Great Black

Alla inlägg den 18 april 2014

Av Maja Fredriksson - 18 april 2014 22:36

Igår var jag och Bella till Bro för att träna lydnad på annat ställe. Bestämde mig för att köra igenom Link alla elitmomenten, med kommendering men med små belöningar.


Link vill så väl, han vill jobba och han vill göra rätt för min skull. Något jag har funderat över är hur en sådan hund känner när något blir fel. Jag har alltid jobbat med tydlighet i vad som är rätt och fel, jag har jobbat med mycke operant inlärning och få krops- och rösthjälper. Blir något fel har jag sagt ojoj och förenklat övningen för att kunna belöna och sedan gå vidare.


Nu när vi kommit till mycket detaljpill och framförallt i moment som för Link är korrekta så har jag sett ett beteende jag funderar över. Link blir väldigt fundersam vad det är jag menar. I det här läget känns det inte bra att "ojja" honom, han vill ju göra rätt och han gör oftast rätt men kanske med t.ex för långsamt tempo.


Jag ska prova ett nytt sätt för oss att träna. Belöna "allt" men belöna det bra BÄTTRE! Kommer också lägga in mycket hjälper för att han hela tiden ska känna en säkerhet i vad jag vill. Det kan vara att hjälpa honom i högersvängar en tid framöver för att få till fler belöningsmöjligheter.


Här kommer ett klipp från gårdagens Fria följ. Mycket saker att pilla med. Vi måste också fokusera på Zätat i kommendering, konskick och fjärren. Vittringen går framåt äntligen!



Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards