Great Black

Alla inlägg den 27 mars 2015

Av Maja Fredriksson - 27 mars 2015 18:32

... på riktigt och lite mer uppstyrt!


Idag hade vi besök i vallhagen. Sanna och jag har bokat in oss hos Catarina Gunnarsson för att få strukturerad hjälp att komma framåt i vår vallträning. Jamies mål är att under året göra ett gk vallhundsprov. Vi får se om vi når hela vägen men det ska i alla fall bli kul att komma igång på riktigt!


Min insats: klumpig, rörig och snurrig, inte alls som jag vill vara och som jag skulle beskriva mig själv i vanliga fall. Skärpning.


Jamies insats: en hund som växer av att få "riktiga" arbeten med en förare som litar på henne. Balansen finns där, nu ska vi bara övertyga om att man kan balansera djuren mot mig. Envisast vinner.


Började med ett kort pass i 25:an för att visa lite hur Jamie är. Pass 2 och 3 tillbringade vi i vår stora kuperade hage. Det var faktikst första gången som Jamie fick valla där ute. Jag måste våga lita på henne och lyckas vi inte första gången gör vi bara om igen och igen och igen...


Läxa till nästa gång:


  • Driva långa sträckor på större ytor och inte låta jamie komma ner och stoppa djuren. Hon ska känna sig tyrgg med att balansera djuren till mig där bakom.
  • Flanker ute på stor yta. Lägga henne och trycka igen om hon blir tight. Vänster är mycket sämre än höger (höger ser riktigt fina ut och hon kan hämta på längre avstånd än jag själv trott).
  • Använda min hund. Försöka få ut avstånden till djuren och slippa nödbromsa. Gärna ha ett slaskkommando.
  • Fortsätta träna fösning

Oj vad Jamie lyste upp idag när vi fick lite nytt arbete, på stora ytor i terräng. Vi längtar till nästa träningspass...som får bli imorgon!



Igår hann vi med ytterligare ett rapportpass med Jamie. Bella går ut till B med Jamie. Skogsstig, ingen liggtid. Framföring 10 meter och vänta på marsch i 5-10 sekunder.

1. B-A - 250 meter
2. A-C - 300 meter
3. C-A - 300 meter
4. A-D - 320 meter


Jamie springer på alla utan tvekan men faktiskt så känner jag en viss skillnad i trycket när hon går iväg. Sämre på 4:e skicket. Kanske kanske kan detta vara en gräns där Jamie börjar fundera. Vår plan nu är att kör frispår på Bella så vi kommer upp i 300 - 400 meter för att sedan gå tillbaka och köra riktiga rapportskick igen.


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards