Great Black

Direktlänk till inlägg 4 mars 2011

Alla hundar ska inte gå i avel - så är det bara!

Av Maja Fredriksson - 4 mars 2011 09:14

Rasklubben ska ansvara och väcka intresse för avel av sunda, mentalt och exteriört goda hundar av den egna rasen och bevara och utveckla dess bruksegenskaper.


Hundavel ska bedrivas på ett sådant sätt att det befrämjar avkommans hälsa och välbefinnande. Varje medlem i SKK som avser att avla ska se till att endast använda hundar som inte har allvarliga sjukdom/funktionshinder och undvika kombinationer som ökar riksen för detta hos avkomman. Hunden ska också ha ett gott och för rasen typiskt temperament och ska inte användas i avel om den uppvisar överdrivna rädslereaktioner eller aggresivt beteende.


Rasklubben har utifrån dessa grundregler från SBK och SKK satt upp egna krav för valphänvisning. Det ligger i varje uppfödares och hanhundägares ansvar att ta hänsyn till mätbara resulat som HD, ED och MH men även beakta övriga hälsoproblem som t.ex skotträdslor, andra påtagliga rädslor och oklara hälsoproblem.


Rasklubben vill också trycka på vikten av avel på hundar med bevisad arbetsförmåga och arbetskapacitet för att enligt rasklubbens grundstadga bevara och utveckla dess bruksegenskaper.


HD - A/B u.a


Ögon - u.a


Skottfasthet - MH 1-3 (jag själv ser helst 1-2) / MT 3-5


Ålder på avelsdjur - över 24 månader


Provmerit Bruks/Vallning

Minst ett av föräldrardjuren ska ha uppnått något av följande krav:

Godkänd lägre klass bruks / Godkänd Tjh

Godkänd officiell vallprov, SVAK eller anna officiell klubb i hunden hemland

Minst 1 leg OTD (ASCA)


Exteriör utvärdering

Minst ett av föräldrardjuren ska vid parning exteriörbeskriven (godkänd korning) eller utställd öppen- eller bruksklass med minst en 2:a i kvalitet.


Detta borde ju ligga som grund hos alla uppfödare och hanhundsägare när man planerar sin nästa parning/valpkull. Rasklubbens uppgift är ju att utveckla rasen och föra den frammåt mot ett för rasen och dess uppfödare gemensamt mål! Borde inte valphänvisningskraven vara ett första steg åt rätt håll?

 

Hur ser det då ut på avelsfronten i Sverige 2011? Jag har försökt leta reda på alla, än så länge planerade valpkullar och är uppe i 46 stycken. Finns skäkert en del so jag missat och fler kommer garanterat komma under andra halvan av året.

 

Av dessa 46 kullar är det bara 10 parningskombinationer som uppnår rasklubbens valphänvisningskrav!

 
 
Anna Brinning

Anna Brinning

4 mars 2011 10:03

& då är ändå kraven lågt ställda........
//Anna

http://www.maybetails.se

 
Marie L

Marie L

4 mars 2011 10:55


Mycket tänkvärt Maja.
Det är sååå tråkigt och förstör för en i grunden trevlig och användbar ras!
Ut och träna och tävla/testa era hundar innan de går i avel (under förutsättnin att de är friska och sunda både fysiskt och mentalt vill säga. Glöm inte att kolla släkten runtomkring också innan ni bestämmer er!

http://www.123minsida.se/Minos

 
Liza, Lotus & Pax

Liza, Lotus & Pax

4 mars 2011 11:22

Jag kan inte annat än att hålla med! Lågt ställda krav och så få som kan klara dem...Funderar allvarligt på att kastrera Lotus, jag vill inte fortsätta föda upp en sådan här ras, tror jag får byta!

http://www.lizashundar.bloggplatsen.se

 
Roosarna

Roosarna

4 mars 2011 19:02

Vi tackar för grattiset........ Snart dax för tvåan :-), då får vi se hur långt vi har hunnit på fyra veckor med dom nya momenten.

Håller till 100% med dig.

Ett FÖRSTA STEG skulle vara en självklarhet - Certen på utställning skall delas ut i bruksklass.
Det är flera gånger då man sett att domare inte kan få hantera den vinnande hunden / knappt ägaren :-(. Vem är det som kommer i AVEL....

Tex FM hundar där det idag inte tollereras att en hund inte kan hanteras av vem som helst...

Näää skärp upp kraven så att den "hemma värderade" hunden inte har lika lätt att gå i AVEL.

Aussien har ju skenat i antal vilket aldrig har varit till gagn för någon ras. Vår ras är i genomsnitt inte en förstagångs hund & bör så förbli.

Ett fullgott MH kan inte bara vara till bedömning om min hund skall gå i Avel, det bör till flera olika parametrar från olika tillfällen för att göra en vettig bedömning - Är den här hunden till gagn för rasens utveckling & inte min egen iver att få till lite söta valpar....

SKK borde även dom ta ett större ansvar än att se till sin egen plånbok.
Att det finns lite konstiga bestämmelser, en hund med alla möjliga åkommor, kan göra ett MT, men inte en fullgod brukshund som tävlat i många år med HD graden C, utmärkta höfter är ju inte helt fel.
Men vad gör jag med mina framtidsplaner & visioner när min arbetande hund saknar: tillgängligehet, motor, dådkraft, visst mått av skärpa, ej skott berörd, jaktlust ja allt de där som kan vara lite jobbigt i vardagen men som är av största vikt när det gäller en arbetande hund...... 100 % hund finns inte, men alla borde för rasens skull sträva ditåt.

Tack å hej för mig å våra tre Aussies.

Ps: sorry för det långa inlägget, men blev lite "upprörd" när jag kom igång / Lennart

http://roosarnashemsida.net

 
Lisa

Lisa

4 mars 2011 19:28

En hund med HD-grad C får göra MT, men kan aldrig få titeln KORAD...

Annars håller jag helt med!

http://nydalafavoriter.wordpress.com

 
Roosarna

Roosarna

6 mars 2011 07:41

Sorry - det var dit jag skulle komma, "meriteringar" som kan bli lite snevridna... typ korad hund med en massa åkommor men friska höfter & en jäkligt bra kamplust.

Mvh Lennart

http://roosarnashemsida.net

 
Ingen bild

linnea.delvert@bredband.net

7 mars 2011 11:32

Hittar ej ert mail så jag skickar hit..hoppas det e ok!
Hejhej!
Jag heter Linnea, är döv o har haft en schäfer o skulle utbilda t signalhund men han hade höftfel så han ahde väldigt ont o ...ja för 2 år sen somnade han in, och jag insåg också han var för stor för mig för jag är 150 cm lång, så det va jobbigt också när han hade sina perioder då han skulle testa oss o sånt där o då måste jag va stark osv, så jag bestämde ta en mindre hund o en mer familjhund o vi kollade på lassie som jag varit sugen på länge o igår träffade vi en och de va visst för stora, jag trodde ej de va så stora, ung som schäöfer, kanske är det mest hår som gör det men.. Och då bestämde jag att försöka hitta en mindre än en lassie, men visste ej vilken ras..Och bor i Örebro, har ni någon förslag på vilket hund som skulle passa oss, vilket ras som påminner mkt om lassie? eller liknande? fast mindre? Är Aussie mindre än Lassie?
Hör gärna av er!
Mvh Linnea
linnea.delvert@bredband.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards