mig ändå att fundera.


Link har inte den intensitet som han brukar, det har jag nämnt själv, att jag inte känner igenom honom riktigt. MEN - han springer i en bra galopp ut på alla slag. När han kommer till stigen måste jag beordra stanna för att han inte ska springa ut på andra sidan och han har full fokus ut och vill inte komma in i fot. Han hade inga som helst problem med tiden denna tävling heller.


Valde att även köra uppletandet men där ville domarna se mer system i letandet. Att hunden bara sprang ut och letae tills den hittade blev ju svårt, för då hade den mer tur om den sprang på något och det blev svårt för oss som förare att hålla koll på vart den varit och inte.

Jag är i alla fall väldigt nöjd över Link. Han sprang ut på ett UPPLETANDE och inte ett sökslag på första skicket! Hittade tre föremål, inget tugg alls och letade bra hela tiden. Vid ett ställe stannade han upp lite längre så jag lät honom leta och han inte skicka sista gången i högerkant. Frågade domaren vart sista föremålet låg men det visste hon inte. Fick kommentaren att han inte varit på högra sidan alls. Märkligt tyckte jag då han tagit föremålet i högre hörnet.


Betyg 7 - 6.5


Vi valde att bryta här och åka hem. En förbättring frånförra tävlingen men långt ifrån vår målbild, så som han gick i maj vid högretävlingen. Ett superfint sökarbete, bra ork i uppletandet och underbar attityd i lydnaden. Om en vecka tävlar vi igen sen får vi se om vi utvärderar och tränar vidare för att starta igen till våren.


Problem 1 - hitta figgar
Problem 2 - inte stanna i rutan
Problem 3 - markeringar
Problem 4 - tempo


Väl hemma så åkte jag ut till fårhagen. Två av Links valpar, Nyx och Clinique var på besök för att valla i dagarna två. Även flera av Gins valpar fanns på plats. Så kul att se hur de utvecklades för varje pass! Väldigt olika individer men med ganska starka likheter med sina föräldrar.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards