Great Black

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2014

Kan du vissla Johanna...

Av Maja Fredriksson - 6 augusti 2014 22:37

Förra torsdagen packade jag och Sanna bilen full och åkte ner till Klämmestorp för att förbereda inför årets upplaga av Guldtackan. Det var tredje året i rad som vi har dragit igång detta evenemang för aussies. På fredagen var det nybörjarkurs, under lördagen valltävling och under söndagen gick två vallkurser parallellt, en för nybörjare och en för mer avancerade ekipage. Läs mer på www.guldtackan.eu


Tidigare år har Link fått hjälpa till bakom kulisserna men iår fick jag möjligheten att starta honom på tävlingen. För lite träning och några speedade dagar på resande fot var inte direkt till någon hjälp. Link blev lite smått galen och hade svårt att lyssna. Nu gör Link aldrig något dumt men känslan när man kör är att man hela tiden måste dra båd i handbromsen och ibland även använda fotbromsen. Vi genomförde banan och kom på en 3:e plats av 10 starter.


Linda/Jin - Sanna/Pippi - Maja/Link
Domare: Isi Awes


Under söndagen gick vi kurs för Isi Awes och valde att fokusera på ett lugnt och fint frammåt samt ett "där" kommando. Link gick riktigt fint i slutet av dagen, han behöver verkligen köras igenom ordenligt innan han faller in i sitt lugn.


                   


Denna vecka har jag böjat nytt jobb i Västerås så jag har inte hunnit med så mycket träning. Ett kort agilitypass igår, lite lydnad hemma och idag rapportträning och vallning. Jag kom ju på att Rasmästerskapet närmar sig och att jag inte har någon hund anmäld. Kan det vara så att jag hinner få klar Jamie i lkl 2 till dess...?



Tanken med rapporten idag var ett lite enklare pass då hon sist fick ett lite jobbigare pass med ökad liggtid. Det går inte alltid som man tänkt sig och eftersom terrängen var som den var blev det två ganska svåra förlägningar idag istället. Den första genom en "skogsvägg" men där Bella ändå kunde se Jamie och hjälpa om det behövdes, den andra en längre förlägning där Jamie själv var tvungen att klara sig då Bella inte kunde se henne alls.


B-A 70 meter - liggtid 3 min.

A-C 100 meter - liggtid 1 min.

C-A 100 meter - liggtid 2 min.

A-D 140 meter - liggtid 1 min.

D-A 140 meter - liggtid 4 min.


Han hade fint tempo på alla skicken. Lugnar på Bellas station än vanligt men ingen förändring i tempot.


Jamie fick även köra några pass i vallning. Korta hämt, drivning och fösning. Hon gick riktigt fint, kanske är vila och mognad ett bra recept ibland. Link fick hjälpa till att vara hållhund till de andra men även träna på "där" kommandot och så fick han höra visslan för första gången. Herregud det lät mer som en halvdöd kanariefågel än en visselsignal. Varför blir det så...herregud det här måste vi träna på! En mycket rolig och trevlig kväll med Sanna och Eva.


Ikväll bjöd vi på Championattårta för att fira Links titel WTCH! Herregud det är ju så himla roligt att tänka tillbaka på vår första vallkurs för Sven Sognevik. Sanna hittade ett filmklipp från 5:e och sista kurstillfället där hundarna fick vara i en 25:a. Inte kunde man väl tro att vi skulle komma så långt som vi gjort...hahaha


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards