Great Black

Alla inlägg den 12 januari 2014

Av Maja Fredriksson - 12 januari 2014 16:46

I torsdags hade vi första ridhusvallningen med Svea gänget! Otorlig lyxigt att gå in i ett stort ridhus när regnet faller utanför. Link och Jamie fick två pass var på 5 tackor. Jamie var lite frustrerad och gick inte alls bra. Det var nog lite stort och hon fick aldrig chans att ta kontakt med djuren första passet. Svårt det där med fösning. Andra passet bestämde jag mig att släppa henne och prova att driva. Helt plötsligt föser hon väldigt fint och man ser att hon ändå lärt sig av övninge, putta, stoppa upp och fortstätta putt. Drivningen var väl inte då lyckad den heller. Hon vill INTE vara i balans utan ha koll på huvuderna. Efter lite tips gick det något bättre. Ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig då vi har bokat in träning fram till mars. Link fortsätter med sina övningar.


I Fredags kom Malin och ligan så det har blivit hundträning hela helgen. I lördags åkte vi till Örsundsbro för spår, upplet och vallning. Mina fick köra upplet och valla. Link gick inte alls bra. Först två sökslag, ett lååååååååångt bort (tror han kände Malins spår som gick där bakom). När inte sökslag funkar så provar han att nosa i marken. Efter fösta föremålet får han helt annan attityd. Två fina skick, näsa på och föremål in! Jamie fick också prova uppletande. Pia gick ut och visade saken innan jag skickade. Hon förstod inte riktigt första gången men sen sprang ut med fin fart, vindade och kom in med fast grepp. Släppte innan men det brydde jag mig inte om!


Idag fick Jamie köra rapport med Malin och Jamma. I rapport får ett par tävla med två hundar vid samma tävling så nu tändes det ett litet hopp om att tjejerna kanske kan tävla rapport ihop (ingen plan detta år dock). Malin har station A och jag går iväg med hundarna ca. 70 meter till station B. Jamma skickas först för att ge lite motivation till Jamie. Malin är syndlig första, går iväg på andra och dold på tredje. Sträckan är känd men svårigheten ökas liiiite. Vi letade upp en ny sträcka som gick på en gammal krokig skogsväg. Sträckan som var ca. 100m kändes enklare så vi provade att skicka dirket utan synretning. Båda tjejerna skötte sig jättebra! Då jag inte kan så mycket om rapport passar det UTMRÄKT att vi ska på rapportläger den 25-26 januari med många duktia ekiapge och instruktörer! Det jag gissar på i fortsatt träning är:


  • Öka upp motivationen att springa på "dolda"
  • Öka tiden innan de skickas
  • Förlänga sträckan sakta men säkert

Link fick köra inomhussök! Gud vilken glad hund, mer ivrig än duktig men det struntade jag i! Så kul att se honom köra sök igen! Målet är att starta högre iår men framförallt att lägga en ny stabil grund för rullmarkeringarna. Då Link har väldigt lite förväntan på att markera med egen rulle i miljösök så passar det riktigt bra att starta här! Hissade ändå upp hans rulle nu första passet för att vara helt säker! Lite tomt bliv det och två figgar med direktbelöning!


När vi kom hem hade Achilles fått ett helt eget krypin av min mamma! Det kommer pass honom perfekt!


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards