Great Black

Direktlänk till inlägg 14 januari 2014

Leklust

Av Maja Fredriksson - 14 januari 2014 14:02

Jag har ju klurat en del vad det är för belöningar som Jamie gillar mest. Godis är nummer ett, typ kattmat eller leverpastej, och lek kommer i andra hand. Om vi bara ser till leken så är det jaktlekar där man får springa som är roligast och kampen kommer i andra hand.


Kom över en film på facebook och började fundera över denna typ av lek. Den erbjuder jakt, spring och en gemensam lek med mig där jag är delaktig men ändå inte behöver vara en cirkusapa (vilket hon är lite skeptisk mot).


Man ska bygga upp ett värde i att fånga leksaken och ett ett habegär. Man behöver inte heller jobba så mycket med loss (beroende på hund) utan bytet "rymmer" om de släpper greppet. Om nu jakten är roligare än gripandet, kan detta då bli sämre och att de släpper mer och mer med flit för att få fortsätta jaga? Tiden får utvisa.


En annan sak jag funderade över var när man ska flippa leksaken över hunden och hunden ska behärska sig och INTE jaga efter. Hunden ska kontrollera sig själv och stanna för att få belöningen (7 minuter in i filmen). Senare lägger hon på en uppgift innan hunden får belöningen. Ett sätt att kontrollera sig själv och kunna lyssna efter att man varit uppe i varv?


Provade i alla fall med Jamie igår i ridhuset och hon stannad direkt jag flippade leksaken, sen full rulle när hon jagade den. Kändes som hon tyckte detta var en rolig lek i alla fall.


 
 
Åsah

Åsah

15 januari 2014 00:38

Kul! Jag längtar tills jag får prova med rusa som också är mer av en jaga-hund.... Har provat med Karma, men blir inte likadant när man inte har utrymme....

http://asahmedhundar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards