Great Black

Alla inlägg den 7 januari 2014

Av Maja Fredriksson - 7 januari 2014 18:43

Idag fick jag äntligen använda en inspirerande julklapp, träningstid för Frida Wallén. Bestämde mig för att köra Link och titta närmre på framåtsändandet. Ganska snart såg hon våra brister som jag visste om. Han har svårt att hålla ett långsamt tempo längre sträckor utan går gärna upp i trav efter 10 meter ungefär. Andra svårigheten är tempoväxlingen. Dessa två delar ska vi jobba med separat.


Dels ska vi träna längden genom att hjälpa Link och försöka förklara få honom att förstå att tempot gäller längre sträckor. Link är en hund som jobbar för mig, inte för sin egen skull. Om jag felar honom för mycket (även om han kan ta fel bra) så skapar det en stress att vilja gör mig nöjd vilket bidrar till att han får ännu svårare att ha ett långsamt tempo. Jag kommer stoppa honom innan han ökar tempot (vilket är ganska lätt att se på Link) och gå fram och belöna för att själv backa tillbaka och låta honom gå lite till och på så sätt öka längden. Ibland måste jag dock kolla av och ha is i magen och låta honom gå längre sträckor utan stopp.


Belöningsplaceringen kommer jag ändra ett tag eller blanda. Istället för att springa till mig kommer jag stoppa honom och gå fram och belöna med godis för att få ett lugn. Om jag vill öka koncentrationen kan jag även låta honom ta ögonkontkat innan godiset kommer. Hela tiden när jag går upp till Link ska det komma beröm så han inte blandar ihop detta med momentet då han ska gå i mitt tempo.


Tempoväxlingen ska jag träna genom att dra upp honom i lek och sedan springa fram till brytpunkten, backa tillbaka och sedan låta honom gå långsamt. Det syns tydligt på filmen att det är en svårighet. Om han går upp i för högt tempo ska jag ta tillbaka honom och göra om. Här är det inte längden på saktadelen som är viktig utan att han kan gå lugnt.


När jag tränar "hela" momentet och plockar ihop dessa delar ska jag ha ett hjälpkommando vid brytpunkten, stopp/stilla eller liknande, samtidigt som jag stampar lite extra med foten. Sedan ska röstkommandot bort och foten tystas ner.


Vi avslutade passet med ett sjukt snygg början till ett framåtsänande! Nu har vi en målbild som jag VET att Link klara! Var otroligt peppande att få fina ord från en duktig instruktör. Att gå in på en helt ny plan, med fint fokus, fint tempo och en spikrak framföring, det kräver mycket träning! Idag ska vi suga lite extra på våra prestationer!


Typ vid 4 min ser man hans fina början till ett framåtsändande. Det blev konstigt på filmen (inte klippt).

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards