Great Black

Alla inlägg den 12 november 2010

Av Maja Fredriksson - 12 november 2010 10:53

Det är så mycket inom hundträning som är roligt men känner väl att man faktiskt inte hinner med allt, trots att jag har 26 timmar på mitt dygn! Planeringen inför 2011 är i full gång och efter en del diskusioner ser det ut att bli något liknande:


Snön är här och lättast att träna under vintern är nog lydnad, därför blir det klass 3 momenten med förhoppning om en debut i lydnadsklass 3 i vår (feb/mars).


Ska samtidigt försöka underhålla söket, dels i skog men också inomhussök för att i vår satsa på brukset och en start i lägreklass sök under året. I lägrelydnaden är det väl krypet som inte sitter.


Självklart kommer jag träna agility hela året runt. I vår blir det till att ta sista pinnen i agilityklass 1 och sedan satsa fullt på att få upp Link i klass 3 så fort som möjligt under våren/försommaren!


Vallningen kommer jag också försöka träna så mycket det går. Inga direkta planer där då jag inte alls vet hur mycket jag eller Link kommer utvecklas under tiden.


Sammanfattningsvis så har jag alltså lagt ner spåret, varken Link eller framförallt jag tycker att det är speciellt roligt. Vi kommer försöka få till lydnadsklass 3 under vintern/våren för att sedan satsa helt på agilityn och söket under nästa år! En del vallning på det så är planeringen i hamn. Först ut är alltså lydnaden.


Sittande i grupp - 2

Ett moment som vi tränat parallellt med platsliggningen från första början. Många hundar i vårt träningsgäng är i de högre klasserna så det har fallit sig naturligt.


Platliggande - 2

Ett moment som vi lagt ner MYCKET tid på! Känns som ett tryggt moment som vi fortstätter träna som vi gör nu.


Fritt följ - 4

Här kommer vi lägga mycket tid! Sidoförflyttningar har vi inte börjat med än. Vändningar på stället tränar vi redan men funderar på att ändra mitt helt om till vänster-vänster istället för höger-höger.


Sättande - 3

Kommer träna in operant på samma sätt som läggandet och ställandet som gett snabb effekt!


Inkallande med ställande och läggande - 4

Fart och focus! Snabba ställanden har han men lägganden har vi inte tränat än.


Sändnande med platslägganden och inkallande - 4

Rutan, rutan, rutan. Har nog inte riktigt bestämt hur jag vill ha rutna, känner att targeten tar bort fokusen från konerna. En tanke är att låta honom springa rakt igenom, ungefär som jag tränade in slalomet 2x2 metoden.


Apportering med hopp över hinder - 3

Ett moment som vi är klara med, men som alltid kan finslipas! Fart och ingång.


Apportering av metallföremål - 2

Får se hur han upplever metallen. Måste fixa en metallapport.


Vittringsprov och apportering - 4

Fick tipset att börja träna detta moment IGÅR! hahaha! Vi började idag, vet inte riktigt hur jag ska lägga upp momentet? Funderar på Marias burkar. . .


Fjärrdirigering - 4

Måste själv skriva ner vilka skiften som ska ha vilka handtecken/röstkommandon.

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards