Great Black

Direktlänk till inlägg 22 mars 2011

Attityd och svansföring

Av Maja Fredriksson - 22 mars 2011 14:09

Inom hundträning pratas det om moment, detaljer och kjedjor men en aspekt som är minst lika viktig är attityden, hos föraren men också hos hunden. Men vad är en bra attityd hos hunden? Samarbete, glädje, arebetsvillig, tuff, fartfylld, det finns en mängd olika betäckningar och alla ekipage har sina egna mål i attidysträningen.


Hur ser man då att hunden har en bra attityd? Hur ser man att en hund har kul? Har hunden en bra attityd bara för att den har kul? Är en allvarlig hund en hund som har tråkigt eller kan den också utstråla bra attityd?


Här är en filmsnutt på ett känt lydnadsekipage i Sverige. Många anser att just denna hund har en väldigt fin attityd! I publiken hör man ofta kommenarer som "titta vilken glad hund" "sådär ska en hund arbeta" "vilken fin attitiyd" osv.




Achilles har alltid en stel terriersvans på ryggen och Jerrys råttsvans går i ett, däremot upplever jag Jerry som en väldigt stressad hund.


Link upplever jag som fokuserad och allvarlig när han arbetar (utför uppgifter), speciellt i vallningen hör en låg svans ihop med bra attityd, i mina ögon. Det ser ju väldigt trevligt ut med en viftande svans men betyder det att en hund som inte viftar ser på uppgiften mer allvaligt än roligt och vilken attityd vill/ska man sträva efter?

  

    


    


 
 
Liza, Lotus&Pax

Liza, Lotus&Pax

22 mars 2011 14:53

Bra funderingar! Lotus har låg svans som viftar undet ex fria följet, ja under den mesta planlydnaden. I spåret däremot är det en högt vaggande svans, nästan lite rotation på den under arbetet, den stelnar när han går på viltspår. I vallningen jobbar jag för en hund med låg savans som tar mina kommandon direkt, gärna lite undergiven iom att han har så stor motivation till att kontrollera djuren oavsett. Jag vet att många tycker att han har en fin attityd på lydnadsplanen, och att han glatt utför sina moment oavsett om svansen viftar intensivt som på filmen (har aldrig sett det på Lotus?) eller om den är mer avslappnat neråt. Sikkans svans for ju sådär som på filmen mest hela tiden, men han var aom sagt ganska stressad och ofokuserad mest hela tiden. På honom hörde en lugn svans till de tecken att han faktiskt var fokuserad, men jag tror att det där kan variera mellan både raser och individer. Vallhundar överlag har ju en "tristare" hållning än t ex retrivers om man nu kollar på lydnadsplan. Jag tror inte att det betyder att de har mer tråkigt eller är mer tryckta av sina förare. Klart en del hundar är det, men det är inte alltid så enkelt att man kan dra den slutsatsen av att se en hund/förare en gång. Det gäller att vara lyhörd och känna sin hund!
När det gäller svansföring är ju de stubbade en diskussion för sig hälsar Pax, aka Björnhonan ;)

http://www.lizashundar.bloggplatsen.se

 
Sofie

Sofie

22 mars 2011 15:24

Om hunden inte har någon svans då?!
På Tristan är det iaf väldigt tydligt att när han tar något på största allvar och är superkoncentrerad som ex i spåret då är svansen sänkt. Han tycker spåret är det bästa som finns men det är ändå ett jobb på liv och död i hans ögon, det som är lite intressant är att när han får tappt då höjer han svansen. Smidigt för mig iaf då han är lätt att läsa på det sättet.
Det går ju inte att komma ifrån att det är en aningens mer publikroande med en hund som har en propeller till svans än en med sänkt, det utstrålar glädje på ett väldigt enkelt och tydligt sätt. Generellt känns det ganska rasbundet, svansvift eller inte?!

http://aussiemonster.se

 
åsah

åsah

22 mars 2011 16:36

ja.. det där har vi diskuterat endel! vad bra attityd egentligen betyder.. alltså, hoppande och viftande svans är ju bra, för de ser glada ut, men samtidigt så utför det kanske inte momenten med samma precision som de skulle gjort om de var mer fokuserade.. så jag tycker egentligen att det finns en gräns där, och om man ser på filmen du visade, så är ju inte hunden i perfekt position eftersom den är så "pepp" eller vad man ska säga.. så jag har faktiskt ändrat lite uppfattning efter att ha diskuterat och funderat.. och jag tycker nu mer att en hund med bra attityd också har ett bra fokus, men man ser ändå på hunden om den tycker det är kul utan att den behöver bli helt galen för det.. om du förstår?

http://asahmedhundar.wordpress.com

 
Sanna

Sanna

22 mars 2011 18:19

Ja retrievers är väl ett kapitel för sig i sin svansförning. Deras svans är lika rasbundet viftade som en terriers stela svans. Skulle Tijahs svans vifta så mycket skulle jag tro hon var ganska ofokuserad och sprallig. Fast i just fria följet tror jag hunden även vevar på svansen för att vara berädd med snabba förflyttningar och balanskontroll. I agility finns knappt tid för några större svansviftningar, i vallningen som jag misstänker är något som min hund älskar finns ju ingen svansviftning, höjs svansen är det i mera ofokuserade och mera "lediga" stunder. Funderade på spårarbetet, tror den är ganska låg där med.
Ja och man önskar man kunde få se ibland hur svansen är på den svanslösa också. Tror man dock lär sig att tolka andra kroppssignaler.

http://www.sugarwinds.se

 
Ingen bild

Anna L

22 mars 2011 19:14

Jag tycker att Ninas hund såg väldigt trevlig och korrekt ut.
Gillar absolut när hunden har en härlig attityd,gärna svansviftande elller åtminstonde hög svansföring.
Jag har uplevt att hunden måste ha hög attityd i moment som behöver gå snabbt, tex inkallning, apportering mm, och att dom blir mer koncentrerade i långsamma moment som tex kryp, om dom är lite lägre.
Men jag tror som många andra, att det är olika på raser och individer, men det är väldigt mycket trevligare att se på en glad hund och jag tror man får bättre betalt av domarna.
Det är lätt att man drar slutsatsen att hunden har tränats med för hårda tag om den ser undergiven ut, även om så inte är fallet.
Ha det gott!

 
Maja och Link

Maja och Link

22 mars 2011 21:15

Vad är det som säger att hunden är glad då? Måste den vifta på svansen för att vara glad? och som du säger Anna, varför känns det som att domarna ger mer utdelning till "gladare" ekipage.

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Sofie

Sofie

22 mars 2011 21:22

Inte svansviftning iaf ;) Tristan är överlycklig när han får spåra men visar ingen "glädje" under arbetet, det kommer efter avslutat jobb.
Jag tror absolut att en hund kan ha sänkt svans och göra ett arbete med glädje, men det kan nog tyckas "showigare" med svansvift och det tror jag defintivt kan belönas med lite extra poäng, iaf i de lägre klasserna. Så inga barmhärtighets poäng för mig och lillfläcken med andra ord :/

http://aussiemonster.se

 
Maja och Link

Maja och Link

22 mars 2011 21:35

hahaha, nej det blir svårt med avsaknad svans! Men som du säger Sofie, det är kanske lite showigare.

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

stina och Trolla

22 mars 2011 22:51

Det är mycket snack om attityd nuförtiden. Ett häftigt svansviftande kan tex vara stress. Vet en skottberörd hund som viftade oavbrutet när det sköts. Nej, det är så mycket som visar(inte bara svansen) om en hund är nöjd, glad occh bekväm. Trolla har lite lägre svansföring i ff om hon är fokuserad. Alltid risk för ljud när hon vevar på med svansen, då är hon uppdragen och kan vara lite splittrad över allt KUL som ev. kan hända. Som domare ger jag naturligtvis inte gratis poäng till en "glad attityd". Däremot brukar det visa sig i momentens utförande om hunden arbetar med glädje. Bra debatt ändå, vi vil ju att våra hundar ska vara glada;=))

 
Marie L

Marie L

23 mars 2011 00:42

Trodde väl att du skulle svara Stina:-) Svansviftardiskussionen är verkligen interssant, många hundar i min närmaste omgivning företrädesvis hundar av vallhundstyp har ofta svansen lite sänkt när de är koncentrerade, och utan att jag tycker att de ser sänkta ut! När det gäller stubbsvansade hundar ser man ju på hela övriga kroppshållningen om de är "glada, koncentrerade eller sänkta".

http://www.123minsida.se/Minos

 
Maja och Link

Maja och Link

23 mars 2011 08:18

Hejja Stina! När ska du döma nästa gång, :-)
Nej skämt osido. Jag har aldrig (tror jag) fått plus eller minus för attityd hos hunden. Alltså Link är ingen viftare och vi har ju fått bra betyg ändå! Sen har han en bra attityd utan glad svans, vilket märks i momenten och hans vilja att göra rätt och jobba ihop med mej, glad och koncentrerad!

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Marie L

Marie L

24 mars 2011 21:56

Ps jag menar utan att jag tycker att själva hunden ser sänkt/låg ut alltså.......

http://www.123minsida.se/Minos

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards