Great Black

Alla inlägg den 13 januari 2014

Av Maja Fredriksson - 13 januari 2014 22:09

Idag var det dax för lydnadsträning igen. Fick planera in korta pass för båda hundarna då jag ville hem och kika på handbolls EM.


Jamie fick börja med en kort platsliggning. Har bestämt mig för hakan i backen på henne men vi har glömt av att träna detta faktiskt. Ville ändå testa henne i en "riktig" situation. Svårt att lägga ner huvudet medans de runt omkring kommenderade och rörde sig men sedan låg hon fint. Gjorde bara en kort på 30 sek.


Idag fick Jamie även träna klass2/bruks apportering. När jag kollat av detta moment har hon alltid haft bra fart ut, stannat och funderat vid apporten och sedan lunkat in med apporten i ett stadigt grepp. Jag har därför bestämt mig för att dela upp momentet i flera delar:


  • fart ut
  • gripandet
  • fart in
  • hålla fast
  • avlämnadet

Efter en del funderingar ihop med Bella har vi kommit fram till att hon älskar att springa budföring och att jag skulle vilja överföra den attityden till detta moment! Vi har därför tränat en del omvänd marschapportering vilket innebär att jag går ut och ställer mig på planen. Bella tar Jamie och springer ut till mig och hälsar (precis som en budföring). Sedan går hon iväg med Jamie, kopplar loss och håller fram apporten. När jag ser att hon tar den ropar jag KÖR! Nästa steg har varit att på mitt kommando låta Jamie plocka upp apporten från marken och nu i det tredje steget springar jag själv ut med Jamie på lagom avstånd, lägger apporten framför henne och går tillbaka. På mitt kommando får hon sedan ta upp den och springa in med den i full fart. Det har blivit en enorm skillnad!



Sedan var det dax att träna tre små korta kedjor. Jag vill verkligen inte förlora attityden  men måste samtidigt försvåra träningen något. Kedjorna fick därför bestå av ett moment följt av en transport/kontakt.


  • Läggande - transport - belöning
  • Inkallning - transport - belöning
    Ställande - transport - belöning

Hon söker fin kontakt efter momenten trots att det syns tydligt att hon vill springa till sin belöning (vänder sig om i läggandet, sitt snett mot belöningen när jag lämnar henne i inkallningen). Hon har ett helt ok fritt följ, bra fart på inkallning och bra ingång där, tar förberedande signaler fint och lyssnar bra på ligg/stanna.


Det finns dock en hel del jag måste tänka på när jag tränar med Jamie. Vilka kommandon hon har. Säger t.ex fot från läggandet och genast blir hon osäker då fot betyder gå runt mig. På det första ställandet säger jag bara sssss och inte sssstanna som jag ska göra. Jag går fortfarande långsamt med för böjt huvud och fjantar mig för mycket efter momentet, där måste jag komma på nåt smart.



Link fick prova marschapportering med metallen. Oj vad taggad han var på budföring MEN vad jobbigt att han måste ta med sig metallen...ahahah! Han försökte låta bli att ta den och sätta sig i fot vid medhjälparen. Till slut sprang han men med en märklig stil. Det här kommer vi träna massor på. Ska dock köra några gånger med vanlig träapport först så han förstår konceptet.


Avslutade med en kedja där jag ville förstärka upp skallet. Fritt följ - rak inkallning - skall. Toppen attityd, toppen fart och grymt ekl. skall!

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards