Great Black

Alla inlägg den 15 november 2015

Av Maja Fredriksson - 15 november 2015 16:29

Underbart beslut resulterar i underbart rolig och omväxlande träning. Om man kikar på Jamies träningspass denna vecka kan man inte annat än klargöra att hon är en riktig brukshund!


Måndag - Vilodag

Tisdag - Vallning
Onsdag - Sök
Torsdag - Hårda spår
Fredag - Skydd och Inomhussök

Lördag - Spår och Upplet

Söndag - Rapport och Skydd


I vallningen har vi mycket fokus på sista kvarten i hämtet. Tränar mycket tryck i position 2 och att hon ska flankera fint i både höger och vänster.


Söket är det flera år sedan hon fick prova och vilka framsteg lite ålder/mognad kan göra ibland. I onsdags fick hon två pop-upper och två vindfiggar. Andra passat markeringsträning. I grishuset fokuserade vi på leta och figgintresse. Så kul att se hur hon jobbar och letar med attityd!


Spåren går bättre och bättre de med. Hon har en del tapp men jobbar hela tiden för att hitta spåret igen. Det går inte så fort men det går framåt och vårt fokus ligger på att lösa uppgiften. Just nu har vi kanske 200-300 m långa spår med bollen som slut.


I skyddet ska vi försöka få ihop alla delar. Vi behöver träna på att gripa eller framförallt hålla, vid första angrepp. Planen är att låta henne bomma första för att gå i ordntligt på andra. Gripa/släppa börjar se rikigt bra ut, även med andra än mig. Backa och bevaka är lite svårare och hon behöver stödkommandon.


Idag kom vi igång med rapporten igen. Bella och jag har bytt plats för att checka av lite och för att jag känner att Bella kan få lite mer "egentid" med sina hundar medan jag och Jamie sitter ute i skogen. Effektivare!
Idag körde vi följande


B-A 300 meter - liggtid 40-50 minuter
A-C 450 meter - liggtid 10 minuter
C-A 450 meter - liggtid 20 minuter


Totalt: 1200 meter

Första och andra sprang hon utan probelm. Tredje hade jag svårare att tagga upp henne. Hon hade fin attityd vid nedrekningen men sprang iväg i lite lägre tempo. När hon var utom synhåll på ca. 60 meter vände jag och gick till väskan varpå Jamie strax hördes bakom mig. Spontant slinker det ur mig "Nääe du, vad gör du? MARSCH" och Jamie springer som en kanon till A.


Fortsatt plan är:

  • liggtid (kortare sträckor)
  • långa sträckor mellan 800-1500 meter
  • Många sträckor men korta sträckor, motivation att springa samma sträcka flera gånger!

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards