Great Black

Alla inlägg den 22 maj 2013

Av Maja Fredriksson - 22 maj 2013 12:01

I helgen var vi bjudna på bröllop i Skoklosters vackra miljö. Det var min kusin Jessica som gifte sig med Andreas. Ett blöllop helt i min smak. Fin, personlig cermoni på borggården, god, trevlig och underhållande middag och en fantastiskt rolig fest!


Jag och Billy


Hundarna var utlånade över helgen då vi även sov kvar på hotellet. Achilles var iväg på en lyxhelg med bad, långpromenad och agility. Link och Jamie fick följa med uppfödaren och Bella på utställning i Gävle. Det var 4 valpar, två hanar och två tikar. Jamie som gick mot sin syster Stella fick HP och blev bästa tik. Hon blev sedan slagen av brorsan Zion som blev BIR. Zion blev sedan BIS! Grattis!


Jamies kritik:
Nice type. Feminine. Scissor bite. Nice proportioned head and good ears. Dark eyes. Good topline and good underline for the age. Excellent angulation in front, sufficient behind. Good bone, sand well. Nice temperament. Very fluent movement, good gate. Very promesing.


Link åkte ut på ett Very Good. För dåliga vinklar och fula öron tror jag var största felet.


Jamie BIM och Zion BIR


Denna vecka fokuserar vi en del på fotposition och inkallningsposition. Det är mycket meck med fotgåendet och det moment som tar längst tid att få till snyggt! Vi har därför jobbat vidare lite grann med klossen. Även de andra hundarna får träna klossen. Link som jag knappt kan få att stå still på klossen har fått börja gå åt motsatt håll och achilles får självständigt snurra ett helt varv.



Förra veckan upptäckte jag att Jamie börjat komma med lite grejer till mig. En strumpa, leksak eller skål....tog tillfället i akt och försvåra apporteringen och lägga till överlämnande. Såhär såg första passet ut. Lite hattigt och lite tugg. Hon vill gärna blanda in sitt och ligg.



Vi spårar en hel del också. Jamie tycker fortfarande att de hårda spåren är svåra och det är svårt att få igång henne. Men vi jobbar på med spraylukt, barfota i ca. 20-30 meter. Parallellt kör vi lite lättare spår på kort gräs, fält och skog. Det är betydligt lättare och här är vi upp i 50-60 meter med fin attityd och drag i linan och viftande svans.


Även Link har faktiskt fått börja spåra. Hårda spår på grus, jord, löparbana, trä och asfalt. Imorgon ska vi köra på asfalt och går det bra ska vi gå vidare i träningen. Han spårar med fin attityd i 100 meter medvind. Hon vindar mindre och vänder tillbaka direkt om han är av spåret. Jag har heller inga utlagda belöingar utan kastar själv fram när jag ser att han jobbar fint! Jag har valt att korta ner på två promenader och istället köra spåret, det ger liiiiite mer stimulans i hans koppelvila.

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards