Great Black

Alla inlägg under januari 2014

Av Maja Fredriksson - 4 januari 2014 17:27

Snöfritt och ledigt, bäst att passa på. De flesta ljusa timmar ägnas åt hundträning, idag träffade vi Mikaela, Veronika och Bella i Örsundsbro för spår och vallning.


Jag valde att själv lägga spår till Link då jag hade en plan efter flera diskussioner om Links upptag, direktpåsläpp och ingångsättning efter apporterna/belöningar. Jag vill försöka öka motivationen i spåret och göra det mer värdefullt, skapa en större vilja att hitta och följa. Börjar med att byta ut apporter mot favoritleksaker, godis och figgar. Inte för att han några problem med apporter, det är de han spårar för, men tänkte att det kanske kan öka motivationen att spåra ändå...


Jag band fast Links favoritleksak i ett koppel och lät honom jaga den! Sen kastade jag iväg leksaken och hetsade Link att ta den, innan han fick hoppa in i bilen igen. Jag gick in från ett annat håll, plockade upp leksaken, och gick kanske 100 meter innan jag la ut leksaken igen. Efter leksaken gjorde jag en miniruta med massa vittring och sedan en utgång, 100 meter spår och nästa leksak. Ett försök att skapa fokus och koncentration i igångsättningen.


Hur gick det då? Som vanligt. Ingen ökad motivation att hitta platsen där leksake försvann eller spåret som ledde därfrån. Gick över spåret, vände, spårade några meter, slutade, spårade fel, tillbaka och sen iväg. När han väl är igång spårar han riktigt bra. Framme vid belöningen lekte vi massor och åt kattmat. Nästa test, minirutan. Han luktade knappt i den utan gick i två riktningar innan han tredej försöket hamnade rätt. Hmm...


Medan spåren låg till sig var vi iväg och vallade. Jamie fick tre pass med övningen från Peter. Attity, fokus mot djuren och kontroll med hjälp av staket/vägg. Första passet var hon lite väl gasad, andra passet gick hon så himla fint, behövde inte ens hjälpa henne att flanka. Tredje passet blev med på film. Man ser att hon själv väljer att flanka för att stoppa upp djuren hon puttat på, dock vänder hon de gärna istället för att bara sakta ner de och kontrollera de. Lite ofokuserad emellanåt men ett ok pass.


Av Maja Fredriksson - 3 januari 2014 22:12

Idag stod patrullering och spår på schemat. Link är svår att lura i patrullen vilket såklart är positivt! Fyra markeringar under kort patrullering, ca. 10 meter transport bara. Innan han fick springa till figge stoppade jag honom och berömde att han stod stilla och markerade, först när han lugnat sig och svansen börjar vifta mjukt fick han springa.


Efter en promenad var det dax för spåret. Jag hade lagt ett 400 meter serpentinspår som medförde att jag kunde göra tre patrulleringar med spårupptag. Alla tre bakspår. Han vill gärna göra rätt, spåra, och gör det för min skull inte sin egen. Han har också svårt att komma igång på direktpåsläpp och efter apporter i spåret. Planen blir att öka motivationen att hitta spåret som leder till hans belöning. Imorgon ska jag prova med jaktretning.


Jamie har fått träna lite agility hemma. Slalomet hade jag tänkt köra 2x2 metoden men börjar bli lite kluven. Hon jagar bollen ok men känns inte som jag kan göra lika många repetetioner som med godis. Kanske blir det en mer gammalmodig/traditionell metod...



Nu ikväll passade jag på att introducera targeten. Den kommer jag använda till balansbommen men även som hjälpmedel i lydnaden. Hon fattade på en gång så nu gäller det att få till trycket med mycket kraft och fart!




Av Maja Fredriksson - 2 januari 2014 16:08

Idag mötte jag upp Bella för att börja med lite patrullering. Link fick först en sittande markering/väckningsljud som han markerade jättefint! Medan vi patrullerade sprang Bella bakvägen och satte sig i slutet. Link var helt galen på den 250 meter långa patrullstigen, han ville ville ville. Det gick också lite för fort, tog kanske 6 min. Precis vid ljudfiggen vindar Link till vänster och får ljudet till höger, slänger sig ut i rätt riktning. Jag stannar upp honom, han är tyst, håller en lite stund till sen får han springa ut till figge på 20 meter.


Kommande träningar:

  • Markeringar under patrullering
  • Längre patrulleringar
  • Längre markering innan han får springa till figge

Efter skogen åkte vi till klubben för lite träning. Jamie fick ett agilitypass. Idag böjd tunnel och raksträckor. Hon har lite lustig hoppstil så nästa pass blir det hoppteknik för henne tror jag. Hon börjar ta hindrena mer självständigt och jag vågar släppa henne nåååågot.



Link fick träna lite lydnad och då framförallt fotgåendet som vi inte kört på hela året i stort sätt. Han tränger något men har fin attityd. Idag körde jag igenom "helt om". Jag har alltid haft höger-höger men aldrig riktigt fått till de, han känns inte med. På filmen syns det tydligt men jag svänger ju alldeles på tok för fort också. Idag provade jag även vänster-vänster vilket gick helt ok. Han känns piggare! Sätter sig dock i Helt om marsch. Blir lite sned i halten men det blir han i höger-höger också.





Av Maja Fredriksson - 1 januari 2014 19:37

Det blev ingen årskrönika och genomgång av 2013. Det har varit ett sådär år hundmässigt/träningsmässigt. Även om Jamie har flyttat till oss så har det mest blivit grunder och miljö. Den 17 december fyllde hon dock 1 år och jag känner att vi kan köra på lite mer på allvar till våren. Link blev samma dag friskförklarad efter 10 månader på rehab vilket vi gläjds åt otroligt mycket!


Vi välljer helt enkelt att istället blicka framåt! 2014 här kommer vi!


Jamie 1år

 

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards