Great Black

Direktlänk till inlägg 22 februari 2011

Hur får man folk att engagera sig?

Av Maja Fredriksson - 22 februari 2011 15:09

En otroligt viktig del i min uppväxt som jag är stolt över att jag fått med mej är vikten av att engagera sig, i sina egna drömmar, för andras intressen och självklart i det som vi har gemensamt!


Framförallt har jag fått mycket av detta av min far. Han har alltid varit engagerad i sportklubben, varit tränare eller lagledare, tittat på alla våra matcher (vi är fyra syskon), varit chaufför och uppmuntrat. Än idag går vi och tittar på varandras intressen, allt mellan fotboll, cross, hundtävling eller konserter i kyrkan, det är så man gör i vår familj!


Det är därför inte konstigt att jag tycker det är självklart att man ska engagera sig, inte bara i sina egna intressen utan även för att hjälpa andra. Jag är medlem vid Enköpings brukshundklubb och mitt stora intresse är hundträning. Jag hjälper till att hålla i agilitykurser samt öppna agility- och lydnadsträningar för klubbens medlemmar. Någon enstaka gång har jag suttit som skrivare vid lydnads- och brukstävlingar. Varje år hjälper jag till att ordna inoff agilitytävlingar samt KM. Jag har även startat upp en öppen sökgrupp och hittat mark till denna, då det fanns ett stort behov av detta på klubben, inte bara från min egen sida utan även önskemål från andra. Jag är även webmaster och sitter med i agilitysektorn.


Utöver detta så tränar jag enormt mycket på fritiden. I höstas blev jag delägare av ett gäng goa tackor! Detta har bidragit till att jag startat upp en vallningsgrupp för att få till bättre träning och kunna ta hjälp av och träna tillsammans med andra duktiga ekipage. Nu under vintern då det är svårt att få till bra lydnadsträning har jag även startat upp en ridhusgrupp som jag själv tycker är guld värd!


Sedan åker jag även till ett ridhus i Solna och tränar agility med ett gäng och ett annat träffar jag i Kungsörs inomhushall!


Varför är det så svårt för människor att engagera sig? Varför ska alla bara ha och ha och ha? Jag hör ofta folk som klagar på att det är så svårt att komma med i olika träningsgrupper, det ordnas inga tävlingar, det finns inga instruktörer och därmed hålls det inga kurser på klubbarna.


Min fråga är, vart är alla dessa människor där det är t.ex medlemsmöten? Det verkar ju finnas ett sug efter hundträning av olika slag men ingen verkar vilja göra jobbet! Det komiska är att det egentligen inte krävs särskilt mycket för att få ihop en fungerande träningsgrupp, säkert mycket mindre än att klaga över att det inte finns en.


Nu lägger jag själv väldigt mycket tid på just hundträning. Jag studerar 125%, jobbar på helgerna, delägare av får, har tre hundar som tävlas i agility, lydnad, spår, sök och vallning. . . men hinner jag göra så pass mycket som jag gör borde väl alla kunna bidra med något!

 
 
Ingen bild

Mackan

22 februari 2011 15:59

Ja visst är det märkligt...
Men jag upplever också att ju mer man har att göra ju mer effektiv blir man. Förut när min dotter spelade fotboll och jag jobbade 8-17 på annan ort tränade jag ändå sök, lydnad och vallning och höll igång fler än en hund. Allt går, men kanske måste man skippa teve och dokusåpor ibland. ;)

 
Ingen bild

Tina & co

22 februari 2011 16:49

Hihihi jag känner igen mig såååå i din ålder, Wild´n crazy;-) . Både H o jag var lika engagerade som du,,Man hade ju bara sig själv att styra upp lunch, middag, tvätt skjuts osv..och så var man yngre..Lika engagerad medan barnen var små var vi,,men senare ville de inte "hänga" längre på hundklubbar utan ha skjuts o hämt åt annat håll (boendes utan bussförbindelse tar tid då) ..Vi älskar se deras matcher och vara engagerade föräldrar i deras klubbar o skola är ju otroligt viktigt...så det välengagerade klubbarbetet kommer i kläm under några år av ens liv:-)Varje ålder i ens liv har sin tid o möjlighet till olika EGNA engagemang, då går deras i första hand..Sån tur att ni yngre kommer in i klubbarna och fortsätter lika "galet" som vi gjorde;-) Kanske man blivit äldre också...o tröttare,, vad vettja,,Mackan vettu, hihihi ;-P ? Bra tankar du har,,men så här är det för t.ex oss nu..kanske fler :-)

Lycka till 2011, Du o Link e sååå duktiga! Fin e han också:-)
Tjingeling!

 
Maja och Link

Maja och Link

22 februari 2011 23:17

Jag förstår absolut att ens intressen och prioriteringar förändras, konstigt vore det annars. Innan hundintresset fanns hos mej var det bara handboll som gällde. Men som jag förstår det så är ni nu istället engagerade i Era barns intressen t.ex vilket är toppen!

Det som gör mej förvånad är hur så många verkar tro att bara för att man är medlem i en förening eller klubb så skall man få allt serververat. Man har tid att träna sin egen hund men man har inte tid (vill inte) att ställa upp för andra. Det kan ju vara så enkelt som att vara skrivare en förmiddag på en tävling, ta närvor på en träning eller hjälpa till i köket etc. Finns ju massor av sysslor som inte tar så mycket tid men som underlättar för andra.

Har man tid att träna sin egen hund och vill vara med i en träningsgrupp får man nog räkna med att lägga ner lite engagemang!

Lycka till själva Tina och co!

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

23 februari 2011 22:59

Vad gulligt av dig Maja! Typiskt att det redan var uthyrt. Vilket bra inlägg och jag måste säga vad du står i, vilket som är helt fantastiskt! Behövs det någon hjälp med kennellägret så är det bara säga till, hjälper gärna till! :)

http://www.marycash.se

 
Maja och Link

Maja och Link

23 februari 2011 23:52

hahah du försöker bara lista ut vilka grenar som kommer så du kan tjuvträna. . . nej då, tack för att du ställer upp. Hör av mej om jag behöver en extra hand.

Vi ses och hörs!

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
åsah

åsah

25 februari 2011 10:12

jag tycker också det är viktigt att engagera sig! har alltid gjort det och startat olika grejer för att kunna utnyttja varandras idéer och erfarenheter.. men tyvärr så känns det inte så kul att engagera sig i SBK, för jag är rädd för att bli knäckt.. jag vet inte vad det är med hundträning, men allt bara leder till konflikter? det är det som dödar min lust.. men vi har ju vår egen ideella träningsgrupp, och den funkar ju super och alla kommer överens.. är det några problem så pratar man om det! tror det är det som måste ändras för att man ska vilja engagera sig...

http://asahmedhundar.wordpress.com

 
åsah

åsah

25 februari 2011 10:15

haha, fast det är sant att jag inte kan hålla mig.. för jag utbildar mig ju nu till instruktör och ska hålla kurser... men då behöver man inte vara så involverad i allt som skapar konflikter iaf ;)

http://asahmedhundar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards