Great Black

Alla inlägg den 27 januari 2014

Av Maja Fredriksson - 27 januari 2014 15:11

Vi har haft en fantastisk helg i rapportens tecken! Petri och Emma hade lagt upp ett kanonbra arrangemang med allts om hör till, träning, mat, hundprat och massa skratt!


Jamie har bara kört 2 pass tidigare, lite mer som budföringar i skog, så detta blev i stort sett hennes första riktiga rapportträning. Även fast det blev lite för svårt för henne så är jag nöjd med hennes inställning!


B-A - Vi började "lätt" med en sträcka på 200 meter.

Vi var 5 ekipage och totalt 6 hundar då jag och Malin kör både Jamma och Jamie samtidigt. Då svårigheterna var många för Jamie redan innan start med för oss lång sträcka, dolda stationer och lång liggtid så valde jag att Malin fick komma och visa sig vid station B innan jag skickade henne tillbaka till station A. Först trodde vi alla att hon tog skicket klockrent men efter en stund vände hon tillbaka. Det jag gillar med henne var att hon inte kom till mig utan försökte hitta vägen till station A och Malin. Hon lyssnade, vindade, gjorde utstick i skogen och till slut hittade hon stigen och sprang rätt.


A-C - Vi flyttade bak 50 meter till station C. Då kunde man fortfarande se station B och hjälpa hundarna genom den om det behövdes. Jamie kom i full fart och blev lite snopen när vi inte var kvar där så jag ropade på henne.


C-A - sträckan blev svår för Jamie trots att Malin visade sig. Jag fick gå förbi station B för att underlätta. Men en svår kurva gjorde att hon provade rakt fram istället för att följa stigen. Det kan också vara så att hon letar mycket där hon senast såg Malin, kanske tror hon att det är en popup, likt söket. Tillslut såg Malin henne och ropade för att hjälpa.


A-C - Valde att visa mig för Jamie och ta emot henne på rull. Litet stopp när hon inte såg mig men sprang bra.


C-A - såg ungefär ut som skicket innan.


På eftermiddagen körde vi lydnad på klubben. Vi valde att köra alla ekipage en och en och fick då både domare, tävlingsledare och publik. Det tog lite lång tid men jag tyckte det var kul att se alla nya ekipage.


På kvällen avnjöt vi en väldigt god middag hemma hos Petri och Emma. Så roligt att lära känna alla härliga rapportfolk (spårfolket med såklart).


Under söndagen valde jag att inte köra Jamie, hon kändes trött från dagen innan. Istället var vi med ett tag på station A och hjälpte till innan Malin och jag körde minirapport med Jamma och jamie på ett öppet fält.


Det har varit otroligt roligt och nyttigt att få vara med och se alla duktiga ekipage, elitekipage, SM deltagare och årets rapporthund bland annat! Det här gör vi gärna om fler gånger! Nu är vi taggade att köra rapport och en plan är redan nedskriven! Hejja Rappare Rapportgruppen!



Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards