Great Black

Direktlänk till inlägg 8 mars 2011

Jag är STOLT över våra prestationer!

Av Maja Fredriksson - 8 mars 2011 08:26

Jag är STOLT över våra prestationer och våra tävlingsresultat är ett kvitto på allt jobb vi lagt ner för att komma dit vi är idag!


Jag ÄR en tävlingsmänniska och det mesta jag tar mig för vill jag uföra till 100%! Med det menar jag att hela kittet är viktigt, träningen, samspelet, träningskompisarna, känslan, nerverna, ödmjukheten och till sist tävlingssituationen.

För mig är tävlingsresultaten ett kvitto på hela konstruktionen, ett bevis på att vi har jobbat på rätt sätt för att nå vårat mål.


När man t.ex går i mål efter ett agilitylopp och får sin SM-pinne, självklart har man känslan från loppet i kroppen men tanken på alla timmar av träning som ligger bakom, samspelet med hunden som ska klaffa perfekt i 30 sekunder, träningskompisarna som står och ropar och hejjer vid sidan, nerverna som försvinner när man går in på planen, ödmjukhet mot sina konkurrenter och glädjen över att man nått sitt mål - SM-pinne!! UNDERBART!!


Tror säkert att många med mej kan känna igen sig i vilken gren man än tävlar i!


Baksidan av myntet, det som gör mig så himla ledsen är däremot personer som väljer att visa upp medaljen UTAN att ha tävlat loppet! Det jag tydligt vill skriva är att jag inte på något sätt menar att dessa ekipage är sämre MEN har man inte gjort jobbet och visat att man kan prestera förtjänar men inte heller ett kvitto i form av resultat i boken, en ny merit eller en titel i namnet.


Denna korta annonsrad på blocket har i alla fått mej att se lite annorlunda på människors engegemang, motivation och inte minst likgiltlighet till sin hund.


"...valpar efter mycket välmeriterade föräldrar både bruks och utställningsmeriter."


Dessvärre kunde jag inte hitta någon bruksmerit på någon av föräldrarna, i själva verket hade ingen av hundarna ens tävlat bruks. Hanen hade tävlat lydnadsklass 1 två gånger, några cert på utställning och klarat bevakningsutbildningen men inte fått ut titeln. Tiken utställd två gånger i junior- och unghundsklass.


För mig är detta en MISSVISANDE annons! Till svar får jag:


"Annonsen är inte missvisande och du får gärna komma och lägga ett elitspår för vår --- då han är en fantastisk spårhund. Vi tränar alla våra hundar både i lydnad och spår och tycker att det är fantastikst roligt att jobba med dem..."

 

Skriv gärna vad Ni gör med Era hundar, vad de är bra på och hur roliga de är att träna med men i mina ögon är man inte värd ett kalla sin hund bruksmeriterad om man inte bevisat på tävling att man klarat av t.ex ett elitspår.


Jag är STOLT över våra prestationer och det jobb som ligger bakom de!


Nyfiken på de 49 aussiekullar jag har hittat hittills som planeras under året?


Jag har inte skrivit ut några utställningsmeriter, däremot finns MH, Korning, lydnad, bruks och vallning (kan saknas) med. Även lite fakta runt kullsyskonens HD/ED och MH. De blåmärkta uppfyller rasklubbens valphänvisningskrav!


Planerade Australian Shepherd kullar 2011

 
 
Sofie

Sofie

8 mars 2011 09:42

Ja, vad ska man säga... Ett jäkla jobb du gjort men resultaten är ju skrämmande... Känns riktigt skönt att jag inte ska ha några nya hundar på ett bra tag för utbudet är inte stort :(
Att avelshundarna inte uppnått en del resultat skulle det kunna finnas förmildrande omständigheter kring men när dessutom så många har problem med skotten, brukshunden bye bye! Inte heller kan man se att de hundar som har problem med hantering har extraordinära arbetsegenskaper som rättfärdigar avel...
Läskigt och skrämmande är vad det är!

http://aussiemonster.se

 
Elin

Elin

8 mars 2011 10:59

Några reflexioner: Jag skulle hellre se att man antingen bara jämförde föräldradjuren (& inte dess syskon) OM man ändå bara hos syskonen tittar på ledfel etc & inte på vilka meriter syskonen har. Det kan bli rätt missvisande om det under kategorin "hanens syskon" tex står "skott 4" & inte också i så fall "4 av 5 är SE BCH 3 av 5 är SE LCH" etc. Att stora delar av syskonskaran inte är HD/ED-röntgad på tex hanens sida blir ju också konstigt att ställa mot statistiken att 11 av 12 är röntgade & en har C.

Måste också bara tillägga några saker som fattades: Fonrojas Tierra är bland annat ODTs vilket uppfyller valphänvisningskraven. Windedos Tomb Raider är också uppflytt högre spår (Norge) samt N LCH, N AGCH, SE UCH & N UCH.

/Elin

http://veralus.se

 
Maja och Link

Maja och Link

8 mars 2011 11:25

Tack Elin, jag vet att det saknas uppgifter som inte är svåra att hitta i skk som t.ex vallning. Ska genast komplettera med det.

Vad gäller meriter på syskon sitter jag och kollar det men det tar lååång tid och då jag själv tycker att hundens hälsa går före meriter i avel så började jag med det arbetet.

Detta är inga hemligheter, vilka hundar som kommer gå i avel, allt finns tillgängligt för alla, på hemsidor och hos skk. Detta är en påbörjad sammanställning av vad jag är nyfiken på och tittar efter.

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Marie & Wilda

Marie & Wilda

8 mars 2011 11:27

Fantastiskt bra jobb du gjort Maja! Jag tycker ju helt klart att denna lista skulle funnits på SASK:s hemsida oxå! Man blir ju verkligen mörkrädd...
Håller inte riktigt med dig Elin, jag tycker det är VIKTIGT att syskonens status bör finnas med, t ex ang leder och skotten. Inom berner aveln har det varit mycket problem med HD och ED, då man ibland kunde avla på den enda HD-fria individen i en kull, eller där det fanns en del HD-fel, och det blev STORA problem för den rasen...
Men sen får man ju själv bilda sig en uppfattning, har bara en C i en kull av 12 st, är det ju inte mycket, men man vet att det finns.
Tycker SASK borde jobba fram ett BRA avelsprogram!

http://www.marieshundsida.se

 
Elin

Elin

8 mars 2011 12:54

Missförstå mig rätt. Jag tycker också HD/ED-status är viktigt, liksom ev skotträdslor. MEN om man ska stapla statistik där syskonen inkluderas tror jag att man måste titta på andra officiella meriter också, för att det ska bli rättvisande bild av kuöllen. Tex en utländsk hane vars syskon inte är HD-röntgade eller MH-testade ser bättre ut på pappret med dessa mått mätt, än en stor kull där alla är testade, men där nån har 4 på skott & nån HD C men där syskonen i övrigt kanske också senare är korade & högt meriterade. Om man då bara tittar efter HD-fel & 4/5 på skott ser kombinationen med den utländska hanen bättre ut i papprena, just eftersom de inte är testade. Är nån med på hur jag menar?

Jag tycker dock att det är ruskigt intressant att kika på listan, även om behållningen nog hade varit större om man bara delade upp den i "dessa uppfyller kraven" & "dessa gör det inte".

& några tillägg till för korrekthetens skull: Cajiros Red Cloud är också uppflyttad till lägre klass spår, Fätorpets både Ammi & Bluff uppfyller valphänvisningskraven på vallsidan (ATD resp OTD) liksom Peak N Stuff gör det via hanen Winslide som bla är WTCH.

http://veralus.se

 
Liza, Lotus&Pax

Liza, Lotus&Pax

8 mars 2011 13:11

Vilket hästjobb Maja!
Jag vänder mig absolut emot den formen av falsk marknadsförning, men man ser den överallt! Tillgäng med folk kan lika gärna vara en 1 el 2 i hantering, skottfast kan vara en 4 osv. Man kan ha världens bästa spårhund, men har den inte tävlat bruks så hjälper det inte alls! Bruks innefattar dessutom en lydnadsdel, skott och uppletande eller budföring och det ska hunden också klara för att vara en bra brukshund!

http://www.lizashundar.bloggplatsen.se

 
Maja och Link

Maja och Link

8 mars 2011 14:01

Tack Elin för bra info! Som sagt, svårt att få tag på vallstatestiken. Jag fyller på listan, under dagen är den nog även komplett med övriga syskons meriter osv. Håll till godo.

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Maja och Link

Maja och Link

8 mars 2011 19:34

Nu finns lite info om vad kullsyskonen har presterat och hur många i kullen som är röntgade!

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Lisa

Lisa

8 mars 2011 19:55

Skitbra jobbat! Jag hade aldrig orkat titta ut alla kullar så här, men det är jättebra att någon gör det... vissa funderar man ju verkligen på hur de riktigt tänkde med valet av avelsdjur. Skrämmande...

Fortsätt så här! Det behövs!

http://nydalafavoriter.wordpress.com

 
Maja och Link

Maja och Link

8 mars 2011 20:34

Ibland blir jag bara sådär jäkla nyfiken och tänker att nåååågot bra måste de sett som inte jag ser och så börjar sökandet!

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Marie L

Marie L

9 mars 2011 03:41

Maja: Windeos Tomb Raider är även norsk agilitychampion. Hos hans kullsyskon syskon är det 5 korade, även en finsk hane korad och han är dessutom finsk lydnaschampion och godkänd i elitsök, och en tik/kullsyster har godkänt MT (motsvarnade korning) i Scheweih (felstavat men ändå..) Vad menar du med "hantering" under korning/menatltest? Bra jobb där!

http://www.123minsida.se/Minos

 
Maja och Link

Maja och Link

9 mars 2011 08:44

Då jag bara kollar i skk har jag inte utländska uppgifter, känner att det blir liiite för mycket jobb för mej, som inte ens ska ha en valp.

De bra (på pappret) hundarna kommer i regel från bra kullar med många meriter och prestationer.

Jag har inte tagit med Agility eller viltspår. Inte heller utställnig är med. Gå gärna in och kika på hundarna själva.

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Marie L

Marie L

9 mars 2011 11:57

Ja tack,är så glad att du gjort jobbet,(det var bara en upplysning av det mera "positiva slaget" i all bedrövelse!) förstår att det är ett jättejobb, funderade just på viltspårmeriterna.....

http://www.123minsida.se/minos

 
Lisa

Lisa

10 mars 2011 12:12

Spännande läsning. Vilket hästjobb du gjort! Kul att få ta del av. Men på sitt sätt också tråkigt.

http://lisak.wordpress.com

 
Lena

Lena

10 mars 2011 19:59

Hej Maja!
Håller helt med dig i dina synpunkter om vad meritering är. En hund är inte meriterad för att den klarar av att göra något. Meriten t.ex i bruks kommer när den har ett resultat från ett bedömt prov att visa upp. Det finns t.o.m officiella titlat att använda då, som SPHI, SöKH II osv. Jag håller också med dig om att de som ska ha äran för att ha meriterat sina hundar är de som faktiskt tagit dem på prov. Det finns alldeles för många som utger sig för saker som inte håller i verkligheten. Inom andra områden skulle det vara falsk marknadsföring.. om man t.ex sa att en sovsäck var testad för -30 grader och det inte var det. Det duger dessutom inte där att testa det själv utan det ska göras i offficiella tester. Men i hundvärlden fungerar det tyvärr. Alldeles för ofta. Din lista är bra tycker jag, det enda jag tycker man ska se upp med är att på pappret kan fakta bli alltför kategoriska och tyvärr finns det mycket mer än HD, ED och MH som man i avel måste förhålla sig till. Allmän hälsostatus, olika nivåer av anlag, exteriöra brister m.m TYvärr är sådant svårt att få med på listor. Men du har gett en bild av hur det kan se ut i delar... DET är bra!

http://www.windedos.se

 
Anna, Dalton o Doc

Anna, Dalton o Doc

12 mars 2011 10:44

Usch, jag blir mörkrädd!

http://www.dalton-doc.webb.se

 
Tove

Tove

17 mars 2011 14:51

Vilket fint jobb du gjort. Måste tyvärr hålla med om att det ger en rätt skrämmande bild det du tagit fram. Jag börjar på allvar bli orolig för rasens framtid.

http://www.peaknstuff.se

 
Johanna

Johanna

26 mars 2011 16:21

Jag förstår att du är stolt. Ni är verkligen otroligt duktiga.

Jag känner en viss skräck inför de kommande kullarna. Det var mycket ED problem, vilket förvånar mig :( och skotträdslor.

http://www.jareback.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards