Great Black

Alla inlägg den 11 december 2011

Av Maja Fredriksson - 11 december 2011 15:55

09.00 var jag, Matilda, Malin, Izabelle och Bella på plats på Stora Stockholm för årets hundmässa! Parkeringshuset var redan fullt, lång kö för att komma in och redan trångt vid alla shoppingstånd. Kändes som om det var betydligt mer folk än tidigare år. Det blev en hektisk dag då vi ville hinna med både lydnaden, freestylen, kika en kort minisnabbis på aussieutställningen, matintag och shopping såklart. Strax efter 16.00 kände vi oss ändå nöjda och redo att åka hem...


... hem och hem. Efter att ha hämtat upp Malins hundar åkte vi till Enköping för att slänga av övriga passagerare. För Malin och mig var nämligen nästa mål Linköping, lydnadsdebut för min och Links del. Även Malin och Vegas skulle tävla såklart!


Började med att ringa vandrarhemmet i Linköping för att meddela att vi skulle bli sena. . . ca 3 timmar mot vad vi tidigare sagt. Det skulle inte vara några problem då personal skulle finnas på plats till klockan 22.


När vi kommit en bra bit på den 3 timmar långa resan kommer vi på att jag har glömt alla papper, vacc. medlemskort med mera. Får lite smått panik, ska vi vända? Ska jag skita i att tävla? Till slut hittar vi ett PM i mailen och får tag på tävlingsledaren. De skulle lösa detta. För säkerhets skull ringer jag min sambo för att be honom fota alla papper och sedan messa mig de. Tack gode gud för Iphone! Efter att lugnat ner sig och allt är ordnat inser både Malin och jag att våra mobiler är så gott som oladdade och INGEN av oss har laddare med sig såklart, "fan ta dig Iphone!" Snabbt av med mobilerna för att spara på batteriet så vi hade en väckarklocka till nästa dag!


Resan fortsätter! Efter ytterligare en timme inser jag att bensinen är slut och då menar jag inte, tanka snart utan tanka NU! Mitt ute i skogen på nån liten skogsväg infinner sig åter paniken. Av med värmen, stolsvärmen, radion, gps:n i hopp om att det ska dra mindre bensin, hihi! Hastigheten gick markant långsammare! Tack gode gud så klarade Svarata Faran sig ända fram till en mack!


Vi fortsatte resan och började så smått nalla på godiset då vi kom på att vi inte ätit någon mat alls under dagen. Då tiden började närma sig 21.30 och vi inte hade någon vägbeskrivning till vandrarhemmet började sakta paniken komma smygandes igen. . . Vi var i alla fall i Linköping men nu började vår tillit till kvinnan i GPS:n att avta. Den återkommande kommentaraen "Gör om rutt" ekade i huvudet. Till slut hittade vi i alla fall fram till vandrarhemmet och efter att vi betalat och fått nycklar var nästa mål, brukshundklubben och sedan mat.


Efter ytterligare två timmar och kvinnan i GPS:ns tips om att köra på diverse gångvägar var vi äntligen på rummet! När vi andra äntligen fick lägga oss och pusta ut kom katten Jansson (Jamma) på att hon är en katt och katter är ju uppe på natten. Grävde gropar i fällen, lekte under sängen, lekte i sängen, lekte på Link. . . tillslut slocknade även den lilla svarta!


Hur var själva tävlingsdagen då? Vi var bara 4 elitekipage som samlades 9.00 Jag drog nummer 2 och Malin nummer 3.

Platsmomenten gick bra för alla.


Sittande i grupp 10


Platsliggande 9 - Segt läggnade

Link ville tydligen ligga bekvämt dagen till ära, högertassen skulle vikas in och läggas till rätta.


Fritt följ 8½ - Släpper i språng- och långsammarsch

Håller helt med.


Dumrutan 6½ - missar stå, ligger vriden

Link var inte med och lyssnade inte, kikade på publiken (Malin och Vegas som värmde upp) och chansade sedan på ett sitt.


Inkallning 9 - sträcka ställande

Är bara så himla glad att han ställde sig och inte la sig som han gjort tidigare. Bra fart med.


Rutan 0 - Utanför

Ställer honom kanske liiite för tidigt, när jag kommenderar ligg flyttar han fram ett steg och tassarna utanför.


Apportering 0 - Utför ej momentet

Han låste på vänster apporten. Stoppade honom och skickade om men nope.


Metall 8 - tassar, något tveksam

Trodde vi skulle få mycket sämre betyg. Hade även dåligt tempo in.


Vittring 8½ - Omtag

Jättefint! Omtaget tror jag han menar tugget i fotposition som han hade!!!


Fjärr 6½ - Extra kommando, flyttar framåt

Så jäkla glad över hans första skifte! Sedan lade han sig med hakan i backen och då är han svår att byta positon på sedan.


Totalt 204,5 poäng och ett 3:e pris!


High five

Gruppmomenten - tryggt och fint

Konskicken - bra fart och tempo

Jag var inte nervös - tack Vallhundsprov!


High low

Förflyttningar mellan momenten

Apporteringarna, trä, metall, vittring

Fjärren


Trots en skakig debut är vi i det stora hela nöjda. Förutom de två nollade momenten ligger vi ungefär på den nivån man kan förvänta sig av oss. Vi har ju inte tränat de senaste veckorna då vallningen fått all tid. Det jag är mest nöjd över som också var dagen mål var att både Link och jag skulle gå ut och ha kul, och det hade vi! Det här ska vi absolut göra om!


Direkt efter oss var det så bästa brorsan Vegas tur! Det gjorde att fint program och slutade på 270,5 tror jag och såklart ett 1:a pris! En till fin elittävling och Link har en lydnadschamipon till brorsa! Fan vad Ni är bra Malin!


Det här var ju helt klart den mest galna lydnadstävlingen någonsin!

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards