Great Black

Alla inlägg den 6 juli 2014

Av Maja Fredriksson - 6 juli 2014 20:36

I fredags mötte jag och Bella upp Petri och Emma för rapportträning i Storskogen. Efter som Jamie bara vid något tillfälle tidigare kört med okända hundar valde vi att inte ha så lång grundsträcka. Bella och Emma traskade iväg 140 meter med hundarna till station B medan Petri och jag väntade på A stationen. Dia fick gå som första hund.


Jamie som är väldigt svår att få upp i stress (även den där positiva motivationstressen) ligger lugnt på din plats och väntar och tittar medan Petri och Dia tränar framföring. Så snart Dia hade kommit fram tog jag Jamie i kopplet och gick mot startsnitseln. Hon är tyst, lugn och fokuserad. Något som var positivt är att hon hela tiden hade fokus framåt, mot station B, och tittade inte på mig en sekund. Vid kommando "marsch" explderar hon och springer fort som en vessla till andra stationen.


B-A (140m)
A-B (140m)

B-A (140m)
A-C (170m - genom en "vägg" av buskar)
C-A (170m)

A-D (200m - vi fick avbryta Dias framföring då det kom två hästar mitt i banan.)


Förlägningen till station C var förbi en skogsvägg och eftersom det var en svår förlägning valde Bella att ropa på Jamie när hon såg henne på B stationen.


Innan skicket från A-D kom det två hästar mitt i banan. Dias framföring fick avbrytas och vi väntade tills hästarna hade passerat. Nu blev det spännande att se om Jamie hade kolla på sitt arbete efter en ganska svår störning. För att hjälpa Jamie fick hon på rull på Dia. Klockrent! Ingen hjälp vid denna förlägning! Det är så roligt att få träna ihop med duktiga förare och hundar! OM vi ska hejja på Er på SM!


Alla sex skick gjorde hon superfint! Det var så kul och spännande att se henne jobba i skogen! Hon är lite yvigare än rutinerade Dia vilket syntes då hon valde lite andra vägar in mot stationerna. Å andra sidan går hon då inte heller på annan hund utan försöker hitta vägen till sina förare!


Idag fick Jamie prova på en ny övning. Bella gick ut med Jamie 50 meter och skickade sedan tillbaka henne till mig (för att få en känd sträcka). Jamie fick sedan se Bella försvinna från station B innan jag tog bort henne utom synhåll. Efter 4-5 minuter fick Jamie sedan frispåra de 200 metrarna fram till Bella (med en övergång från känd till okänd sträcka). Fint fokus och bra fart, inte full gallop och inte heller skritt eller trav. Lite yvig men fokuserad och jobbade självständigt 30 meter framför mig, utan att ta mig till hjälp vid något tillfälle. Bella hade satt upp 3 snitslar som Jamie korsade fint allihopa. Hon blev lite misstänksam när Bella var gömd så nästa gång ska Bella få bygga upp en station med filten och skålen. Nästa steg kanske blir att skicka tillbaka Jamie till mig (som då istället står kvar i starten).


Efter skogen åkte vi till klubben och tränade igenom appellydnaden. Gick helt ok. Hon är en väldigt jämn hund utan överraskningar. Hon börjar förstå framförgåendet och hoppet. Provade också en apportering.




Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards