Great Black

Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

Vallning och rutan

Av Maja Fredriksson - 28 februari 2011 19:24

Idag var vi ut till Linda i Folsberga för lite vallträning. Sanna var med och efter ett tag kom även Vegas älskade matte Malin! Under korta pass med fokus tränade vi korta fösningar och flankeringar. Link fick 3-4 pass och gick bara bättre och bättre!


Flankeringarna har jag tränat såhär: Ligg (jag står vid fåren), lagt press (Link vänder bort huvudet) och pyssch (Link flankerar). För någon vecka sedan var Link frustrerad, skällde och for iväg i alldeles  för hög fart och jag har haft svårt att få till rätt press på honom. Idag blev följden av detta att jag sa att det inte är okej att skälla och tog bort honom och lade om honom. Kom också fram till att ett enkelt DU är tillräckligt med press för att han ska vända bort huvudet och flankeringen känns MYCKET lugnare och finare med! Ska befästa detta någon vecka till, sen är det kanske dax att lägga in höger och vänster i träningen?


Sista passet kändes toppen! Link ville inte sluta, han gick en fin runda och känslan var på topp! Efter passet åkte Malin och jag och åt sushi! Både trevligt och gott att få tillbringa lite tid med Malin som varit sjuk alldeles för länge!


Nu till min fråga angående rutan! Hur F-N ska jag få till det? Har blivit lite sur på mig själv att jag inte kunnat välja metod och känner att om jag ska få till det här momentet MÅSTE jag välja en som passar oss och ge den en chans.


Target - Man lägger en target i rutan som man sedan skickar hunden på.

Det är väl den jag kört mest med. På kort avstånd och på låååångt, med synlig och lite gömda targets, men likväl känns det som att Link letar mer efter targeten än tar hjälp av konerna för att hitta den.


Shejpa - Låta hunden söka sig till mitten av rutan och stanna själv.

Verkar svårt att få Link att se helheten. Han dras mycket närmre konerna och inte i mitten. Sämre fart. Känns ändå som en bättre metod än den med target.? 


Springa rakt genom - Lära hunden sikta mellan konerna och springa rakt igenom.

Känns som lite lika träning som i 2x2 metoden i slalom, dock står konerna ganska långt ifrån varandra. Måste även få till en bra tajming i stoppet. OM hunden skulle springa på sidan, får man då in den genom dirrigering om den bara lär sig att springa rakt fram?


Som sagt, alla kanske funkar men vilken ska man välja? Har Ni fler tips och förslag? För - och nackdelar? Jag blir galen på detta moment!


Vad har Achilles gjort idag då? Jo slitit sönder tidnininge som kom med posten och som straff kilat ihop hörntänderna och inte kommit loss! Till sist, efter några timmar hade pappret lösts upp och han kunde åter igen skälla i och leka farbror polis!


  

 
 
Ingen bild

Mackan

28 februari 2011 20:06

haha, Achilles!!!
Kul att du känner framsteg i vallningen!!
Rutan...mmm. Med Skippo använde jag en kombination av target och shejp. För att både få farten och lära honom "se" konerna. Men inte samtidigt förstås. En metod i taget.
Rosso har jag bara kört target.

 
Liza, Lotus & Pax

Liza, Lotus & Pax

1 mars 2011 10:52

Träna fart för sig och placering i rutan för sig! Kör på shejping för placering och target för farten, det tar tid som fanken för att få till det bra! Vi har ju pratat om detta 1000 gånger, bestäm dig och sätt fart nu, du ska ju tävla lydnad på våren och nu är det snart vår!

http://www.lizashundar.bloggplatsen.se

 
Maja och Link

Maja och Link

1 mars 2011 14:45

jaaaaaaaa jag blir bara gaaaaaalen av detta moment! Först tror man att de kan och sen passet efter har de aldrig sett en ruta i hela sitt liv!

Jag ska lägga veto för rutan nästa tävling!

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Stina o Trollet

1 mars 2011 16:36

Ja ru Maja. Fattar precis vad du menar. Jag började med target..inge bra för henne i alla fall, fel fokus. Sen har jag nog gjort alla varianter. Bla ställt henne i mitten och lyft varje kon och väst..."detta är en kon och detta är en kon"Då glodde hon lite vindögt på mig stackarn,hon trodde väl att jag blivi tokig. Men faktiskt så har hon nu sprungit till rutan varje gång från 25 meter (tyvärr ibland med startskall). Men jag vet inte om det är befäst...ett j..a skitmoment...håller med, hav tålamod och ta't lugnt.

 
Ingen bild

Stina igen

1 mars 2011 16:41

Glömde..GRATTIS föresten till uppflyttningen.

 
Lotta

Lotta" title="http://sida.blogspot.com]Lotta[/url]" target="_blank">sida.blogspot.com]Lotta[/url]

2 mars 2011 10:49

Det där om rutan,det är exakt vad jag grubblar över varje kväll,hur ska jag göra? vad ska jag göra?ETC,går på canis kurs just nu och där tränar vi momentet på dom tre sätt du funderar över!Hälsningar Lotta

http://lottashundar.com/dantes sida.blogspot.com

 
Ingen bild

stina Trolla

7 mars 2011 16:31

Tjena.Tik eller hane...? Det går inte att säga generellt. Du ser tex sällan ett gäng flygande lekande rottisar,mallar eller schäfrar. Däremot finns det raser som lättare verkar tolerera samma kön. Att ställa ut en hane som spänner och har sig premieras ju (det ska ju vara svung). Vet att en del uppfödare går nära andra hanhundar och provocerar sin hund(och den andra;=(( så den borstar upp sig och blir"snygg". Nog tror jag att det är viktigt att tänka på i aveln, precis som med allt annat. Faktiskt så har Rapport's kennel "snälla" hundar, utan att för den skull ha tappat könsdriften.
Angående rutan kom jag på en sak. Jag berömde så fort hon kommit in i rutan...alltså inte när jag sagt "stanna"då övergår ju belöningen på "stanna" och det är ju nästa steg. Detta var från början inte självklart för mig utan jag tänkte att placeringen var det jag berömde. Good luck
Hälsningar nöjd tikägare ;=)) //Stina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards